Suomen Harmonikkaliitto

Metsäkukkia ruotsalaisella järjestelmällä

Aloittaja olli, 07-10-2014, 18:38:41

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 16-10-2014, 21:37:39
Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 10-10-2014, 11:06:40

Hauska harjoittaa tätä pilkunviilausta aina välillä !! ??  Johan ín hanuri ei taida sekään olla mikään `painokahvainen` ?!  Mielenkiintoinen, ehkä enemmänkin teoreettinen keskustelu...

Eikkajuhani

Pääosa kahvoistani on painokahvoja, sillä kokemusta jo 53 vuotta,  löytyy kyllä pari viisirivistä G- järjestelmällä, pari kolmirivistä G ja B järjestelmin, sekä lisäksi kolme yksirivistä.

Valitettavasti täällä usein huumorina heitetty kommentti katsotaan pilkunviilaukseksi, se on taiteenlaji, joka ei tunnu näihin puuhiin sopivan;-))

Johan

No... minä tulkitsin että pilkunviilaus viittasi koko keskusteluun, ja sitähän lähinnä ylläpiti minun linja sen suhteen, että kysymys siitä mitkä nappulat erityyppisissä haitareissa on samassa kohtaa, ei ole ollenkaan mielekäs. Ja sitä mieltä olen edelleenkin. Jokainen voi tietenkin pohtia, että kun ottaa väärän haitarin, niin mihinkä kohtaa sormi siinä sattuu vanhasta muistista, mutta toisethan ei voi sitä tietää.

Sen sijaan systeemien erot, joita minun ja Dukextran vastaukset koskivat, ovat ihan hyödyllistä tietoa, että sitten seuraavan kerran kun ruotsalainen peli tulee vastaan, osaa etsiä sen g-mollin sieltä, tai jos päättääkin soittaa edelleen keskiriveiltä, niin tietää missä sävellajissa mennään, ja sitä kautta saa bassotkin soimaan oikein. Että tässä mielessä näen että ei tässä kyllä pilkkua todellisuudessa viilattu, vaan ihan asian ytimessä oltiin. Vaikka sitten eri asian kuin mitä kysyjä haki.