Suomen Harmonikkaliitto

Hopeahäkki

Aloittaja pillimees, 07-08-2017, 12:13:09

« edellinen - seuraava »

pillimees

Moro! Sanokaas tietävät milloin tehtiin viimeinen kouvolan hopeahäkki casotto?
Mulla sellainen muistikuva et viimanen tehtiin -82.
Olenkohan väärässä?
t: pillimees

Hannu S

Loppu vuodesta -82. Silloin tuli 50-vuotis juhlamalli tilalle.

Teme

Onko hopeahäkin ja 50 cassoton äänissä tai soinnissa minkälainen ero? En ole molempia päässyt yhtäaikaa testaamaan. Hopeahäkissä häkki lienee alumiinia, 50 cassotossa se on muovia ja se jo yksistään vaikuttaa sointiin.

Omasta mielestä tuo 50 cassotto soi hyvin ja kauniisti ja niin ovat soineet testaamani hopeahäkitkin yhtä lukuunottamatta. Mutta samalla istumalla kun en molempia ole päässyt vuorottelemaan niin olisi mukava kuulla mitä mieltä äänensävyistä ne ovat ketkä ovat noita rinnan testanneet.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

poikkikulma

Minä olen ihmetellyt sitä 50 v mallin nimeä mikä ero niissä on , siis Hopeahäkki on Casotto ja 50 v malli muuttui sitten Cassottoksi kahella ässällä  on niisä jotain eroa mutten enää muista mikä Teme puhuu kyllä asiaa 50 v malleissa on tosiaan enemmän muovia , kai se soi vähän eri tavalla senkin takia , en vaan enää muista mikä ero niissä oli olisiko ollut sielä Casottokuilussa jokin muutos , Hopeahäkki kyllä soi minun mielestä railakkaammin kuin 50 Cassotto , molemmilla olen kyllä aikoinaan soittanut .
Mauno  :)

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: poikkikulma - 07-08-2017, 15:01:57
Minä olen ihmetellyt sitä 50 v mallin nimeä mikä ero niissä on , siis Hopeahäkki on Casotto ja 50 v malli muuttui sitten Cassottoksi kahella ässällä  on niisä jotain eroa mutten enää muista mikä Teme puhuu kyllä asiaa 50 v malleissa on tosiaan enemmän muovia , kai se soi vähän eri tavalla senkin takia , en vaan enää muista mikä ero niissä oli olisiko ollut sielä Casottokuilussa jokin muutos , Hopeahäkki kyllä soi minun mielestä railakkaammin kuin 50 Cassotto , molemmilla olen kyllä aikoinaan soittanut .
Mauno  :)

Olen käsittänyt että jossain vaiheessa, olisiko ollut -84 tuo nimi casotto korjattiin oikeaoppiseksi italiankieliseksi sanaksi cassotto. Kouvolan peleissähän käytettiin tuotenimenä tuota sinänsä väärin kirjoitettua sanaa "casotto". Lieneekö noissa soittimissa, siis hopeahäkissä ja 50-vuotisjuhlamallissa sitten suurtakaan eroa en tiedä. Tuskin mitään kovin suurta eroa, suurin ero lienee ulkonäössä. Soinnissa on toisten mielestä eroa, itse en osaa sanoa kun en ole soittanut tuota cassotto 50 mallia.

maestro

Kyllä ainakin minun 50-cassottossa on maski vielä alumiinia sisältä.Leirin opettaja sanoi kesällä että 60-mallissa maski vaihtui täysin muoviseksi.Sen vuoksi 60-mallissa vaihtajat maskissa alkaa temppuilla ,ei mene päälle tai jää väärät kerrat päälle.. Niinku aiemmin ollut puhetta täälläkin,soittimen puu valinta vaikuttaa kyllä ääneen paljon.Itse olen soitellut monilla 50-cassotoilla ja joillakin 60-malleilla,äänissä on eroja ja herkkyydessä.. Jotkut soi helpommin ja erilailla....

Niin ja minun 50-cassotto on viimeisiä,olisko -92/-93..
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

Hannu S

-82 tuli Casotto 50, 50-vuotis juhlamalli. Sitä valmistettiin v -84 saakka, jolloin sen korvasi Cassotto 50. Silloin mm bassorunko muuttui 60-mallin kanssa samaks, kun aiemmassa oli vielä hopeahäkin bassorunko. Oikea oppinen Cassotto otettiin käyttöön, eli äänikammio suomeksi. Diskanttirungossa on mielestäni eroja hopeahäkkiin jo juhlamallin tuotannossa - jos oikein muistan. Kaikkihan ne on yksilöitä kuitenkin. Esim. Itse olen joutunut säätämään diskantti näppäinten jousipaineet 21g, kun ne useimmissa on jotain 18g. Soitto on sitten niissä niinkuin velttoa myötästä rönttömersulla laskettelisi.

Teme

Minun viiskymppinen on tuota 'facelift' mallia ja kyllä siinä ainakin häkki on ihan kokonaan muovia.

Kouvolan esitteissäkin sanotaan että se on muovia. Tässä pari katkelmaa esitteistä.
Vuoden -82 esite:
"Myös häkin aikaisempi materiaali kevytmetalli vaihtuu monikerrosmuoviksi, jonka äänelliset ominaisuudet harmonikassa on, suoritettujen kokeilujen jälkeen, todettu erinomaisiksi."

Vuoden -85 esite:
"Diskanttihäkki on rakennettu kestävästä monikerrosmuovista."

Sitä en tiedä onko noihin ihan viimeisimpiin sitten taas otettu alumiini käyttöön jos maestron 50:ssä häkki on alumiinia.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

ftamt

Kun oltiin tarkkoja Casoton ja Cassoton välillä, niin puhutaan harmonikkojen häkeistä ennemmin kuin viime vuosina puhekieleen tulleesta englantilaisperäisestä sanasta maski, joka kuulu ennemminkin teatterisanastoon. Ei rapauteta kaunista suomenkieltämme koko ajan tuomalla uusia vierasperäisiä sanoja, kun asialle on jo olemassa suomalainen sana. Tätä ilmiö on lisääntynyt viime vuosikymme-ninä  kiihtyvällä vauhdilla. Jos tulevaisuudessa enää juhlitaan Suomi 200 juhlaa, niin puhutaanko täällä enää suomea vai jotain merkillistä sekakieltä? Tämä maski on särähtänyt kielikorvaani jo pidemmän aikaa.
Toivo

pillimees

Moro! Oikein mulle sitte kerrottiin. Juolahti vaan mieleen kysäistä kun yhdessä liikkeessä myydään hopeahäkkiä ja vuosimalli -97. Sitten vielä tuosta soinnista. Mulla hopeehäkki,piano vm-82 ja veljellä,appiukon peruja,casotto 50 en ole soinnissa hirveästi eroja kuullut. Ehkä tuossa hopeehäkissä on enempi "raikkaampi"ääni? En tiedä..ehkä makukysymys!