Suomen Harmonikkaliitto

Kravatti!

Aloittaja olli, 05-04-2011, 17:41:53

« edellinen - seuraava »

Viljo

Joop. Noita numeroitahan olen kerrännyt tuonne sarjanumerolistaan: http://vapaalehdykka.net/?k=palvelut&sivu=lataukset Voisi taas joskus päivittää tämän koneellani olevan version nettiin ladattavaksi. Löydätte näistä 1980-luvun lopun ja sitä uudemmista soittimista sarjanumerot, jotka ovat muoto NNN / NNN. Jos tämän lisäksi löytyy muita numeroita, päivämääriä yms, niin otan ilolla mielin tiedot vastaan!
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Mielenkiintoista tämä "kravattikeskustelu".  Aiemmin joillain otsikoilla olen kehunut omaani taivaaseen asti.  Mulla on vuoden 1939 "Kravatti", jolla fiilistelen.  Kerran kokeilin sitä "uustuotantomallia", ei toiminut minun käsilläni.  Nykyiseen "vintagehaitariin" ole äärimmäisen tyytyväinen!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Lainaus käyttäjältä: Wäenämöinen - 29-08-2014, 20:28:19
Moi Olli  :D    nykyKravatti ei soi,  se vaan on niin ja hellurei :D         .. ja  Kravatista et sitten luovu.  ja piste.    :D
Hilseen yli meni, en tajunnut tätä kommenttia ::)

mahu

Mites Kouvolan kravatis on äänikertoja? kolme kenties? Jos kolme niin onko kaikki 8' vai 2kpl 8' ja yksi 4'?

olli

Diskantissa neljä, muistaakseni 3 kertaa 8 ja yksi 4.   Luulisin ;)  Bassossa on ollut kuusi, mutta ylin kielipenkki on aikoinaan poistettu eli nyt on viisi ;)

mahu

Entäs sitte nämä kuuluisat kravatin valssiäänet. Soiko niissä vain 2 x 8' vai 3 x 8' vai kaikki?

jope53

Kravatissa äänikerrat 16+8+8+8. Valssissa 8+8+8. Siis kaksi vaihtoehtoa.  ;)

olli

Lainaus käyttäjältä: jope53 - 20-10-2014, 15:26:00
Kravatissa äänikerrat 16+8+8+8. Valssissa 8+8+8. Siis kaksi vaihtoehtoa.  ;)
Kiitos Jope53, sait karman! ;)

Johan

Tuollainen Romanelli pianokahvalla on ollut myynnissä suomessakin pari kertaa, ulkoisesti se oli siisti peli, toisella kertaa oli entisöintikin jo aloitettu, mutta päätyi sitten kuitenkin myyntiin.
Se liikkui molemmilla kerroilla Huutonetissä ja karkasi siellä minulta hinnan kohotessa liian korkeaksi.

Vahinko, sillä peli oli melko kiinnostava, ja kravatti puuttuu vielä kokoelmasta. Pianokahvaisena suomalaista ei varmasti eteen satu ihan ensihätään ja ruotsin markkinoilla esiintyneet - 40 luvun Raggie Speciialit ovat olleet vähemmän kiinnostusta herättääviä. Yksi Raggie minulla on, mutta se ei ole kravattimalli.

Maltti on valttia etsintä hommissa, joten seuraan edelleen markkinoita sillä silmällä;-))

Johan

ftamt

Kravattien ja muiden vanhojen 4-äänikertaisten pelien valssiäänet on tehty niin, että yksi kolmesta valssiäänestä on perusvireessä.Kahdesta muusta äänestä toinen soi yläpuolella ja toinen alapuolella perustason.Näissä on siis kaksoishuojunta. Viritykset on tehty usein tehdaskohtaisesti hiukan eri tavoilla ja samankin tehtaan virityksissä on vuosien varrella ollut eroja.Myös eri valmistajien kielet soivat samalla tavoin viritettynäkin eri tavalla. Kaikkein makeimmmat matatalat valsssiäänet on saatu 1930-luvulla käytettyihin saksalaisiin Dixin kieliin.Näin olen monelta vanhalta soittajalta kuullut ja itsestänikin tuntuu siltä, mutta makujahan on monenlaisia.
Toivo

