Suomen Harmonikkaliitto

missä vika

Aloittaja hemppa, 24-10-2010, 20:45:37

« edellinen - seuraava »

hemppa

Minulla on neliäänikertainen Excelsior casotto. Lujaa paljetta painaessa rekisterin korkeimman äänikerran muutama ääni soi itsekseen. Normaalissa soitossa tuo ei juuri haittaa, mutta jos joskus tulee vähän kovempaa paljehdittua niin kuuluu ikävästi "sivuääniä". Käsittääkseni tuo johtuu siitä, että läpät päästävät ilmaa läpi ja näin ääni siis soi itsekseen. Minua vaan askarruttaa miksi vaan tuo korkein äänikerta soi itsekseen? Rekisterit, missä tuo korkein "pallo" ei ole mukana eivät soi itsekseen paljetta painettaessa. Järjen mukaan läpän pitäisi vuotaa joka "koplarilla". Onko tuo korkein äänikerta vain niin paljon helpommin soiva kuin muut? Läppien huovat ja nahat näyttää päällisin puolin priimalta ja olen pariin otteeseen ne puhallellut puhtaaksikin mutta aina vaan soi.
Apuva! Onko tietoa miten arvokas tällainen tiivistysremppa on vai onko tuohon jotain kotikonsteja?

hemppa

Voihan tuo soiminen johtua jostain muustakin mutta tämä läppien vuoto tuli minulle ensimmäisenä
mieleen. Kokeneemmat haitarinkorjaajat apuja.....

MarkkuF

Kuullostaa loogiselta et läpät vuotais, josko läppien tyynyt olis tullu tiensä päähän tahi ovat jostain syystä hiukan vinossa etteivät peitä täysin. Kannattanee varmaa kysäisätä iha haitari huollosta, sillä ei varmaankaan tuohon ole olemassa kotikonstia. Putsaus on se ainut mikä lienee järkevää itte tehdä.

humppahanuristi

Kun se vuotaa vaan joltain äänikerralta ja tässä tapauksessa ylimmältä, niin se läppä voi olla aavistuksen vinossa johonkin suuntaan. Voisi veikata, että ylimmän äänikerran kielipenkki on suhteessa varteen siellä aivan viimeisenä ja pieni välys akselilla lisääntyy sinne varren päähän mennessä ja se aiheuttaa sitä vuotoa. Tietysti kuoleentuneet jouset tms. voi vaikuttaa.
Määritä ensin vuotavat äänet, sitten etumaski auki ja katsot sen vuotavan äänen läpän, onko kohdillaan vai ei tai jopa ihan roskia välissä. Sitä voi aavistuksen ehkä taivutella itsekin, jos ihan selkeä vuotokohta on.
Jos taas jouset on löysät, niin suosittelisin huoltoon. Tosin ihmisen tekemähän se on ja ihminen sen huollossakin huoltaa, joten ei sen puoleen mitään ongelmaa pitäisi olla. Tosin siellä vivustossa on muutama liikkuva osa, joiden paikalleensaanti voi olla haastavaa.
Minulla alkaa tuo casotto vuotamaan, jos on pitkään viileässä (esim auton perässä). Puut ilmeisesti elää sen verran ja alumiini laajenee, että tulee vuoto. Tähän mennessä on korjaantunut vielä itsekseen suotuisissa olosuhteissa.
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA

Johan

Humppahaniristille sanoisin, että alumiini kutistuu viileässä, ei laajene, liikkeet ovat kyllä näillä lämpötilaeroilla aika pieniä, mutta vaikutus kokonaisuuteen voi olla kuvaamasi kaltainen.

humppahanuristi

Lainaus käyttäjältä: Johan - 25-10-2010, 13:43:49
Humppahaniristille sanoisin, että alumiini kutistuu viileässä, ei laajene, liikkeet ovat kyllä näillä lämpötilaeroilla aika pieniä, mutta vaikutus kokonaisuuteen voi olla kuvaamasi kaltainen.
;D Joo, näinhän se, pieni ajatusvirhe.

Kuitenkin lämpölaajeneminen on se fysiikan termi, niin olihan se sinnepäin.  ::)

Mutta kyllä tuollainen 60-70°C lämpötila ero alkaa jotain tehdä, kun talvipakkasilla sieltä peräkontista kiskaistaan se haitari ja kavutaan lavalle halogeenivalojen loisteeseen. Se on kuitenkin pienestä kiinni joskus.
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA

Viljo

Kuulostaa läppävuodolta. Tästä huolimatta voi siellä olla jotain muutakin, kuten huopanahkojen kovettumia tjmvsp. Lähtisin ensin viemään tarkistettavaksi kuin itse korjaamaan. Korjaus voi olla säädöissä (saattaa joutua koluamaan casottovarsia) tai jossain muualla... Eli täsmäkorjausehdtusta en lähde antaa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

ftamt

Joo. Casotto haitarin vikaa onkin hankalampi korjata itse, koska pienikin läpän väärä asento casottokammiossa vaikuttaa myös varren toiseen läppään tai päinvastoin toisinpäin. Siinä
vaikuttaa heti nahan paksuuskin, jos pitää vaihtaa tiivistenahka, niin silloin on vaihdettava
molempiin läppiin ja mieluummin samasta vuodasta. Myös molemmat läpät on otettava irti,
koska uudella nahalla läppien kulma muuttuu ja ne vuotavat toisesta päästä. Uudelleen nahoi-
tetut läpät takaisin laitettaessa hakeutuvat omaan paikkaansa. Varsien vääntelyä on ehdot-
tomasti vältettävä ja se on viimeinen keino. Tässä muutamia ohjeita sille, joka haluaa tehdä
empiiristä tutkimusta casoton kanssa. Jos ei usko kykyihinsä, niin sannattaa viedä heti ammat-
tilaiselle pahempien vahinkojen välttämiseksi. Vika voi olla pienikin, kuten roska läpän alla tai
tiivistenahka on irronnut ja kääntynyt läpän alla. Joskus myös kielinahka on tullut reiästä läpi
läpän alle. Vikoja on mitä ihmeellisempiä. Kannattaa tutkia tarkoin, ennen kuin tekee virheliikkeitä.
Toivo

Hannu S

Minulle sattui kerran syliini käytännössä soittamaton Giulietin Casotto - muutaman vuoden vanha - missä oli samanlainen vika. Omistajan mukaan vika oli ollut uudesta saakka. Jotta voin soittaa sillä, avasin hanurin katsoakseni missä vika  ja huomasin yhden kielipenkin kiinnityksen olevan löysällä. Kiristin hieman ja vika tuli korjattua. Tuossakin hommassa kait täytyy olla varovainen, ettei kiri liikaa ja olisi kait parasta antaa ammatti-ihmisen tehdä homma, mutta pika-apuna, jotta ilta on pelastettu, tein itse. Oma arvioni vian syystä on, että hanuria oli säilytetty mahdollisesti jo liikkeessä liian kuivassa / ikkunalla auringon paisteessa tai muutoin epäedullisissa olosuhteissa. Olisiko näin, Toivo?

Periskooppi

Nuo korkeimmat äänet saattaisivat soida tässä läppänahanvuoto-ongelmassa ensimmäisinä ja päällimmäisinä sen vuoksi, että pienet kielet ovat niitä kaikkein herkimpiä soimaan ja vaativat kaikkein vähiten ilmaa (tässä tapauksessa vuotoa) soidakseen.