Suomen Harmonikkaliitto

Kieli korisee

Aloittaja Tumppi, 08-03-2011, 09:43:38

« edellinen - seuraava »

Tumppi

Mistä mahtaa johtua, että uudessa Bugari-haitarissa 16-jalkaisen äänikerran matala fis korisee kun paljetta vetää. En ole vielä haitaria avannut, mutta ajattelin että jos tuon voisi kotikonstein korjata. Ei nappaisi kuljettaa huoltoon, vaikka luulisin toisaalta että takuu on vielä voimassa.

Viljo

Kuvaile vähän ääntä tarkemmin. Onko se metallinen ääni vai pehmeä? Tuleeko se koko ajan vai tietyissä painetiloissa?
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Tumppi

Kuuluu ikään kuin sellainen ylimääräinen ääni, varsinkin hiljaa soittaessa (kiusallista koska minulla on tapana soittaa kevyesti). Metalliselta tuo ääni ei mielestäni kuulosta.

Viljo

Kielinahka / muoviventtiili täytyy tarkistaa. Se voi olla liian kireällä tai jokin muu virhetila. Suosittelen kyllä huoltajaa tässä tapauksessa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Mulla oli kans aluksi uudessa Bugarissani matalien äänien kanssa (varsinkin tangorekisterin yhteydessä) ääniongelmia.  Nyt runsaan vuoden soittelun jälkeen ei enää huomaa mitään.  Siis kovaa soittelua vaan!  -sanoo harrastelija.  Voi olla ongelmiakin, mutta mulla hävis soiton mukana!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

kallek

Mulla joskus ollut samantapainen vika. Silloin oli kieli irronnut kielipenkistä, eli pääsi vähän "elämään".
Ainiinjuu...
Naapurin hanurissa oli samanlainen vika. Koska omassa oli juuri ollut sama vika, niin "tiesin" missä vika on. Otin soittopelin auki, mutta mitään vikaa en löytänyt. Peli takaisin kasaan ja vika oli hävinnyt. Naapuri oli kiitollinen kun korjasin hänen haitarinsa. Tänä päivänä en tiedä mikä vika oli.

Hannu S

Olisin Ollin kanssa samoilla linjoilla. Enemmän soittelua matalia ääniä käyttäen. Jos ei auta, niin sitten ammattilaiselle venttiilinahkojen huoltoon.

Vaikkei ehkä tähän vikaan liitykkään, niin tämä talvi on ollut poikkeuksellisen kylmä ja riippuen kodin ilmastoinnista, lämmitys muodosta ja huoneiden lämpövaihtelusta ilman suhteellinen kosteus on vaihdellut ja poikennut harmonikan suositelluista rajoista useinkin. Tämä on aiheuttanut itsellenikin pieniä ongelmia esim vuotojen kanssa. Puu elää ja esim Kouvolan Casotossani diskantin casottorekisterin vivusto vaatiisi säätöä, koska soitin alkaa vuotamaan paljetta sisään työnnettäessä erityisesti 4-äänikerralla. Riippuen ilman suhteellisesta kosteudesta vuoto vaihtelee. Säätö on vivuston hienosäätöä ja annan sen ammattilaiselle.