Suomen Harmonikkaliitto

Rolandi

Aloittaja olli, 08-09-2012, 22:28:36

« edellinen - seuraava »

olli

Liekö ystävällistä kommentoida, mutta kun on julkisesti esitetty.  Linkkinä soittoa rolandilla.
http://www.youtube.com/watch?v=RmoHIWIY2_E&feature=g-u-u
On niin tietokonehommaa, että no joku tykkää, mutta ei ole haitarilla soitettua.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 08-09-2012, 22:28:36
Liekö ystävällistä kommentoida, mutta kun on julkisesti esitetty.  Linkkinä soittoa rolandilla.
On niin tietokonehommaa, että no joku tykkää, mutta ei ole haitarilla soitettua.

Ei kiinnosta kuunnella.

Mutta kun pianon ja urkujen soittajille on syntikat, joilla saa erilaisia ääniä jos haluaa.

Puhaltajille on myös, semmoiset joita puhaltajan on helppo soittaa.

Kitaraan voidaan kytkeä syntikka.

Kaikissa näissä on ideana, että tietyn soittimen osaaja voi halutessaan soittaa muita ääniä itselleen tutulla käyttöliittymällä.

Mitä vikaa on siinä että haitaristeille on sama mahdoillisuus?

htoyryla

Soittaakos tässä tietokone vai minä? Soitin ei ainakaan ole englannintorvi.
http://www.youtube.com/watch?v=g0mlNH8PnN0

Kyllä se vain minä soitan vaikka ääni syntyy elektronisesti. Ja soitto on niin huonoa tai hyvää kuin soittaja osaa.

olli

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 08-09-2012, 23:30:04
Ei huono! :D

Joo mutta mikä soittaa (siis tuossa englannintorvivideossa), minä vai tietokone?

Tässä ihan tuore pätkä jossa piano ja sello tulevat tietokoneelta mutta minä soitan niitä koskettimilta:

http://freygish.com/htoyryla/music/veenhilj080912.mp3

(Sanat Bengt Pohjanen)

Mä ajan tässä vain takaa sitä, että on ero siinä soittaako kone, vai soitetaanko konetta.

poikkikulma

Vaikea sanoa tuohon soittaako kone vai sinä kun en tunne noita digivehkeitä yhtään miten ne toimii en ole koskaan kokeillut nykyäänhän varmaan voi soittaa kohta mitä instrumenttia vaan digitaalisestikin , siihenhän voi ajaa kappaleenkin ja soittaa sen koneella uudestaan kone tallentaa sen muistiin en tiedä kaikkea noista koneista mutta ainakin digihanuriin voi tallentaa ja kone soittaa sen itse uudestaan . Oli tuo haitaristin soitto aika oudon näköistä kun peli ei liikkunut ollenkaan , taidan itse ainakin toistaiseksi pysyä vielä vanhoissa malleissa ,kyllä nuo digivälineet varmaankin keikkahommissa menee  ja on ehkä hyviäkin mutta on se vähän oudon näköistä ainakin hanurilla soittaa tuollai ettei tarvi vetää olenkaan . kuulostaa ihan syntetisaattorilta nuo äänet noissa kun ennen olin yhtyeessä ja siinä oli se syntikka mukana siinähän voi ääniä muunnella . No jokaisellaa on oma makunsa kyllä sitä kuuntelee  :o En minä pahaa tarkoita , luulisin että sinä itse soitat pitäähän se kappale ainakin sinne koneeseen jonkun ajaa ,vai miten nuo toimii  ::)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: poikkikulma - 09-09-2012, 07:35:18
Vaikea sanoa tuohon soittaako kone vai sinä kun en tunne noita digivehkeitä yhtään miten ne toimii
...
No jokaisellaa on oma makunsa kyllä sitä kuuntelee  :o En minä pahaa tarkoita , luulisin että sinä itse soitat pitäähän se kappale ainakin sinne koneeseen jonkun ajaa ,vai miten nuo toimii  ::)

Niin siis tuo Roland-video ei ole minun. Nyt vasta pääsin katsomaan sen.

