Suomen Harmonikkaliitto

sekoavat sormet

Aloittaja htoyryla, 27-05-2013, 11:25:04

« edellinen - seuraava »

oki

Kokeilin eilen sitäkin, että pudotin tempoa. Ei sillä ollut isoa vaikutusta.

No opettele se kohta missä sekoat kappaleessa niin hitaasti, että se menee sitten kuin itsekseen, kun soittaa sitä kappaletta. :)
t: Oki

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: oki - 26-08-2013, 13:09:55

No opettele se kohta missä sekoat kappaleessa niin hitaasti, että se menee sitten kuin itsekseen, kun soittaa sitä kappaletta. :)

Noinhan mä olen tehnyt vuosikymmenet eri soitinten kanssa.

Kun se ei mene noin, että se olisi tietty sama kohta. Eikä mitenkään vaikea kohta. Se iskee vain jossakin kohtaa. Ja voi olla että aluksi soitto menee ihan oikein, kunnes vaikka kolmannessa säkeistössä iskee sekoaminen. Saattaa toistua muutaman kerran, mutta menee sitten taas oikein. Ja iskee jossakin toisessa kohtaa ennen pitkää.

Voi toki olla että noissa kohdissa on sormien kannalta jotakin semmoista, johon ne eivät vielä ole harjaantuneet.

PS. poistin tästä yksityiskohtia. Turha tätä taitaa olla täällä jauhaa. Täytyy treenata ja jos ei auta niin ei auta. Ja ehkä tää onkin psykologista. Sormet sekoilee, ettei tarvitse uskaltautua soittamaan ihmisten kuullen.

eikkajuhani

Noista nappuloista, - en tarkoita pojannappuloita - vaan, Hanurissa (isolla muistakaa) olevia.
   Tein minäkin nappuloiden kanssa monenmoisia kokeiluja, merkkasin jopa diskantin valkeat napit
teipinpaloilla ja tussilla, nähdäkseni että varmasti oli oikea sävel... :-[ :-\.  Mutta nuo bassonäppäinten merkinnät, ne on mielestäni ihan ok. onhan ne jo uudessakin pelissä merkattu.
  Olli tuolla vuosien takaisissa keskusteluissa mainitsi f ja c näppäimet, tarkoittiko hän tuota matalaa (korotettua) f ää ?  Asiaa tuntevilta kysynkin, mitkä nuo merkittävimmät (merkittävät)
näppäimet olisivat ??  Itse merkkaisin mieluusti ainakin c ;n ja a ;n ! Tietysti tarkoitan bassoja.!
Olisiko hyvä vielä merkata nuo jo tehtaallakin merkatut korkea e, ja matala f.  ::)

eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 26-08-2013, 14:44:04

Noista nappuloista, - en tarkoita pojannappuloita - vaan, Hanurissa (isolla muistakaa) olevia.
  Tein minäkin nappuloiden kanssa monenmoisia kokeiluja, merkkasin jopa diskantin valkeat napit
teipinpaloilla ja tussilla, nähdäkseni että varmasti oli oikea sävel... :-[ :-\.  Mutta nuo bassonäppäinten merkinnät, ne on mielestäni ihan ok. onhan ne jo uudessakin pelissä merkattu.
 Olli tuolla vuosien takaisissa keskusteluissa mainitsi f ja c näppäimet, tarkoittiko hän tuota matalaa (korotettua) f ää ?  Asiaa tuntevilta kysynkin, mitkä nuo merkittävimmät (merkittävät)
näppäimet olisivat ??  Itse merkkaisin mieluusti ainakin c ;n ja a ;n ! Tietysti tarkoitan bassoja.!
Olisiko hyvä vielä merkata nuo jo tehtaallakin merkatut korkea e, ja matala f.  ::)

eikkajuhani

Mulla on bassossa merkitty as, c ja e. Eikös kaikilla ole. Se on minusta ihan selvä systeemi.

Diskantissa, olen käsittänyt, on tapana merkitä c:t ja f:t. Niin mulla tuossa isommassa pelissä on. Siitä on apua, mutta kun tuossa pienessä Introssa jolla yleensä soitan, ei ole noita merkitty.

