Suomen Harmonikkaliitto

Haitarin arvo?

Aloittaja Anaa0, 12-06-2016, 11:13:52

« edellinen - seuraava »

Anaa0

htoyryla

Venäläinen kaksirivinen, ns. garmoshka. Niitä on aikoinaan tuotu matkamuistoina paljonkin Suomeen, monet niistä heikkolaatuisia tai muuten huonossa kunnossa. Harva soittaa näitä, arvostus on meillä olematon, joten  hinnat liikkuvat kympeistä sataseen jos onnistuu löytämään kiinnostuneen ostajan.

Tässä kuitenkin näyttäisi olevan kyseessä vanha Tulan tehtaan peli; ne ovat olleet neukkuaikana haluttuja sikäläisten soittajien keskuudessa. Mutta rahallinen arvo ei siitä juuri nouse, kun näitä ei Suomessa juuri harrasteta. Virossa tilanne on toinen, kunnostettuina näiden hinnat voivat olla parisataakin euroa, ja uusiakin myydään.

Anaa0

Aivan. Oli itselläkin vähän sellainen käsitys etteivät nämä kovin arvokkaita ole. Mutta kiitos tiedosta!  :)

ftamt

Nyt joku myy torilla venäläistä haitaria suurin toivein italialaisena luullen saavansa muutaman kympin haitarista 700 euroa. Voi sitä näköjään näinkin haitarin arvoa nostaa.
Toivo

Teme

Katselin ihan samaa. Liekö tietämättömyyttä vai tarkoituksellista, jos ostaja olisi vaikka höynäytettävissä. Toivottavasti kukaan ei mene lankaan.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

pianohessu

Tässä maassa on melkoinen määrä ns. Berjoska -hanureita ja uskon että asiantuntemattomampikin tunnistaa venäläisen hanurin. Kyrilliset kirjaimet ovat rikkana rokassa. Vaikka ne monasti ovat tyyliteltyjä, on laukussa kuitenkin painettua tekstiä. Jopa GOST -standardinumero ja hinta.

Liiman käry on lisäksi erittäin varma tuntomerkki.

poikkikulma

Joo näin on ,kaikki keinot käytetään kyllä näköjään että saataisiin mahdollisimman hyvä lopputulos , muutenkin noita venäläisiä "ruttuja " on kaikki torit tulvillaan , suurin osa niitä varmaankin yrittää myydä tietämättä soittimesta mitään ehkä jäänyt isiltä tai papoilta kaapiin seisomaan ja omaiset niitä sitten yrittää myydä , sitten on tietysti niitä "ketkuloitakin " joukossa jotka niistä yrittää jos jollain konstilla hyötyä .
Tosiasiassa nuo kyllä ovat aika lailla käyttökelvotonta tavaraa , meidänkin mökkinaapurilla vanhalla papalla on tuo näppäin haitari ja kun kuuli että minä harrastan Haitareita oli myymässä sitä jo minulle , no kokeilin sitä ihan myötätunnosta mutta eihän sillä voinu edes soittaa kun se oli niin kovaa vedettäväkin että sai edes ääntä ulos . Sanoin sitten että parempi kun pidät sen koristeena tai muistona matkaltasi ja kyllä hän sen ymmärsikin sitten .
Ei kai noiden myyjille taida mitään voida siedettävä ne on vaan vaikka kaikki tiedämme ettei niillä oikeestaan mitään tee , tuo on kyllä aika törkeää jo minusta vielä sitten yrittää tietämättömiä noilla huíjatakin .  >:(
Mauno  ::)

usko

Toriin voi laittaa ilmoituksen epäasiallisesta ilmoituksesta, minä laitoin tuosta kurtusta, vuan eipä se näköjään mitään vaikuttanut. Surkeeta jos joku sortuu tuollaiseen huijaukseen.

Teme

Epäasialliseksi julistaminen tuntuu torissa vaativan aikamoista todisteita. Itse kerran yhdestä ilmoituksesta otin ylläpitäjiin yhteyttä (kyse ei ollut harmonikasta) kun se minun mielestä täytti kaikki huijauksen tuntomerkit mutta eipä sekään minnekään hävinnyt. Kerran olen yhdestä ilmoituksesta, josta välittyi että myyjä tietämättömyyttään kuvitteli liikoja, ottanut suoraan myyjään yhteyttä ja kertonut mikä on merkki, malli ja todellinen arvo. Ja miksikö olen näin tehnyt, ihan siis sen vuoksi että myyjällä ei olisi turhia odotuksia ja mahdollisuus saada tuote ehkä kaupaksikin. Yhteydenottoni jälkeen myyjä muutti ilmoitusta vastaamaan todellisuutta.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

huru.ukko

Näyttää olevan Venäläinen 3 rivinen Bajan myynnissä 15€ ,, Eipä ole hinnalla pilattu. samalla hinnalla ei taida saada muuta soitinta kuin muovisen nokkahuilun, Eipä tietysti laatu ole samanlainen kuin muutaman tonnin länsivehkeellä, Mutta näillä ne Venäjällä soittelevat, Kaipa näissäkin on laatueroja, Neuvostoliiton aikoihin iso osa turisteista näitä kärräsi Suomeen, "rättiruplilla" hinta oli olematon

mahu

Olen kauan miettinyt että pitäisi järjestää joku ideakilpailu mitä näillä venäläisillä haitareilla voisi tehdä. Niissä kuitenkin on ihan hyvät palkeet ja osassa kieletki. Kotelo on painavia ja koneistot heikkoja. Soittimeksi niistä ei olisi mutta jotain muuta? Niitä saisi pilkkahintaan ajatellen mitä osia niissä on.

