Omiastan näppäinhaitarin jossa diskantin kahva muuten kuin c-kahvan järjestys, mutta kaksi sisintä riviä ovat niin, että jos se sisin on no 1, ja seuraava keskiriviä vasten oleva on no: 2, silloin minun haitarissani
nämä ovat juuri päin vastoin kuin Vapaalehdykän sivulla kuvatt C -kahvan järjestys, tietnkin sama pätee sitten 4:s ja 5 rivin suhteen. Mutta keskirivi on normaali C:n järjestys.
En ole koskaan kuullut puhuttavan / lukunenut että tätä C-kahva versioakin on muunneltuna näin.
Ensimmäinen ajatus oli että kielipenkit on asennettu "ristiin" - mutta näin ei ole. Ne on tehtaalla leimoin numeroitu 1, 2, 3, 4, 5, eli kolmiäänikertainen haitari ja 5 kielipenkkiä.
Basso n belgialais-basso jossa C äänestä lähtee rivit G, D, A, E alaspäin ja tekijä on Ranskalais- italiailainen valmistaja Fratelli Grosio Stradellasta. Nätti siisti peli, mutta ei vielä kukaan ole pyytäny lainaksi kun kwerran on kokkeilluit. Missä tätä sormioa on yleensä käytetty, koska tehtaan tuotannossa tämäkin on selkeästi ollut johonkin maiilman suuntaan. Mutta tästä en ole löytänyt edes netistä kuvausta. Olisi mielenkiintoista tietää. Melkoinen puuha vaiikka ei muuttais muuta kuin normaali C sormioksi. Diskanttipuolen laatat vahaamalla, Bassopuoli nauloilla ankaran paksuin kielilaatoin. Jos ketä kiinnostaa vaikka ostaa, saa kysäistä ja kuviakin löytyy eri puolöilta. Ilmeisesti soitin on noin 1950-60 luvun tietämiltä. Mutta ensi sijaisesti kiinnostaa tuo kahvan outorivi järjestys. Muuten rivit pystysuoraan on samassa järjestyksessä kuin V-lehdykän C kuvassa, mutta nuo kahden rivin paikat vain vahtaneet paikkaansa.
Rupesi kiinnostamaan tämä mysteerio. Jos oletetaan että "suomalaisessa" järjestelmässä etenet C-D-E, eli keskiriviltä reunalle päin, niin mitä ääniä tulee vastaan kun teet saman kuvion Crosiolla?
Saatko kuvan näppäimistöstä? Ettei olisi B-järjestelmä eli nk. Venäläinen näppäimistö.
Voisiko kuitenkin olla niin, että on vaihdettu kielipenkkien paikkaa, jolloin mekaaniset päärivit (kolme ulointa) ovat muuttuneet C-sormion mukaisiksi. Tällöin kuitenkin kaksi sisintä riviä heittää jollakin mielenkiintoisella tavalla, koska ne on yhdistetty yhden nappulan verran liian ylös suhteessa pääriveihin.
Vrt. Jos esim. suomalaisella järjestelmällä painat ulkorivin G-näppäintä, niin 4. riviltä painuu luonnollisesti G-näppäin myös. B-järjestelmän mekaniikka on sellainen, että 4. riviltä painuisi meidän E-näppäintä vastaava näppäin.
Edit. Vielä tarkentava lisäkysymys. Onko kromatiikka kahden sisimmän rivin osalta C- vai B-järjestelmän mukainen? Eli jos menet kuvitteellisesti 4. rivin G:ltä 5. rivin Gis:lle, niin onko ko. näppäinten väli puolisävelaskel (G-Gis) vai kokosävelaskel (G-A)? Jos kokosävelaskel, niin se tukisi teoriaani.
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 23-03-2018, 06:48:28
Saatko kuvan näppäimistöstä? Ettei olisi B-järjestelmä eli nk. Venäläinen näppäimistö.
Tätä minäkin rupesin epäilemään, siksi kysymykseni.
Jos lähden soittamaan keskiriviltä, joka siis on selkeästi C sormion ( ruotsal. / Eurooppalais sormion) mukainen
( D,F, Gis, H, D, F ....Ja kun lähden korkeimmasta äänestä , käyttäen kahta ulommaista riviä. C on korkein ja 4llä rivillä, jos ajatellaan sisin rivi on 1. silloin kuin luikutellaan näitä kolmea tuosta eteenpäin, ja ei käydä 2 eikä 1. rivillä, äänet menee jämtin tasisesti: C, cis, D ,Es. E, F, Fis,G, H, -toistuen koko skaalan., gronologisesti.