Minä käsitän nämä merkinnät niin, että niistä saa maamerkkiä missä mennään. Ei niiden tarvitse olla juuri semmoisia säveliä mitä eniten tarvitsee.

Lisäys: Eiköhän Olli tuolla tämän ketjun alkupuolella (tämän vuoden toukokuulta) tarkoittanut ihan noita normaaleja diskantin c:tä ja f:ää.  

En ihan hahmota mitä meinaat noilla korkealla e:llä ja matalalla f:llä. Yleensä korkealla ja matalalla viitataan siihen että sävelet ovat eri oktaaveissa. Alennukset ja korotukset taas ilmaistaan liitteillä -es/-s ja -is.

olli

Otanpa osaa, vaikka toistoa tulisikin ;)  Mulla on diskantin c:t ja f:t merkittynä, ne auttavat kun täytyy hyppiä oktaavien välillä.  Opettajani sanoi kuitenkin, että otetaanhan ne apupyörät nassikoiltakin ennen pitkää pois, kun on oppinut ajamaan polkupyörällä. :D  No minä olen antanut merkittyjen nappuloiden olla paikallaan.  Bassossa on vakiomerkit, vanhemmissa pelkkä c, uudemmissa jo sitten e ja as.  Joissain giulieteissa on vielä gis.  Kravatissani oli alun alkaen vain c merkittynä bassossa.  Huollon yhteydessä lisättiin sitten tuntoja c:n lisäksi as, e ja vielä se gis.  On helppo hypellä bassossa ;D

ps. Kravatin diskantissa ei ole lainkaan tuntoja - hyvin tuntuvat nappulat silti löytyvän!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 26-08-2013, 15:37:32
ps. Kravatin diskantissa ei ole lainkaan tuntoja - hyvin tuntuvat nappulat silti löytyvän!

En minäkään usko että nuo tunnot noita minun ongelmia ratkaisisi kokonaan. Lähinnä niistä olisi apua silloin, kun edessä on pitkä hyppy ja sopivan sormen voi siirtää valmiiksi sinne näppäimelle. 

htoyryla

No, tämmöistä jäin vielä tutkiskelemaan, että josko tuon viisikiloisen Intron kanssa tekee kiusaa se että soitin ei pysy paikallaan. Yhdeksänkiloinen Bugari seisoo reiden päällä kuin vuori paikoillaan. Siinä mielessä sillä on hyvä soitella. Intron kanssa yritin oikein keskittyä siihen että soitin pysyisi paikallaan, ja sitten tuntuikin helpommalta soittaa. Voikin olla, ettei se olekaan vain käden asento, mikä aiheuttaa eksymistä näppäimissä, vaan myös haitarin asento.

No, kaksirivinen painaa vain kolme kiloa, ja eipä sillä paljon sormet eksy, mutta eipä siinä olekaan paljon minne eksyä.

Lisäys: säädin hihnoja, nyt tuo pienikin pysyy paremmin paikoillaan. Heti toisenlainen tuntuma.

htoyryla

Kyllä nyt tuntuu ihan toisenlaiselta soitella. Kun soitin ja sitä kautta näppäimet pysyvät paikallaan, niin mikäs sormien on siinä suunnistaa. Mielenkiintoista on se, etten ollut tiedostanut sitä ettei soitin pysy paikallaan.

Soittoasentoahan korjailin jo alkukesästä. Haitari oli jotenkin siirtynyt oikean reiden päälle, ja arvelin että käsi joutui sen takia huonoon asentoon ja ongelmat johtuivat siitä. Nyt vaikuttaa että varsinainen ongelma on ollut jalan asennon vaihteleminen tiedostamatta. Sen lisäksi säädin hihnoja vähän pidemmiksi, että haitari tulee paremmin reiden päälle ilman että jalkaa tarvitsee nostaa ylöspäin. Kun haitari on pieni, pitää hihnat säätää aika pitkiksi. Mahtaakohan samoilla säädöillä enää olla kätevä soittaa seisten?