Olen keskustelemassa vain tästä että kyllä se soittajan ja soittimen ero on olemassa sähkösoittimienkin kanssa.

Noissa minun äänitteissä minä soitan joko puhallinohjaimella tai koskettimilla. Äänen tekee digitaalitekniikka. Minun ote, kosketus ja taimaus määrää miten englannintorvi, piano ja sello soivat. Kone vain tottelee ja soittaa. Minä mukaudun siihen miten kukin soitinääni tottelee soittoa. Tätä periaatteellista asiaa yritän tässä korostaa.

Konehan se on perinteinen haitarikin, siellä on melkoinen määrä koneen osia välissä, vaikka se ääni lopulta tulee kielistä. Digipelit voivat olla puutteellisia aitoon haitariin verrattuna, soittotuntumaltaan ja ääneltään, mutta soittaja silti soittaa ja soitin soi. Tämä yhteistyö on semmoista että soittaja soittaa soittimensa ehdoilla. Kun ottaa huonon haitarin syliin niin se tottelee ja soi huonommin.

Tuohon alkuperäiseen youtubeen en osaa ottaa kantaa. En nytkään jaksanut katsoa kuin pätkän alkua. Illalla oletin että siinä olisi kysymys ei-haitarimaisista soundeista, mutta ei ollutkaan. Tekös meinaatte ettei se soita itse ollenkaan? Anteeksi erehdys, mutta jos soittaja fuskaa niin kuuluukos se tänne tekniikan palstalle. Jos joku haluaa leikkiä soittavansa musiikin tahdissa, oli soitin aito tai digi, niin mikä siinä kiinnostaa? Soitettaviksi nämä uudetkin värkit tehdään.

htoyryla

Rolandia olen kokeillut vain kaksi kertaa. Pienen hetken FR-7:aa Sysmän museossa kerran, ja sitten testailin FR-18:a muutaman tunnin. Jälkimmäisestä on video:

http://www.youtube.com/watch?v=YMhyE-OVuDY

Tuossa on siis digihaitari minun käsissä. Tosin pääasiana oli testata sen toimivuutta venäläisen kaksirivisen systeemillä. Haitarisoundista mulle jäi semmoinen tuntu, kun se tuli vahvistimen kautta, että se mikä kuulosti soittaessa luonnolliselta, kuulostaa huonolta videolla, ja päinvastoin. Arvelisin että tuo johtuu siitä mistä suunnasta kuuntelee. Kaiutin on suuntaavampi kun oikea haitari.

En siis ole mikään digihaitari-intoilija, vaan enemmänkin pitkän linjan musiikinharrastaja ja samalla insinööri, soitan enimmäkseen akustisia soittimia mutta täydennän tekeleitäni myös sähköisesti synnytettyillä soitinäänillä. Mutta soitan itse. Vain rummut, silloin kun niitä käytän, soittaa kone.

PS. Tuossa FR18-videossa on pätkiä, tosin muita kuin haitarinääniä, joissa saan äänen kivasti tottelemaan paljetta. Se suurinpiirtein kuvaa juuri sitä että soittaja vastaa soitosta, peli äänenteosta.

En ole hankkinut itselle FR-18:a, vaikka sitä joskus harkitsin. Kaksiriviseksi se on iso ja painava, ja sellaisena hankalasti soitettava. En ole myöskään vakuttuunut sen äänistä ja soitettavuudesta. Mutta se vain tarkoittaa että se ei vastaa juuri minun odotuksia ja tarpeita. Kyllä se silti soitin on.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: poikkikulma - 09-09-2012, 07:35:18
siihenhän voi ajaa kappaleenkin ja soittaa sen koneella uudestaan kone tallentaa sen muistiin en tiedä kaikkea noista koneista mutta ainakin digihanuriin voi tallentaa ja kone soittaa sen itse uudestaan .
...
En minä pahaa tarkoita , luulisin että sinä itse soitat pitäähän se kappale ainakin sinne koneeseen jonkun ajaa ,vai miten nuo toimii  ::)

Soiton saa midinä talteen, se ei ole ääntä vaan tietoja siitä mitä nuotteja, milloin, kuinka kauan ja miten on soitettu. Miditiedostolla voi sitten laittaa soittimen soittamaan saman uudestaan. Tiedostoa voi korjailla, poistaa tai muuttaa nuotteja. Midin voi soittaa myös eri soitinäänellä.

