Suomen Harmonikkaliitto

Galanti

Aloittaja Pepelis, 07-02-2019, 17:41:55

« edellinen - seuraava »

Pepelis

Minulla on Galanti-merkkinen italialainen pianohaitari, jonka soinnissa kuuluva kireys kiusaa. Irrotin kielilaatat ja totesin vahan olevan erittäin kovaa. Kun kampesin laattoja irti, vanha vaha raksahteli palasina irti, siihen ei pystynyt mitenkään jättämään jälkeä kynnellä painamalla eikä siitä irronnut veitselläkään lastua, vain nokareita. Myös kielipenkkien väliseinän lakkaus oli murtuillut kauttaaltaan. Itse kielet näyttävät hyväkuntoisilta, niitä ei ole juurikaan viilailtu ja soitin on melko hyvässä vireessä. Nuo seikat, kivikova vaha ja murtuillut lakkaus kuulostavat semmoisilta tekijöiltä, jotka tuottaisivat sitä äänen kireyttä, mutta olisiko muuta huomioitavaa tässä vaiheessa? Jos kielipenkin väliseinän lakkauksen hioo ja lakkaa uudelleen, olisiko se selluloosalakkaa?

Pepelis

Yritin moneen kertaan liittää kuvia tuohon, mutta eivät lähteneet. Koetan erikseen.

Pepelis

Viljo

Ettei kireys olisi vain epävirettä? Kielipenkin pohjat lakkaamalla saat vain kirkkaamman äänen kuin puupintaisella kielipenkillä. 
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Teme

Tuskin antaa lisäarvoa lähteä hiomaan ja lakkaamaan kielipenkkejä. Toki jos haluaa puuhastella niin mikäs siinä.

Itse putsaisin kielet ja kielipenkit, tarkastaisin/vaihtaisin nahat, kielten vahaus ja viritys kun vahat jonkun aikaa kuivuneet.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

Pepelis

Kiitoksia neuvoista. Ne kielipenkkien väliseinät siis olivat jo valmiiksi lakattu, mutta en siis puutu siihen. Minun käytössäni olevan, netistä ladatun viritysmittarin mukaan soitin on melko hyvässä vireessä, mutta tietenkin se pitää vielä tarkistaa joka tapauksessa kielilaattojen kiinnityksen jälkeen. Kielilaatat ovat kyllä likaiset, se jäi sanomatta tuossa viimeisimmässä tekstissäni, kun olin jo sitä ennen kolme kertaa kirjoittanut uudelleen ja yrittänyt kuvien kanssa, mutta ilmeisesti kuvat olivat niin isoja, etteivät suostuneet lähtemään. vasta kun sain niitä pienemmäksi onnistui.