olli

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 21-10-2014, 08:16:08
Kravattien ja muiden vanhojen 4-äänikertaisten pelien valssiäänet on tehty niin, että yksi kolmesta valssiäänestä on perusvireessä.Kahdesta muusta äänestä toinen soi yläpuolella ja toinen alapuolella perustason.Näissä on siis kaksoishuojunta. Viritykset on tehty usein tehdaskohtaisesti hiukan eri tavoilla ja samankin tehtaan virityksissä on vuosien varrella ollut eroja.Myös eri valmistajien kielet soivat samalla tavoin viritettynäkin eri tavalla. Kaikkein makeimmmat matatalat valsssiäänet on saatu 1930-luvulla käytettyihin saksalaisiin Dixin kieliin.Näin olen monelta vanhalta soittajalta kuullut ja itsestänikin tuntuu siltä, mutta makujahan on monenlaisia.
Toivo
Tarkennuskysymys: siis kun on koplari ns. valssiasennossa, soivat kaikki kolme 8' jalkaista ja kun koplari siellä kahvan takana peukalolla painetaan alaspäin, tulee mukaan se neljäs eli 16'?

Viljo

Lainaus käyttäjältä: olli - 26-01-2015, 20:20:30
Tarkennuskysymys: siis kun on koplari ns. valssiasennossa, soivat kaikki kolme 8' jalkaista ja kun koplari siellä kahvan takana peukalolla painetaan alaspäin, tulee mukaan se neljäs eli 16'?

Kyllä.

olli

Kiitän!  Nyt tuokin tuli selvitettyä, miksi Kravatin, Titanon ja Bugarin valssiäänet soivat eri tavalla ;)

fox

Hei!

Äitimuorillani on edesmenneen isäni vanha haitari, joka on mitä ilmeisimmin kuvien perusteella Kouvolan Kravatti. Isäni on ostanut sen parikymppisenä vuoden -50 tietämillä käytettynä. Isän menehdyttyä 70-luvun alkupuolella soittimella ei ole soitettu, vaan äitimuori on säilyttänyt sitä lämpimässä omassa laukussaan. Meistä lapsista, eikä kukaan meidänkään lapsista ole innostunut haitarin soitosta, joten äiti olisi ehkäpä valmis luopumaan siitä. Ilmeisesti nuo soittimet ovat numeroitu, mutta mistähän se  sarjanumero löytyy? Äitimuorini kun ei löytynyt muuta merkintää kun lapun "Tarkkuuskielillä". Kunnostakaan en pysty muuta kertomaan kun soitin on toisella puolella Suomea. Sen vaan muistan, että pienenä lapsena tökin sormella soittimen rei'istä verhoilukankaaseen reikiä kun poksahti niin kivasti... :(. Osaako kukaan kertoa tästä sen enempää kuvan perusteella? Onko mitään arviota heittää mitä hintaa tuosta voisi pyytää? Ja kannattaisiko se ennen myyntiä huollattaa vai myydä tuossa kunnossa? Ohessa huono kännykkäkuva. Parempia kuvia saanen muutaman päivän kuluttua kun veli käy paikan päällä.

poikkikulma

Hienon näköinen Kravatti mallihan Harmonikka  näkyy olevan ja todella erikoisen värinenkin en kyllä muista nähneeni samanväristä aikaisemmin . Vaikea sitä hinta arviota on näkemättä ja lähemmin tukimatta mennä sanomaan , kunnosta se riippuu paljon jos tarvitaan paljon kunnostustyötä esim pintoja on rikki tai sitten koneistoremonttia , kielilaattojen kiinitys kielipenkeissä kiinnitys myös jos tarvii uudelleen vahausta viritystä monta asiaa on joka vaikuttaa Soittimen arvoon Kouvolan Kravatteja on olemassa satoja yhä tänä päivänäkin että harvinainenkaan se ei ole vaikka ovat jo kaikki yli 70 vuotiaita näitä tehtiin v36-40 . Missä päin tämä Harmonikka on tällä hetkellä onko pitkänkin matkan takana , kiinnostavan näköinen Harmonikka :) . Sarjanumero löytyy diskanttitaustapahvin takaa kun ruuvaa sen irti sielä pitäisi olla leimattuna sarjanumero .
Mauno  :)

fox

Soitin on tällä hetkellä Itä-Suomessa Kuopio-Joensuu akselilla. No, saa velipoika katsoa tuon sarjanumeron käydessään. Eli nähtävästi tuo pitäisi käyttää ammattilaisella, joka vähän tutkisi kunnostamisen tarvetta ja voisi arvioida hintaa?