1. rivi lähtee C, Dis, fis, A, C... ja rivi taas etenee kuin Viljon kuvakaaviossa C sormion 1 rivi..... Penkkien vaihto 1 ja 2 penkin kohdalla oli ensimmäinen ajatukseni, mutta kun penkit on tehtaan selkeällä leimauksella numeroitu, ja penkkien mekaaninen kiinnityskin 1 penkistä eteenpäin tasoisesti milleinä nuomeraalisesti korkeampi ja lisäksi ykkösen kiinnitys hieman "kleinempi". Näppäimistön keskirivin äänet eivät sovi B- sormioon, vaikka kuva näppäimistöltä viittaisi ekana siihen. Se on C sormion mukainen järjestys. Harmonikka ostettu Saksasta " paikallisen pappan " jäämistöstä ja myyjä tiesi vain että" nappihaitari, joka vaati varmaan huoltoa koska jokin ääni jää päälle" Olen tyytväinen ... hieno haitari, mutta ihmetystä vain, että missä planeetalla tälläinen minulle ennen näkemätön diskantti... ja kaiken lisäksi siltä näyttää että soitinta ei ole tuskin edes avattu koskaan, kielinahkojen ja vahausten perusteella arvioiden. Samaa näyttäisi tiivisteen osalta. Eli tuskin on röpelöity... mutta onko tehty sitten tilaustyönä niin, että kolme riviä 3.4. 5. pitää noustaääniltään kronologisesti nappi napilta... mutta miksi ??? Onko entinen kolmiorivisen soittaja halunnut hienomman pelin ;)
Onko venäläinen disk. näppäimistö sitten vielä eri kuin B- näppäimistö josta Viljon sivuilla on selkeät kuvat. Ja onko venäisessä yleensä tämä belgialainen basso käytössä. Minusta mietintömyssyn runkona pitää käyttää tuota keskiriviä joka on kuitenkin 100% selkeä C järjestelmä, ja siitä oleva muunnos.
Ja jos ei ole yleinen erikoisjärjestelmä jostakin jota tehdas on tehnyt... niin missä ja mikä tämän on pitänyt suotavana ja entiset vakiot ei ole kelvanneet ??? Jos olisi sulatetun ja trokatun näköinen ,- en yhtään kyselisi, mutta kun kaikki viittaa tehdas työhön. "Suuresti ihmettelevä."
Lainaus käyttäjältä: Ojiek - 23-03-2018, 10:54:52
Jos lähden soittamaan keskiriviltä, joka siis on selkeästi C sormion ( ruotsal. / Eurooppalais sormion) mukainen
( D,F, Gis, H, D, F ....Ja kun lähden korkeimmasta äänestä , käyttäen kahta ulommaista riviä. C on korkein ja 4llä rivillä, jos ajatellaan sisin rivi on 1. silloin kuin luikutellaan näitä kolmea tuosta eteenpäin, ja ei käydä 2 eikä 1. rivillä, äänet menee jämtin tasisesti: C, cis, D ,Es. E, F, Fis,G, H, -toistuen koko skaalan., gronologisesti.
Tämä kyllä viittaisi ven-belg B -sormioon.