Voi olla että tuohon huonon soittimen asennon syntymiseen on vaikuttanut kaksirivisen soitto. Olen alkanut käsitellä tuota pientä viisirivistäkin vähän samalla tavalla. Mutta kromaattisella viiden rivin näppäimistöllä on oleellisesti vaikeampi pysyä kartalla kuin parilla lyhyellä rivillä.

Tulee tässä virheitä vieläkin. Mutta ne on nyt selvästi semmoisia kohtia joissa pitää kiinnittää huomiota sormitukseen, tai sitten tapauksia joissa keskittyminen on herpaantunut ja olen alkanut miettiä muita asioita.

olli

Soittoasento ja hihnojen oikea säätäminen on oleellinen osa haitarin soittoa.  Itse hankin Bugariini "PasiPro"-lantioremmit.  Haitari tuli välittömästi oikeaan asentoon.  Myös seisaaltaan soittaminen alkoi ihmeesti luonnistua, haitari lepää lantioilla eikä rasita olkapäitä! ;) Aiemmin vierastin seisaaltaan soittoa, kun haitari heilui "miten sattuu" :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 27-08-2013, 12:04:38
Soittoasento ja hihnojen oikea säätäminen on oleellinen osa haitarin soittoa.  Itse hankin Bugariini "PasiPro"-lantioremmit.  Haitari tuli välittömästi oikeaan asentoon.  Myös seisaaltaan soittaminen alkoi ihmeesti luonnistua, haitari lepää lantioilla eikä rasita olkapäitä! ;) Aiemmin vierastin seisaaltaan soittoa, kun haitari heilui "miten sattuu" :D

Totta kai, mutta eiköhän isompi ja painavampi soitin väkisinkin pysy paremmin paikoillaan. Siinä mielessä mulle tuli yllätyksenä tämä juttu tämän pienen ja kevyen haitarin kanssa. Ei mulle ole vieläkään aivan selvää miten sen saaparhaiten pysymään paikallaan. Hihnoja pitää varmaan vieläkin säätää pidemmiksi että haitari on kunnolla reiden päällä istuessa. Mutta pitkä hihna toisaalta tarkoittanee enemmän liikkumavaraa? Mutta jo nyt toimii paremmin, kun tiedostaa sen että haitari pitää pitää paikallaan.

Enkä ole vakuuttunut että nuo hihnat on tässä pääroolissa. Enemmänkin se että jalka pitää pitää tiukasti paikoillaan. Painavamman haitarin kanssa kun se pysyy luonnostaan siellä painon alla.

Maniskamies

En ole opettaja, joten en pysty Hannua neuvomaan sekoavissa sormissa.

Kokemusta on itselläni niin sekoavista sormista kuin jaloistakin. Aikoinaan tanssien opettelussa tuntui siltä, että mahanalus on jalkoja täynnä ja kaiken lisäksi ne tuntuivat olevan toistensa tiellä. Myöhemmin opettaessani senioritansseja huomasin, että samasta koordinaatio-ongelmasta kärsiviä oli paljon muitakin.
Itse pääsin eteenpäin ajattelemalla kuvioita esim. kaupan kassajonossa jne., en siis samaan aikaan tanssinut. Tällaisen mielikuvaharjoittelun avulla asiat kummasti selkiintyivät.

Samoin kävi aloittaessani maniskan soittelun. Tietysti sitä tormuutti joka paikkaan etu- ja keskisormea, ja eihän sellainen sähellys tyydyttänyt itseänikään. Nettisivustoilta löytyi hyviä vinkkejä mm. pinkie'n (pikkurillin) käyttämiseen. Se sormihan on normaalisti aika työtön ja voimattomantuntuinen, mutta ajan myötä sen avulla saa 7. nauhalta ihan kelvollisen sävelen. Ted Eschlimanin FFcP-systeemi (Four Finger closed Patterns) on yksinkertaisuudessaan nerokas. Kaikki duuri-asteikot voi soittaa opettelemalla vain neljä kuviota, siis aloittamalla skaalan joko etu- tai keskisormella, nimettömällä tai pikkurillillä. Löytyykö jotain vastaavaa säännönmukaisuutta harmonikasta?

