Porukkamme eräällä jäsenellä on Kouvolan Hopeahäkki 1980-luvulta. Hän esitteli sen bassoa, joka oli minulle uusi kokemus. Katselin sitten Kouvolan 50-vuotishistoriikista, jolloin ilmeni että Kultahäkkiin tehtiin tämä uusi keksintö - basson irroituskytkin. Onko tämä todella Kouvolan keksintö? Onko muissa maailman merkeissä toteutettu samaa systeemiä? Rupesi kiinnostamaan.
Mitäs se kytkin sitten tekee?
Bassossa on viisi äänikertaa. Se irroituskytkin "irroittaa" ylimmän äänikerran ns. pois pelistä, joten perusbassot saavat jykevämmän äänen!
No se varmaan riippuu soittimestakin montako äänikertaa siinä on, ja rekistereistä milloin se ylimmäinen äänikerta kuuluu. Mutta hyvä homma tuommoinen, minua häiritsee jos bassopuoli tulee liikaa diskantin alueelle.
Kiinnostaa yleensä nämä täyskokoiset viisriviset, joihin Harmonikka Oy keksi tämän basson irroituskytkimen. Muissa sitä ei liene, sillä omassa Bugarissani sitä ei ole eikä ole aiemmin tullut vastaan (siis muissa kuin kouvolalaisissa).
Mitenkäs tämä sitten poikkeaa normaalista bassopuolen rekistereistä? Kyllähän monissa harmonikoissa on bassopuolella rekisteri missä ylin äänikerta ei ole lainkaan käytössä?
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 17-04-2011, 14:14:49
Mitenkäs tämä sitten poikkeaa normaalista bassopuolen rekistereistä? Kyllähän monissa harmonikoissa on bassopuolella rekisteri missä ylin äänikerta ei ole lainkaan käytössä?
Minä arvelin tuosta että on erillinen kytkin millä saa ylimmän äänikerran pois kaikista rekistereistä.
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 17-04-2011, 14:17:02
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 17-04-2011, 14:14:49
Mitenkäs tämä sitten poikkeaa normaalista bassopuolen rekistereistä? Kyllähän monissa harmonikoissa on bassopuolella rekisteri missä ylin äänikerta ei ole lainkaan käytössä?
Minä arvelin tuosta että on erillinen kytkin millä saa ylimmän äänikerran pois kaikista rekistereistä.
Minä ymmärsin myös Hannun tavoin. Viljo voisi kommentoida! :D
Kommentoin.
Oy Harmonikan 50-vuotis historiikissa on kuva mekaniikasta. En postaa sitä tähän, koska tekijänoikeudet eivät ole vapautuneet.
Jotkut käyttävät Mörköbasso nimeä siitä kouvolalaisen bassokytkimestä. Itsellänikin on kouvolan viiskymppisessä ko Bassokytkin, mutten ole vielä keksinyt sille mitään käyttöä.
Minä taitaisin tarvita tuommoisen nappulan tuohon uusimpaan karmoskaan. Välillä kiusaa kun basson mukana soi semmoinen kimeä ääni.
Lasse Pihlajamaan Kouvolassa tehdyssä pitkäpalkeisessa Mikki Hiiri-haitarissa oli myös basson irroituskytkin, jolla basso lähti kokonaan irti palkeista irti shownumeron aikana. Se oli aika hauska ohjelmanumero aikoinaan. Sen muistan, että palkeet olivat mahdottoman pitkät pienessä 5-rivisessä ja ne kiersivät Lassen selänkin takana kuin käärme. Nykyään ei taida
olla haitarinsoitossa huumoria kuin puhepuolella. Kai tämä nykyajan kova maailma tekee vain
totisia torvensoittajia.
Toivo
Lainaus käyttäjältä: ftamt - 03-05-2011, 18:28:52
Lasse Pihlajamaan Kouvolassa tehdyssä pitkäpalkeisessa Mikki Hiiri-haitarissa oli myös basson irroituskytkin, jolla basso lähti kokonaan irti palkeista irti shownumeron aikana. Se oli aika hauska ohjelmanumero aikoinaan. Sen muistan, että palkeet olivat mahdottoman pitkät pienessä 5-rivisessä ja ne kiersivät Lassen selänkin takana kuin käärme. Nykyään ei taida
olla haitarinsoitossa huumoria kuin puhepuolella. Kai tämä nykyajan kova maailma tekee vain
totisia torvensoittajia.
Toivo
Oliko ehkä tuosta kyse:
http://www.youtube.com/watch?v=jsn2I47kCsQ
Lainaus käyttäjältä: ftamt - 03-05-2011, 18:28:52
Lasse Pihlajamaan Kouvolassa tehdyssä pitkäpalkeisessa Mikki Hiiri-haitarissa oli myös basson irroituskytkin, jolla basso lähti kokonaan irti palkeista irti shownumeron aikana. Se oli aika hauska ohjelmanumero aikoinaan.
No, mulla tuossa yhdessä karmoskassa on semmoinen paljeremmi joka välillä tahtoo itsestään mennä kiinni. Siinä on vain nahkaremmi, jossa reikä joka sitten laitetaan tappiin kiinni. Jännä efekti kun se tarttuukin soittaessa kiinni. Sen kun oppisi tekemään silloin kun itse haluaa, niin voisi sekin toimia humoristisena efektinä: haitari päätti nyt että eipä soiteta enempää.
Vanhoissa italialaisissa 5-rivisissä on samantataisia tappiin laitettavia palkeenpitimiä, jotka eivät
käänny sivulle. Ne ihme kyllä eivät ole haitanneet. Johtuneeko korkeasta tapista, pienestä reiästä tai reiän tiukkuudesta. Venynyt nahka on kyllä joskus lukinnut palkeen soittaessa.
Toivo