Suomen Harmonikkaliitto

Patentoitu Titano

Aloittaja PaRisto, 28-07-2017, 19:56:09

« edellinen - seuraava »

PaRisto

Moi
Tuli vastaan Titano jossa diskon kielipenkit on jaettu kahtia? Pelissä myös takana upotettu teksti PATENTED. Veikkaan et soitin on 80 luvulta. Onko tullut vastaan ?
T. PaRisto
PaRisto

Pete85

Terve,

onko soitin piano- vai näppäinmallia? Pianoharmonikoissa on kielipenkeissä yleensä "tyhjää" nimenomaan keskivaiheilla mutta itse en ole nähnyt varsinaisesti tälläista mallia.

-Pete

PaRisto

Mo
Ihan on pyörteet näppäimet myös disko puolella.
Lisäksi siinä on jäänne menneeltä ajalta.. peukulle  on ura diskon kahvassa.
PaRisto

Teme

Olen törmännyt vastaavaan, en vaan muista merkkiä. Titano se ei kuitenkaan ollut. Itsekin silloin ihmettelin että onko tämä jotenkin parempi kuin yhtenäinen kielipenkki, mutta varmaankaan ei koska olisi se ehkä muuten yleistynyt.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

Johan

Olen myös joskus tavannut kyseisen tyyppisen ratkaisun Titanossa.

Pianoharmonikoissa, esim IV-äänikertainen, on usein sellainen rakenne, että "valkoisille" äänille on omat kielipenkkinsä, 2kpl, ja sitten "mustille" äänille taas omansa kielipenkkiinsä, 2 kpl.
Näissä "mustien" kielipenkiessä on sitten välipaikat "valkoisten" paikalla.

Tällä ratkaisulla saadaan diskanttikoneisto yksikerttaisemmaksi ja se on käytössä varsikin vanhemmissa soittimissa, mutta ainakin -90 luvulla se löytyi vielä esim Guerrinista.

Uudempi ratkaisu on sijoittaa ylin c ääni tuonne puoliäänien penkkeihin, jolloin tilankäyttö ja koneiston mekaniikka saadaan opimaalisemmaksi, runkomitat tarvittaessa pienemmiksi ja soitin keveämmäksi.

Tämä ratkaisu on käytössä ainakin Piginin, Giulietin, Fantinin soittimissa johin olen tutustunut lähemmin.

Johan

pianohessu

Muistaakseni minulla olevassa, ainakin viisikymmentä vuotta vanhassa Royal Standard -pianohanurissa on jokunen valkoinen mustien penkeissä. Olisiko e ja c?

Johan

Keksintö ei varmasti ole uusi, minä vaan en ole siihen törmännyt noissa vanhemissa soittimissa.
Pitää kai tarkistaa miten esim Hohner on rakaissut asian -30 luvualla.

Johan

Ei ainakaan -38 Organetta IV:ssa ole "sekaratkaisua" käytössä.

Johan

Ojiek

Itselläni on kaksi Titanoa, ja samat merkinnät - olen joskus tutkinut asiaa, ja muistan silloin jostain löytäneeni selityksen että valmistaja on patentoinut sen diskanttihäkin rakenteen, joka antaa soinnille sellaisen livän kasottomaisen äänenmuodostuksen. Ja näissä minun Titanoissa on molemmissa häkki, jossa on selliset putki
rakenteet runkona. Tarua vai totta - en osaa sanoa ... mutta näin olen jostakin "ulkomaan tekstistä" joskus lukenut. Jos häkki on erilinen, silloin ei tuota tekstiä ehkä soittimessa ole. Olisko se noin... mene ja tiedä?