Tuo on äänityshommissa hyödyllistä ja tarpeellista, mutta jos joku on livenä soittavinaan mutta soitin totteleekin miditiedostoa, niin se on käytännössä sama kuin levy soisi ja soittaja olisi soittavinaan.

Miditiedoston saa tehtyä myös nuotteja näppäilemällä, niinkuin Olli hyvin tietää, mutta siitä tulee aika koneellisen kuuloinen. Elävästä soitosta talletettu midi on kohtuullisen tarkka kopio siitä mitä soittaja on soittanut. Siis sen soittajan omaa soittoa, ei koneen soittamaa.

Tuossa kun soitan "englannintorvea", se on live ja kaikki tapahtuu saman tien. Sormet, puhallus ja huulien puristus ohjaavat ääntä niinkuin oikeassa soittimessa.

Tuossa toisessa, missä on piano ja sello, eri soittimet ja laulu on äänitetty erikseen, kun kaikki ei multa yhtaikaa onnistu. Soitto on otettu midille ja siihen on tehty pieniä korjauksia, ainakin pianon kosketusta on pehmennetty parissa kohdassa. Voi sitäkin joku pitää fuskauksena, mutta en ole esiintyvä soittaja, ja saahan se säveltäjäkin korjata nuottejaan, ei kaikkea tarvitse kerralla saada just kohdalleen.

patukarhu

Kuulin juuri erään tunnetun muusikon kommentin digihanurista. Jos halutaan soittaa hanuri-
soundeilla, soitetaan akustisella hanurilla ja digihanurilla soitettaessa käytetään digihanurin
soundeja. Molemmilla on omat kannattajansa. Kumpikin toimii omalla tavallaan hyvin.
Yksi hyvä esimerkki digihanurin käytöstä löytyy YouTube sivuilta Roland FR7x ja sitten
bakersfieldaccordion, kesto 14.39. Kannattaa kuunnella.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: patukarhu - 09-09-2012, 12:05:33
Kuulin juuri erään tunnetun muusikon kommentin digihanurista. Jos halutaan soittaa hanuri-
soundeilla, soitetaan akustisella hanurilla ja digihanurilla soitettaessa käytetään digihanurin
soundeja. Molemmilla on omat kannattajansa. Kumpikin toimii omalla tavallaan hyvin.

Järkipuhetta.

Mutta digitekniikalla on vielä enemmän vaihtoehtoja. Jos ei osaa soittaa haitaria, voi soittaa koskettimilla haitarin äänillä. Ei ole sama kuin haitari, mutta voi toimia jos soittaja osaa hommansa. Ja (digi)haitarilla voi soittaa muita soitinääniä, siinä on sama homma, voi toimia jos soittaja osaa hommansa. Jos soittaja ei osaa, se ei ole soitinten vika.

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 09-09-2012, 12:12:32
Lainaus käyttäjältä: patukarhu - 09-09-2012, 12:05:33

Järkipuhetta.

Mutta digitekniikalla on vielä enemmän vaihtoehtoja. Jos ei osaa soittaa haitaria, voi soittaa koskettimilla haitarin äänillä. Ei ole sama kuin haitari, mutta voi toimia jos soittaja osaa hommansa. Ja (digi)haitarilla voi soittaa muita soitinääniä, siinä on sama homma, voi toimia jos soittaja osaa hommansa. Jos soittaja ei osaa, se ei ole soitinten vika.
Tosi on! Eräs toinenkin ammattihanuristi sanoi samaa.  Hänellä oli aikoinaan orkesterissaan myös digihaitari, mutta kun se on oma maalimansa, hän luopui siitä.  Soittaa siis akustista haitaria edelleen menestyksekkäästi orkesterissaan.