1. rivi lähtee C, Dis, fis, A, C... ja rivi taas etenee kuin Viljon kuvakaaviossa C sormion 1 rivi..... Penkkien vaihto 1 ja 2 penkin kohdalla oli ensimmäinen ajatukseni, mutta kun penkit on tehtaan selkeällä leimauksella numeroitu, ja penkkien mekaaninen kiinnityskin 1 penkistä eteenpäin tasoisesti milleinä nuomeraalisesti korkeampi ja lisäksi ykkösen kiinnitys hieman "kleinempi". Näppäimistön keskirivin äänet eivät sovi B- sormioon, vaikka kuva näppäimistöltä viittaisi ekana siihen. Se on C sormion mukainen järjestys. Harmonikka ostettu Saksasta " paikallisen pappan " jäämistöstä ja myyjä tiesi vain että" nappihaitari, joka vaati varmaan huoltoa koska jokin ääni jää päälle" Olen tyytväinen ... hieno haitari, mutta ihmetystä vain, että missä planeetalla tälläinen minulle ennen näkemätön diskantti... ja kaiken lisäksi siltä näyttää että soitinta ei ole tuskin edes avattu koskaan, kielinahkojen ja vahausten perusteella arvioiden. Samaa näyttäisi tiivisteen osalta. Eli tuskin on röpelöity... mutta onko tehty sitten tilaustyönä niin, että kolme riviä 3.4. 5. pitää noustaääniltään kronologisesti nappi napilta... mutta miksi ??? Onko entinen kolmiorivisen soittaja halunnut hienomman pelin ;)
Tuota venäläistä näppistä sanotaan myös venäläis-belgialaiseksi järjestelmäksi. Nyt kun tuossa soittimessa on belgialainen basso, niin oletettavaa on, että diskanttipuoli on myös kulttuurisidonnaisesti belgialainen.
Kun tätä olen pohtinut ainoastaan kirjoituspöydän ääressä noiden kahvakaavioiden pohjalta, olen tullut Viljon näkemykseen että B kaavio on alkuperäinen tälle, mutta leimaukset jääneet B kahvan osalta tehtaalla virheelliseksi, koska penkit menevät nätisti 1,2,3,4, 5 oike4assa järjestyksessä numeraalisesti.
Nyt on korjattava kielipenkkien paikat niin että C, Dis, Fis, A,C juoksuinen penkki siirretään keskiriville, ja siinä oleva D, F, Gis, H juoksuinen penkki lähtee 2. paikalle, ja kakkos - paikan penkki Cis , EG, A# 1. riville
Nyt ollaan näillä kolmella penkillä sitten B - eli venäläisen kaavion mukaan siinä sävel järjestyksessä penkkien mukaan. mutta kun kielipenkkejä on kaikkiaan 5 niin mikä lienee niiden kahden kohtalo, en ole ennen tällaisen 5 penkkisen 3- äänikertaisen kanssa kanssa nyplännyt... niin se arvoitus sitten varmaan selviää kun ottaa tuon työn alle. Vieläkin vain ihmetyttää silti tuon penkkien leimaus, numerointi järjestykseen isoilla numero leimoilla, ja tunnettu tehdas aikoinaan tämä Crosio, että numeroinnilla ei olisi mitään merkitystä.. Toki en ole edes vielä tutkinut että onko sitten penkkien/ pohjan reitys tukemassa k.o. muutos suunnitemaa, mutta näillä muutoksilla penkkien teoreettinen muutosjärjestys tekisi pelistä venäläis/ belg. sormituksen. Asia selviää kun ehdin nostaa "kissan (= Crosion) pöydälle". Mutta vieläkin jää ihmettelemään miten edesmennyt entinen "pappa" on tällä hyppyskuviot oppinut tuntemaan omikseen.... jotain merkillistä tässä piilee.
En lähtisi vaihtamaan kielipenkkien paikkoja. Ne kun ovat kallistettu sopimaan juuri yhteen asentoon. Jos kielipenkkien paikkoja vaihtaa - varsinkin näin paksuissa harmonikoissa, tiukassa asettelussa - kielien kärjet voivat helposti koskettaa toisiaan. Tarkista siis, että kielipenkit ovat kallistuksen perusteella oikeassa järjestyksessä. Toki myös läppärivit kertovat paljon.
Jäin pohtimaan tuota outoa kahta sisäriviä. Jos näppäinjärjestelmää on muutettu B-järjestelmästä suomalaiseen C-järjestelmään (tai toisinpäin), niin tilanne on se, että kolme ulointa riviä kääntyy oikein kivasti, mutta kaksi ei käänny. Tässä tapauksessa rivien 4 ja 5 näppäinvarret pitää kääntää peilikuvallisiksi. Sitten toimii.