Lainaus: "Olen nyt kokeilemassa semmoista, että keskityn yhteen sävellajiin jonkin aikaa. Olen nyt muutaman päivän soittanut pelkästään a-mollissa. Että jos sillä konstilla kuviot, liikeradat ja etäisyydet jäisivät paremmin sormimuistiin."

Varmaankaan ei ole paljoa haittaa, jos esim. a-mollikipaleiden lämmittelynä muutamaan kertaan soittaa pari oktaavia a-molliasteikkoa ylös ja alas, aluksi rauhallisella tempolla ja sitten vähän keulien. Luulisin jotain jäävän lihasmuistiin.
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

eikkajuhani

Tulipa tuosta hauska mielleyhtymä, onkohan niin, että musiikin taitajat olisivat - vähintäänkin
auttavasti - tanssitaitoisia ?! Tuolla tanssilavoilla on monet esiintyvät (laulajat) ottaneet tavaksi mennä tanssimaan yleisön mukaan !!  Anne Mattila ihan upea tanssitettava,  :-* näin olen antanut itselleni kertoa !! Huokaus... kyllä on tanssiminen jäänyt viime vuosina vähiin, viime kesänä 1 kerta, tänä kesänä .... ei niin ... !!
   Meni taas asian vierestä, mutta kylläkin tempo on kohdillaan ! 
Oletteko muuten noissa musiikin käänteissä törmänneet, sellaisiin eräänlaisiin värinuotti/apukuvioihin - itse en tunne tarkemmin,  niitä ainakin lapsille laittelevat, helpottamaan soiton alkeita ?!  :-\ ;)

eikkajuhni
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 27-08-2013, 13:20:16
Lainaus: "Olen nyt kokeilemassa semmoista, että keskityn yhteen sävellajiin jonkin aikaa. Olen nyt muutaman päivän soittanut pelkästään a-mollissa. Että jos sillä konstilla kuviot, liikeradat ja etäisyydet jäisivät paremmin sormimuistiin."

Varmaankaan ei ole paljoa haittaa, jos esim. a-mollikipaleiden lämmittelynä muutamaan kertaan soittaa pari oktaavia a-molliasteikkoa ylös ja alas, aluksi rauhallisella tempolla ja sitten vähän keulien. Luulisin jotain jäävän lihasmuistiin.

Kyllä asteikkoja on tullut kelattua edestakaisin. Mutta asteikkoa soittamalla oppii soittamaan asteikkoja. Ne ongelmat tulevat sitten kun sävelet onkin ihan muussa järjestyksessä kuin mihin on parhaiten tottunut tai jos on pitkiä hyppyjä.

Sama juttu oli klarinetin kanssa kyllä. Asteikkojen lisäksi piti soitella erilaisia arpeggioita. Eikä nekään riittänyt. Harjoituskirjoissa oli erilaisia neljän tahdin harjoituksia joissa sitten oli erilaisia ei-kaavamaisia sävelkulkuja. Tässä voisin, jos ongelmat vielä jatkuvat kehitellä itselle semmoisia.

Mutta nythän näyttää siltä että soittoon tulee selvästi lisää varmuutta kunhan vain saan pidettyä tuon haitarin paikallaan.

PS. Tuossa pikkuhaitarissa ei olekaan kuin pari säveltä päälle kaksi oktaavia, f:stä g:hen, joten a-mollia ei sillä kahta oktaavia vedellä.

PS2: Klarinetin kanssa ongelma oli kyllä ihan eri tasoa. Kahden sävelen välillä siirtyminen vaatii usein useamman sormen liikkeen lähes samanaikaisesti, mutta vielä oikeassa järjestyksessä, ja usein vielä puhalluspaineen muutoksen kun putken pituus muuttuu yms juttuja.

htoyryla

Kuvasinpas videolle sormien käyttäytymistä nyt. Näette samalla millaisesta pelistä on kysymys. Tässä ei nyt sormet varsinaisesti sekoa missään, mutta soitinkin pysyy aika hyvin paikallaan, vaikka se väkisinkin jonkin verran liikkuu palkeen takia ja muutenkin.