Molempien soitossa tarvitaan oma ammattitaitonsa - kuten Hannukin totesi.  Ammattilainen osaa ottaa täyden hyödyn siitä tietokonehaitaristaan - samoin ammattilainen osaa perinteisen haitarin mahdollisuudet.

Makuasioistahan voidaan aina olla montaakin mieltä - itse tykkään nimenomaan "vanhojen haitarien" äänimaalimasta.  No soitan kylläkin porukoissa tuota nykypeliäkin eli Bugari Silver Plus Cassottoa.

htoyryla

Olli, olit juutubessa kommentoinut tuota mun FR-18 -videota, ettet silti tykkää tietokoneella soitetusta musiikista.

Tässä ketjussa mainituista esityksistä se, jossa kiistatta on soitettu tietokoneella, on tuo minun Veen hiljasuuessa. Siinä ei ole yhtään akustista soitinta, piano ja sello on soitettu midikoskettimistolla ja tietokone on ollut soittimena. Tietokoneessa on vain ollut kunnon softat, eikä mitkään tusinaäänikirjastot. Oletko rehellisesti sitä mieltä, että jos et tietäisi asiaa, silti huomaisit että se on koneella soitettu (ei koneen tekemä kuitenkaan).

Vai tarkoitatko vain, että et tykkää siitä trendistä että tietsikoita käytetään musiikin teossa. Sen voin ymmärtää, vaikka olenkin eri mieltä. Tuo kappale olisi jäänyt muuten tekemättä. Mulla ei ole akustista pianoa, ja se on naapureillekin parempi. Eikä ole selloa, enkä osaisi sitä soittaa. Pystyn tekemään monipuolisempaa musiikkia, kun käytän tietokonetta sekä äänitysstudiona että tarvittaessa soittimena. Mielestäni soitan ihan tarpeeksi aidoilla soittimilla: kitaran, haitarin, erilaisia puhaltimia, huuliharpun, toisinaan bassonkin.  

olli

Joo, en tykkää tietsikoista! ;)  En ole kuitenkaan niin hyvä, että kuuntelemistani kappaleista erottaisin koneen aidoista soittimista.  Hyvä vertaus on kuunnella päivittäistä RadioSuomen musiikkitarjontaa ja sitten esim. sunnuntain "Tähtisumua" - on musiikissa eroa.

Tekisi mieli laittaa tähän linkki,jossa digihaitari ei vielä ole niin hallussa.  Kappaleet tunnistaa kylläkin, mutta akustisella haitarilla kappaleet soisivat paremmin.
Toivottavasti pertiitta ei tykkää kovin huonoa.  Onhan hän nämä esityksensä laittanut julkiseen jakeluun, joten arvioitakin on kestettävä! :D
Kuten aiemmin oli puhetta, ammattilaiset osaavat molemmat pelit! ;D

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 09-09-2012, 18:04:44
Joo, en tykkää tietsikoista! ;)  En ole kuitenkaan niin hyvä, että kuuntelemistani kappaleista erottaisin koneen aidoista soittimista.  Hyvä vertaus on kuunnella päivittäistä RadioSuomen musiikkitarjontaa ja sitten esim. sunnuntain "Tähtisumua" - on musiikissa eroa.

Mä en sotkisi musiikkityylien eroja tähän asiaan. Varmaan tiedät että mä en tee mitenkään erityisen konemaiselta soundaavaa musaa, vai?

Mutta nuo sun viittaukset radio-ohjelmiin ei sano mulle mitään kun en kuuntele radiota. Mutten myöskään paljon seuraa millaista musaa nykyään tehdään. Mä tein joskus ennen synteettisemmän kuuloista musaa, ehkä klezmer-kausi tuossa 00-luvun puolivälissä herätti mut akustisemman kuuloisen musiikin pariin. Ja onneksi nykyään koneillakin pystyy soittamaan sekaan ilman että musan tyyli siitä kärsii.