Tällainen on kielipenkkien rakenne: (kuvat) ohessa myös laattojen järjestyskuva
no.. penkkikuva Crosiosta ei tullutkaan mukaan, uusi yritys
Penkkien kaltevuus näkyy tästä
Jos nyt oikein ymmärsin, tuo "laattojen järjestyskuva" on näppäimien asettelu. Laattojen asettelunahan tuo ei toimi alkuunkaan. Tässä tapauksessa yhdellä vinorivillä on siis C, Cis, H, C ja Cis, kun sen pitäisi olla A, B, H, C ja Cis (= B-järjestelmä). Jos kielet ovat kielipenkeissä kromaattisessa järjestyksessä, "vika" on silloin kahden sisimmän rivin rakenteessa. Toisin sanoen soittimessa olisi ollut C-järjestelmä tai sen muunnos, joka on muutettu B-järjestelmäksi ilman, että näppäinrivejä 4 ja 5 olisi käännetty peilikuvallisiksi.
Samalla näyttää siltä, että kielivahat eivät ole alkuperäiset. Soittimessa lienee ollut kielet nauloilla kiinni, ja sitten vahat ovat lisätty jälkeenpäin. Muuten ei oikein ole selitettävissä, miksi osassa kielipenkeissä on naulat, osassa ei. Eikä tehtaalta tuollaista vahaustyötä päästetä läpi, vaan sen pitää olla huomattavasti siistimpää. Myös paljetiiviste on vaihdettu alkuperäisestä pois joskus.
Niin..se piirros ruudukko, se on näppäimen paainamisesta kullakin näppäimellä tuotettu ääni ryhmä per kyseinen näppäimistörivi. Onko ne ulkoreina / palkeen puoleinen rivi kohdallaan sitä edes tarkistanut tarkalleen, mutta k.o rivillä nuo on ne toistuvat äänet kullakin painike rivillä. Paljetiiviste on ollut materiaalia joka on sulannut solukumimaiseksi mössäksi ajansaatossa, tuo solukumi8maisuus siinä erottuu, mutta se lähtee vain puuromaisena
kaapimella irti. Kun eilenilolalla sain tuon diskanttipuolen palkeenkiinnityksen irti, ja kunnolla näin kielipenkkin päädyt, joissa vahaa sulanut yli - tietenkin pyyhuítty pois mutta rasvaisia läikkiä on, ja vahausta naulojen päälle, ja joistakin naulat jätetty pois,- niin kyllä se näyttää että laattoja on on "siviilissä" siirretty tehdas asetuksista. Kysyin eräältä Weltmeisterillä 20 v.työskennelleetä, myöhemmin omaa soitinkorjaamoa pitäneeltä eläkeläismestrilta onko hän tällaista järjestelmää koskaan nähnyt. Hänen ei ollut nähnyt ja arvioi että jostain syystä jonkun soittajan oman toivomuksen mukaan tehty systeemi - miksi ... se jää arvoitukseksi.
Lainaus käyttäjältä: Ojiek - 25-03-2018, 11:59:18
Niin..se piirros ruudukko, se on näppäimen paainamisesta kullakin näppäimellä tuotettu ääni ryhmä per kyseinen näppäimistörivi. Onko ne ulkoreina / palkeen puoleinen rivi kohdallaan sitä edes tarkistanut tarkalleen, mutta k.o rivillä nuo on ne toistuvat äänet kullakin painike rivillä.
Nyt vähän häiritsee, kun menee termit ja oikeinkirjoitus vähän niin ja näin. Mikä ääniryhmä? Sointuja? Näppäikarttoja ei kannata ehdä siten, että katsoo soittimen ylä- tai alapäädyistä ensimmäiset äänet ja tekee näppäinkartan sen perusteella. Tällä tavalla tehtynä saattaa tulla tahattomasti näppäimille sijaintivirheitä näppäinkarttaan.
Mutta kuten sanoin, jos kielet ovat kromaattisessa järjestyksessä ja näppäinrivit 1-3 ovat kromaattisesti, silloin käännöstyötä ei ole tehty rivien 4 ja 5 osalta.