olli

Oman Kravattini hankintahistorian olen joskus täällä kertonutkin.  Hankin pelin kymmenisen vuotta sitten.  Maksoin 2400 euroa.  Teetin remontin 1200 euroa.  Olen ollut äärimmäisen tyytyväinen.  Hintahan on aina myyjän ja ostajan välinen sopimus.

Mielestäni foxin kannattaisi ehdottomasti käyttää peli jollain ammattilaisella, jolloin saisi mahdollisen arvion kunnosta ja remonttitarpeesta.  Hintasuositusta en ala antamaan ;)

poikkikulma

Olen täysin samaa mieltä Ollin kanssa , käyttää alan ammattilaisella teettämässä asiantuntijan arvio nykykunnosta jos yli 40 vuotta ollut käyttämättömänä laukussaan , niin selviää samalla kunnostuksenkin tarve , entisöinti ei tosin mitään halpaa työtä ole joten sekin kannatta samalla selvittää . Kuopio - Joensuu alueella en vaan tiedä kuka voisi sen tarkistaa , mutta tälläkin alueelle varmasti joku osaa neuvoa minne kannattaisi viedä sen arvioitavaksi .
Mauno :)

Viljo

Tuo sarjanumerolista löytyy täältä: http://www.vapaalehdykka.net/?k=palvelut&sivu=lataukset

Itse kerään mielelläni tuohon listaan kaikki saatavilla olevat sarjanumerot, lisätiedot kielistä, väreistä, äänikerroista, mahdollisista lisätarinoista ja soittimen sisältä löytyvistä teksteistä. Sarjanumero löytyy bassorungon takayläkulmasta. Jos se ei siellä näy, niin sitten diskantin takasuoja irti tai runko palkeen kohdalta auki, niin löytyy.

Itse voin arvioida soittimen teknisen kunnon. Soitin vaan pitäisi tässä tapauksessa saada tänne Naantaliin verstaalleni. Se on totta, että jos soitin on huonossa kunnossa, niin myyntihinta ei ole kaksinen. Jos soittimelle pitää tehdä täyshuolto ja sitten myydä, niin on vähän yksilöstä riippuen tulos nollan tietämillä. Isot korjaukset (=täysremontit) ovat lähemmäksi 2000 euroa.

Joka tapauksessa kravatit ovat ehkä eniten kysyttyjä malleja, joten ihan helpolla ei kannata luopua.

fox

Iso kiitos vastauksista! Naantalissa näyttö/ arviointikaan ei ole ole pois suljettua, sillä itse käyn Vaasasta Turussa reissuhommissa. Jos vain saan soittopelin ensin Vaasaan. Äiti yrittää vielä selvittää soittimen historiaa isän soittokaverilta, jos hän muistaisi siitä jotain. Isä oli ainakin ensin hankkinut huuliharpun ja innostunut sitä kautta musiikista ja soittamisesta. Sitten oli hankkinut 2-rivisen harmonikan, ja sen jälkeen kun oli päässyt kunnolla ansiotyöhön hankkinut käytettynä tämän kyseisen soittimen. Isän kuoltua soittimelle on ollut kysyjiä, ketkä tiesivät isällä tuon soittimen olleen.

Tuon sarjanumerolistan löysinkin ja sen vuoksi numeron sijaintia kyselinkin. Kuulostaa vähän siltä, että harmonikka kannattanee myydä tuossa kunnossaan. Mahdollinen ostaja saa kunnostaa/ kunnostuttaa mieleisekseen.

Niin ja edittiä vielä... Bassorungon takayläkulma... diskantin takasuoja... voin vain arvailla missä ne harmonikassa on :D