Suomen Harmonikkaliitto

Kouvolan Casotto joutilaana, harvinainen tilaisuus.

Aloittaja Olonomi, 29-01-2017, 20:28:27

« edellinen - seuraava »

Olonomi

Hei vaan hanuristit!

Minulle jäi vuonna 1980 perinnöksi isältäni kuvan Kovolan casotto, jonka ajattelin jättää muistoesineeksi ja antaa joskus lapsenlapsilleni, jos heistä joku sattuu innostumaan soittamisesta. Nyt kuitenkin näyttää, että nuorison harrastukset suuntautuu muualle, eikä tuota ole mieltä säilyttää loputtomiin turhan panttina. Isäni osti haitarin joskus 70-luvun lopulla, mutta tarkkaa ajankohtaa ei ole tiedossa, eikä muistissakaan tuon tarkemmnin. Sen muistan, että hän piti tärkeänä ominaisuutena, että oli tilannut pelin tehtaalta kovalaattakielillä - mitä se sitten tarkoittaakin, minä en tiedä? Isä ei ehtinyt sillä paljoakaan soitella, ennen kuin haimasyöpä korjasi, joten lähes käyttämätön peli kyseessä. Sen huomaa, kun katselee kuluvia paikkoja, kuten takana palkeitten suojana olevaa kaistaletta. Sen verran haitarilla on soitettu isän kuoleman jälkeen, että aina kun joku soittotaitoinen on eksynyt pirttiin, olen tuon kaivanut pelimannin polville. Muun ajan soitin on levännyt kantolaukussaan tasalämpöisessä paikassa.

- En osaa hinnoitella tuota, kun en ole alan ihminen, mutta tarjouksia, taikka myyntivinkkejä otetaan vastaan?
- Soittopeli sijaitsee Ruoveden Muroleessa.