Viljo: "Nyt vähän häiritsee, kun menee termit ja oikeinkirjoitus vähän niin ja näin. Mikä ääniryhmä? Sointuja? Näppäikarttoja ei kannata ehdä siten, että katsoo soittimen ylä- tai alapäädyistä ensimmäiset äänet ja tekee näppäinkartan sen perusteella"
Anteeksi.. nuom termit eivät ole minulle niin tuttuja, se varmaan sotkee asiaa. Kun se vähäinen harrastelija keräilijän saatu kokemus "sisäkalujen" kanssa on lähinnä pianohaitarien kaverina saatu, niin tämä näppäinhaitarien sielunelämä ja myös oikea musiikkisanasto fiiraa. Pahoittelen! Tuolla näppäin kartalla tarkoitan tämän kuvan mukaista piirrosta mitkä äänet näppäimistä saadaan miltäkin riviltä. Onko ne vinoriveihin nähden piirroksessa kohdallaanmutta kuitenkin ne on Vapaalehdykkä ja nettisivuilla olevien karttojen mukaan järjestykseä. Ja ylin rivi vastaa koskettimia lähinnä paljetta. Ääniryhmällä tarkoitan - essim. saman e.m kartan esim C sormion keskirivin (3.) ääniä D,F, G#,H, joka esim tässäkin soittimessa menee juuri näin. Tuon ensim. F merkinnän kohdalla on tullut virhe piirrokseeni, kaikki menee oikeassa järjestyksessä. ( siis näin näppäimiä painamalla) Mutta kun sitten näppäimistön 1.ja 2. koskettimilta ( tekemäni kartta) tuleekin (siis näppäimistä, ei kielipenkkejä tai laattoja verraten, koska näppäin kartasta nämä tietoni olen viritysmittarin kanssa tarkistanut)
Mutta rivit 1 ja 2. ne stemmaa B eikä c sormioon... edelleen puhun näppäin kartasta ja siitä mikä ääni mistäkin näppäimestä lähtee.
Kun olen puhunut kielipenkkien 1, 2 vaihtamisesta keskenään jos osem olisi mahdollista, silloin mielstäni tulisi järjestelmä C diskanttiin - muuta ehkä nuo penkit ei sovi. sitä en nyt ole tarkememmin tukinut
Anteeksi vielä että tuota ammattisanoa tunne hyvin ja näin 76 ikäisenä ukkelina tietenkin ilmaisukyky ei näissä asioissa ole ehkä aina kirjallisesti hyväksyttävän selkeeä.
Ei riitä, että venäläis/belgialais järjestelmässä olevan 5-riviseen laitetaan kielet suomessa käytettävään järjestelmään. En muista enää tarkasti, mutta noin 30 vuotta sitten laitoin Hyvinkään Soitin-Aitalle tällaisella järjestelmällä olevan Weltmeisterin suomalais/italialaiseen järjestelmään. Olisiko ollut niin, että kielien vaihdon jälkeen piti kaikki apurivien varret taivuttaa seuraavaksi ylempien tai alempien reikien kohdalle, että kaikki näppäimet toimivat samassa kulmassa, kuin meikäläisessä järjestelmässä. Vai taivutinko alumiinivarret kolmelta ulkoriviltä yhdet reiät ylös- tai alaspäin. Kun en enää muista. Joka tapauksessa se oli iso homma ja pakko tehdä, että siitä sai toimivan 5-rivisen. 3-rivisissä muutostyö on helpompi, eikä tarvitse muistaakseni vääntää varsia. Jos tuossa 5-rivisessä ei ole tehty täydellistä järjestelmän muutosta, niin se on varsinainen sekasikiö ja apuvarsien äänet ovat erikoisessa paikassa suhteessa perusriveihin. Kannattaa tarkistuttaa se kokeneemmalla soittajalla, että kumpi järjestelmä siinä nyt on, vai onko oikein kumpikaan.
Toivo
Lainaus käyttäjältä: Ojiek - 25-03-2018, 15:52:24
Viljo: "Nyt vähän häiritsee, kun menee termit ja oikeinkirjoitus vähän niin ja näin. Mikä ääniryhmä? Sointuja? Näppäikarttoja ei kannata ehdä siten, että katsoo soittimen ylä- tai alapäädyistä ensimmäiset äänet ja tekee näppäinkartan sen perusteella"
Anteeksi.. nuom termit eivät ole minulle niin tuttuja, se varmaan sotkee asiaa.
Turha anteeksi pyydellä. Ihan ymmärrettävää, että termit eivät ole kaikilla hallussa. Asiasta riippumatta on aina hankalaa saada yhteistä lopputulemaa, jos henkilöt puhuvat eri termeillä.