Lainaa
Tekisi mieli laittaa tähän linkki,jossa digihaitari ei vielä ole niin hallussa.  Kappaleet tunnistaa kylläkin, mutta akustisella haitarilla kappaleet soisivat paremmin.
Toivottavasti pertiitta ei tykkää kovin huonoa.  Onhan hän nämä esityksensä laittanut julkiseen jakeluun, joten arvioitakin on kestettävä! :D

Mä vain ihmettelen tätä halua postailla huonosti soitettua digihaitaria. En mä ole kiinnostunut kuuntelemaan huonoa soittoa millään soittimella. Tai sitten huonojen soittoesitysten ketju jonnekin muualle kuin tänne digialueelle. Eihän tuossa perinteisten haitarien tekniikka -alueellakaan postata esimerkkejä huonosta haitarin soitosta.

htoyryla

Nykyisten äänitteiden ero vanhoihin riippuu kyllä aika oleellisesti muustakin kuin soittimista ja soundeista. Viimeisten parin vuosikymmenen ajan on äänitteet alettu kompressoida, yhä vain enemmän. Siinä äänitteestä poistetaan kaikki voimakkuuden vaihtelut kappaleen aikana. Tarkoituksena on saada levy soimaan mahdollisimman lujaa radiossa. Lujaa se sitten kuuluu muttei kuulosta luonnolliselta. Tätä tehdään myös kun vanhoja äänitteitä re-masteroidaan. Eli kannattaa olla varuillaan levykaupassa.

Katsokaa täältä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Volyymisota
ja erityisesti tuo kuva josta näkee miten Beatlesien Something on eri vuosikymmenien uudelleenjulkaisuissa lytätty tasapaksuksi.

Muutenkin kehottaisin miettimään, kannattaako panna työkalujen syyksi jos niillä tehdään huonoa musaa.

waltsu

Se näyttää olevan edelleenkin tuo midi/digihanuri,  hanuriharrastajille Suomessa vähän niinkuin huumorikin. Toisille sitä ei tarvitse selvittää, toisille ei edes kannata yrittää. Se on valitettavaa.

Koska midin/digin käyttöön ei juurikaan ole opetusta ollut saatavana, sen oppiminen on oman viitseliäisyyden varassa ja sitä ette pikakurssina opi. Siitä syystä niiden taidokkaita käyttäjiä Suomessa on verraten vähän.
Toisin, kun yleisesti luullaan sen käyttäminen vaatii kohtuullisen hyvän harmonikan soittotaidon ja käsityksen musiikista jota sillä halutaan esittää. Siis jos livenä esitätte muutakin kuin Emmaa tai Metsäkukkia, koska kone ei niitä yleisön toivomia kappaleita soita, vaan pelimanni itse.

Onhan niitä lisäksi muitakin mahdollisuuksia kuin Rolle. Itse soittelen akustisella, johon  lisätty sisäinen äänikortti. Ei ole kosketuksen "ansatsi" ongelmaa.

olli

Kyllä Rolandillakin saa herkkää musiikkia ammattilainen aikaan! ;)
https://www.youtube.com/watch?v=LfnZsnV2Kkg
Perinteinen haitaristien vakiokappale ;D
On niin rauhallinen tempo, että.  Tästä voisivat "metsäkukkien" soittajat ottaa opiksi! :P

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 27-07-2014, 20:48:07
On niin rauhallinen tempo, että.  Tästä voisivat "metsäkukkien" soittajat ottaa opiksi! :P

Sitähän minä olen aina yrittänyt sanoa, ettei tässä mistään tietokonemusiikista ole kysymys. Ihmiset näitä soittavat niinkuin muitakin soittimia.

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 09-10-2014, 12:04:02
Lainaus käyttäjältä: olli - 27-07-2014, 20:48:07

Sitähän minä olen aina yrittänyt sanoa, ettei tässä mistään tietokonemusiikista ole kysymys. Ihmiset näitä soittavat niinkuin muitakin soittimia.
Hieno esitys sinänsä ;)  Mutta en ole vieläkään ihastunut näihin "Rolandeihin"-  paljon on ns. soittajia, jotka eivät osaa hyödyntää pelin mahdollisuuksia.  Pitäydyn perinteisiin peleihin :P