http://www.youtube.com/watch?v=9dVJuSL8OA0

Pari ensimmäistä kappaletta on tarkoitus laulettavaksi mukana, kunhan kerkiää. Tempoa pitää siihen tiputtaa. Tuo kolmas kappale, Pennitön uneksija, on mukana siksi että sen kanssa olen viime päivinä tutkiskellut siinä sekoamistapauksia. Tuossa ei nyt ole sellaisia sekoamisia, vaikka se nyt muuten hyvin menekään. Enpäs näitä nyt esityksinä kuvannutkaan.

oki

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 27-08-2013, 20:00:27
Kuvasinpas videolle sormien käyttäytymistä nyt. Näette samalla millaisesta pelistä on kysymys. Tässä ei nyt sormet varsinaisesti sekoa missään, mutta soitinkin pysyy aika hyvin paikallaan, vaikka se väkisinkin jonkin verran liikkuu palkeen takia ja muutenkin.

Pari ensimmäistä kappaletta on tarkoitus laulettavaksi mukana, kunhan kerkiää. Tempoa pitää siihen tiputtaa. Tuo kolmas kappale, Pennitön uneksija, on mukana siksi että sen kanssa olen viime päivinä tutkiskellut siinä sekoamistapauksia. Tuossa ei nyt ole sellaisia sekoamisia, vaikka se nyt muuten hyvin menekään. Enpäs näitä nyt esityksinä kuvannutkaan.
Koitappa hannu koukistaa nemmän sormia. Niin ei tule noita sivuttais liikkeitä, jotka automaattisesti sotkee sormitusta

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: oki - 27-08-2013, 21:14:22
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 27-08-2013, 20:00:27

Koitappa hannu koukistaa nemmän sormia. Niin ei tule noita sivuttais liikkeitä, jotka automaattisesti sotkee sormitusta

Aha, joo, taisin tajuta mitä meinaat. Mulla on tässä sekin sotkemassa, kun soitan kitaraa kanssa, että oikeassa kädessä ei mielellään pitäisi kynsiä ihan lyhyinä. Mutta täytyypäs kiinnittää tähän huomiota. 

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 27-08-2013, 21:24:37
Lainaus käyttäjältä: oki - 27-08-2013, 21:14:22

Aha, joo, taisin tajuta mitä meinaat. Mulla on tässä sekin sotkemassa, kun soitan kitaraa kanssa, että oikeassa kädessä ei mielellään pitäisi kynsiä ihan lyhyinä. Mutta täytyypäs kiinnittää tähän huomiota. 

Kokeilin. Ainakin tuntuu että soiton saa rytmisesti tarkemmaksi kun sormet on enemmän koukussa. Ihan hyvä neuvo siis jo siinäkin mielessä.

oki

Kokeilin. Ainakin tuntuu että soiton saa rytmisesti tarkemmaksi kun sormet on enemmän koukussa. Ihan hyvä neuvo siis jo siinäkin mielessä.
[/quote]
Ok
hyvä että oli apua
T: Oki

htoyryla

Sormet koukussa on tosiaan tehnyt hyvää.

Mutta taitaa tässä hahmottua että iso syy noihin sekoamisiin on että ajatukset ja huomio kohdistuu johonkin muuhun. Mieleen tulee jotain muuta, tai sitten ihan huoli siitä että sujuuko soitto. Sekin jo riittää ettei keskity soittamiseen vaan siihen että sujuuko soitto.

Maniskamies

Lainaus Hannulta:  "Kyllä asteikkoja on tullut kelattua edestakaisin. Mutta asteikkoa soittamalla oppii soittamaan asteikkoja. Ne ongelmat tulevat sitten kun sävelet onkin ihan muussa järjestyksessä kuin mihin on parhaiten tottunut tai jos on pitkiä hyppyjä."

Aika monessa sävelmässä on 'vakiosävelkulkuja'. Ja jos ne jäävät sormien lihasmuistiin päällimmäisiksi, niin kyllähän ne koukuttavat.
Asteikkojen soittamisesta olen tuuminut sitä, että jos asteikkoa soittaessa soitetaan esim. g pikkurillillä, niin samassa sävellajissa olevan melodian g soitettaisiin samalla sormella. Ja sama voisi olla sormien duuni myös muiden sävelien kohdalla. Onko ajatuskulkuni lepikossa?
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!