Mutta siis. B-sormiossa 3. rivi on aivan sama kuin meidän suomalaisten käyttämässä C-järjestelmässä. Sanoit, että ne on nettisivujen perusteella järjestyksessä, joten oletan että kyseessä on B-järjestelmä (eli Venäläinen, tai Belgialainen tai venäläis-belgialainen järjestelmä). Sitä ei kannata vaihtaa suomalaiseksi, koska bassojärjestelmä on tuo belgialainen (käyttäjäkuntaa tuskin on yhtään tällaiselle kokoonpanolle). Kielipenkkien järjestyksen vaihtaminen ei muuta näppäinjärjestelmää suomalaiseksi ilman ettei rivien 4. ja 5. rivien varsia taivuta kuten aikaisemmin Toivo tuossa sanoi. Se on iso työ ja riski alumiinin poikkimenemiseen on iso.
Ftamt, -- Tervehdys... noihin loppuriveihisi kommentistasi tuosta oudosta sormiosta Croisiossani. Noinhan se menee juuri että ei ole kumpikaan C eikä B. Sitä nyt vain en ole osannut selvittää vaikka koskettimiston piirroksenkin tein. Tämä on aivan kuin pianokoskettimilla lähtisit vetämän asteikkoa ylhäältä alas puoliäänineen kaikkineen - näin silloin kun pelataan kolmella ulommaisella rivillä, silloin mennään "vinorivienkin mukaan" nätissä järjestyksessä näppäin näppäimeltä ja asteikko menee oikein... keskirivin äänet ovat sat kuin keskieurooppalaisen C-sormion. Nyt puhun koko ajan äänistä jotka näppäimistöltä tulee... miten laatat on kielipenkkiin sijoitettu siitä en sano mitään kun en sitä ole tutkinut. Näppäimistöltä otettuna äänet ovat taas kahden sisärivin kohdalla jos niistä painikkeiden mukaan tehdään taulukko ( laitan sen sinulle liitteenä) tuon piirroskuvan mukainen, voit verrata eli silloin sieltä tulee painikeriveistä sävelet jotka on B sormiossa mutta kun ne jakaantuvat kielipenkeillä eri penkkeihin, niin siksihän penkkien vaihtoa ristiin ei voi tehdä noin vain koska pinikerivien äänenmuodostus ei tapahdu yhtä selkeästi kuin alussa ajattelin että 1. rivi = ykkös penkki, 2 rivi sama kuin kakkos penkki. Sitä en alussa tajunnut sillä en ole koskaan näiden kielilaatta tai virityshommien kanssa puuhannut. läppä ja kieliventtiilien vaihdossa tms. ei näitä asioita ole tullut pohdittua tavallisena keräly-tai soittoharrastelijana. Siksi monessa asiassa vääriä termejäkin. Oma käsitykseni on että tämä n on joku soittaja teettänyt saadakseen vedellä kolmen rivin kanssa samalla ajatuksella kuin pianon ääressä. Meneehän se samaten kolmella sisimmällä rivilläkin, mutta silloin jos ajattelet että peukalo kulkisi keskirivillä, niin vinorivinä alaviistoon ajatellen peukalo kulkee vain yhden rivin taaempana, kun taas kolmen ulkorivin kanssa pelatessa saa juoksuttaa vinorivit suoraan alaviistoon ja pysytään asteikolla koko ajan. Joku tällainen oma ide tälle muutostyölle on ollut koska virallisesti tällaista nappijärjestystä ei 40 vuotta haitariteollisuudessa ammattihuollossa ollut saksalais- ystävänikään tuntenut. Keräilijänä en tämän laattamuutostyötä edes suunnittele,- mutta alussa ajattelin että jos ykkös ja 2. penkit omaisivat samat laatat kuin mitä painikerivit antavat äänet, niin penkkien vaihto 1 ja 2 välillä tekisi ratkaisun C kahvaksi, mutta näin ei käy. Kun vihdoin sain kiinni kemiallisesti sulanneen tivisteen liimaaman palkeen auki diskanttipuolelta, niin pääsin penkkejä viimeinkin vertaamaan, ja asia selveni siltä osin oikeasti. Eli ei kun venttiilien vaihtoon kevät-aamuisin ja peli tällä kokoonpanolla kuntoon. Tämänhän voi antaa kaverin syliin ja sanoa soitellaanpa vähän- soita tuolla...se on vasta kunnostettu, ja odottaa kommenttia että no... miksi ei kuviot löydy. Tietenkin hurtilla huumorilla ... voi hetken ihmetellä että onko käpälät kangistuneet kun huteja tulee....