huru.ukko

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Marko - 23-10-2016, 10:26:53
Olen kauan miettinyt että pitäisi järjestää joku ideakilpailu mitä näillä venäläisillä haitareilla voisi tehdä. Niissä kuitenkin on ihan hyvät palkeet ja osassa kieletki. Kotelo on painavia ja koneistot heikkoja. Soittimeksi niistä ei olisi mutta jotain muuta? Niitä saisi pilkkahintaan ajatellen mitä osia niissä on.
Monessa on kieletkin heikkolaatuisia ja laatat epäsopivia. Jäljelle jää vain ruuvit ja kielinahat, joille ei voi laskea kymppiä enempää hintaa. Selluloidiakaan ei voi länsimaisissa harmonikoisssa hyödyntää, paitsi mustaa.
Toivo

htoyryla

Noissa venäläisissä kaksirivisissä joilla aloittelin haitarinsoiton on ihan kelvollisia, ensimmäistä hankkimaani lukuunottamatta. Selvästi parempia pelejä kuin yksi länsimainen kaksirivinen josta maksoin pari kolme sataa.

Mutta toki, ne joko soi kunnolla jolloin niillä on soittoarvoa, tai sitten niillä ei tee mitään.

huru.ukko

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 24-10-2016, 09:25:43
Noissa venäläisissä kaksirivisissä joilla aloittelin haitarinsoiton on ihan kelvollisia, ensimmäistä hankkimaani lukuunottamatta. Selvästi parempia pelejä kuin yksi länsimainen kaksirivinen josta maksoin pari kolme sataa.

Mutta toki, ne joko soi kunnolla jolloin niillä on soittoarvoa, tai sitten niillä ei tee mitään.

samat aatteet, minusta kaksirivisissä on myös kelvollisia soittimia, joskin myös huonoja, Kolmeriviretkin ehkä parempilaatuisia kun piano hanurit, ne on kyllä kai suurin osa mitä on suomeen tuotu, erittäin huonoja, Eipä noita itä-saksalaisiakaan voi isommin kehua, Minä nyt pelailen enempi näiden 1-2 rivisten kanssa, vähemmin kokemuksia 5 riv, ja pienoharmonikoista, (En mikään asiantuntija haitariasioissa, ihan harrastelupohjalta tässä joristaan)

htoyryla

Ensimmäinen karmoskani, ja haitari yleensäkin, oli 60 euron Trojanda jonka palje vuoti ja kielet syttyivät huonosti, ja mikä mitenkin. Sillä kuitenkin huomasin että hei, tämmöistä voisi soittaa jos se toimisi. Seuraava, satasen 3-äk Vjatskaja, 90-luvulla tehty, olikin kunnon peli. Soi hyvin ja soundi on jännä. Sitten 150 euron Tshaika koplarilla, ihan kelvollinen muttei Vjatskajan veroinen. Tallinnasta toin 4-äk neljän koplarin Tulan pelin, sen 16'+4' tangoäänikerta viehätti, mutta en kokeillut tarpeeksi kattavasti liikkeessä, vireongelmia. Kunnossa olevana tuommoinen olisi hieno peli.

Nuo kun ovat kaikki A/Fism -pelejä, niin tilasin sitten vielä uuden Shujan pelin Bb/Gm, mikä on ihan kelpo peli. Shuja on se mistä Tshaikat tulivat.

Mitäs tuosta nyt voisi päätellä. Tulan, Shujan ja Vjatkan tehtaat eivät ihan pilipalipelejä tehneet/tee. Tietysti vanhat pelit ja ties missä kulkeneet ja lojuneet voivat olla hyvinkin huonokuntoisia. Ja semmoiset kuin tuo Trojanda, eivät välttämättä edes vakavasti otettavasta pajasta peräisin.

Olen lukenut juttua kun neukkuaikana toiset säästivät ja jonottivat autoa, yksi soittohaluinen säästi ja jonotti Tulan karmoskaa, ja sitten innoissaan matkusti sitä hakemaan.

huru.ukko

Sain joku vuosi sitten lahjaksi Petroskoista 2-rivisen Tulassa tehdyn vanhemman hanurin, Se tuntuu ihan kelvolliselta soittaa,
Mietin tässä vain että kuinka monta hanurin soittajaa venäjällä lienee, ja kai suurin osa soittelee Venäläisillä hanureilla  ;D On se sitten hyviä tai huonoja,silti jatsi on poikaa..

pianohessu

Naapurimaassamme on kaksi verstasta; toinen sorvaa Berjozka-nukkeja ja toinen rakentaa avaruusaluksia.