Suomen Harmonikkaliitto

Svantte Tuoreniemi-harmonikka

Aloittaja Pete85, 25-07-2017, 19:55:38

« edellinen - seuraava »

Pete85

Terve kaikille!

Tulipa käytyä viikonloppuna Teivon raviradalla järjestetyillä Restauranta-rompemarkkinoilla ja käteen jäi tuliaisiksi jotain mitä en olisi aamulla vielä arvannut. Lähdin metsästämään lähinnä savikiekkoja kun silmiin pistin harmonikka kahden melko iäkkään rouvan myyntikärryssä.

50€ hinnan kuultuani oli harmonikka muutaman minuutin kuluttua jo auton penkillä!

Kyseessä on Svantte Tuoreniemi-merkkinen soitin josta en ole onnistunut löytämään mitään tietoa niin kirjallisuudesta kuin internetistäkään.

Soitin on melko korkea, lähes 55cm ja puurunkoinen. Kasausrakenne on melko erikoinen koska diskantti tai bassopuolella ei ole ainuttakaan ruuvia, joilla ne olisi kiinnitetty palkeeseen. Maskin alta löytyi molemmista päistä 8-10mm "kuningasmutterit" joilla koko systeemi on todennäköisesti kasattu. Mutterien alla on vielä nahkatiivisteet leikattu pinnapulttien ympärille.

Mahtaako olla yksittäiskappale, jonka joku Svantte on itselleen tai jollekin toiselle tehnyt?

Viikonloppuna koitan perehtyä soittimeen syvemmin ja katsoa mitä se on syönyt  :)

-Pete

Pete85

Liitteenä vielä muutama lisäkuva kiinnostuneille!

-Pete

Hannu S

Oliko Svantte harmonikan soittaja vai rakentaja? Vai oliko molempia. Itselläni on ollut käsitys, että taitava soittaja. Minullakin taitaa olla nippu Svantten vanhoja nuotteja. Voisiko olla kyseessä Svanttelle tilauksesta tehty soitin, mikä olisi italialaissa tehty?

Pete85

Terve Hannu!

Kiitos vastauksesta. En osaa kyllä sanoa itse juuta enkä jaata :D Kaikki tieto kyseisestä nimestä kelpaa.

Osaatteko arvioida soittimen ikää?

Viljo

Tämäpä mieluinen yllätys! Todennäköisesti kyseessä on ihan yksittäin tehty kappale 1920-luvun loppupuolelta. 1930-luvun alku on myös mahdollinen, mutta veikkaisin, että sille puolelle ei mennä. Rakenteesta päätellen soitin on ihan itse suunniteltu ja rakennettu. Koneisto pitäisi nähdä kunnolla ja arvioida työmenetelmiä. Joitain osia on voitu ostaa esim. postimyyntiluetteloiden listoilta.

Mielelläni otan kaiken mahdollisen tiedon, jotta soitin saadaan Vapaalehdykän galleriaan.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 25-07-2017, 21:06:45
Tämäpä mieluinen yllätys! Todennäköisesti kyseessä on ihan yksittäin tehty kappale 1920-luvun loppupuolelta. 1930-luvun alku on myös mahdollinen, mutta veikkaisin, että sille puolelle ei mennä. Rakenteesta päätellen soitin on ihan itse suunniteltu ja rakennettu. Koneisto pitäisi nähdä kunnolla ja arvioida työmenetelmiä. Joitain osia on voitu ostaa esim. postimyyntiluetteloiden listoilta.

Mielelläni otan kaiken mahdollisen tiedon, jotta soitin saadaan Vapaalehdykän galleriaan.
Kyllä tämä on jo päältä niin omintakeisesti tehty, että varmasti on omaa tekoa. Hienoa, että löytyy vielä ennen näkemättömiä Suomessa rakennettuja harmonikkoja. Löysin Peräseinäjoen Siirtolaismuseosta vastaavanlaisen harmonikan, josta lähetin jokin aika sitten kuvat Viljolle. Laitanpa tähänkin yhden kaikkien nähtäväksi. VAPAALEHDYKKÄLÄISET! Jos näette vähänkin oudolta tuntuvan suomalaisen harmonikan, niin ottakaa talteen, vaikka olisi kuinka romu tahansa. Ottakaa ainakin kuvia päältä ja sisältä, sekä soittimen nykyinen kotiosoite.
Toivo

ftamt

Tässä kuva Soini Makkaran harmonikasta, joka on matkustanut idästä kauas länteen Kanadaan saakka ja sieltä takaisin Suomeen.

Hannu S

Oho, onpas hieno juttu, kun haitari on säästynyt. Soini Makkari soitti sekä haitaria että viulua ja soittimensa valmisti itse. Hän oli taitava suksien tekijä ja aseseppä. Teki itse myös aseensa.

Viljo

Laittelen näitä kuvia tänne uuteen galleriaan, kuten Makkarankin soitin:

http://vapaalehdykka.net/?attachment_id=2733&lang=fi#main

Kaikkea tietoa otetaan aina vastaan. On eri asia sitten, milloin ehdin näitä laittaa nettiin. Mutta kyllä ne sinne päätyvät, kunhan lupa on.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!