Suomen Harmonikkaliitto

Selluloidia kaukomailta

Aloittaja Pete85, 11-07-2017, 15:45:31

« edellinen - seuraava »

Pete85

Terve,

tilasin 4. heinäkuuta kokeenomaisesti muutamia paloja erivärisiä selluloidilevyjä ja 50 metriä ohutta loimuruskeaa selluloidi-"nauhaa" Kiinasta. Yllätyksekseni paketti oli tänään etuovella!

Olen käsittänyt, että selluloidin kuljetus lentokoneissa on nykyään vaikeaa mutta eivät nämä tavarat kyllä soutuveneelläkään tulleet, koska olivat nopeammin perillä kuin postikortti naapurille  :)

Harvinaista on myöskin se etteivät ne joutuneet tulliin. Olin jo henkisesti varautunut selittämään mihin käytän levyjä jos tullausilmoitusta vaaditaan ja maksamaan muut maksut.

Taisi olla tuuria matkassa?

ftamt

Kivoja värejä. Harmi, että eivät tee samoja värisävyjä, kuin eurooppalaiset tehtaat ennen. Olisi helpompi käyttää entisöinnissä. Harmillisesti eivät myy pienkuluttajalle pitkiä noin 150 cm levyjä, että voisi päällystää samalla värillä ilman saumoja koko harmonikan. Onneksi Järvenpäällä Kouvolan tehtaan varastossa on valkoloimuista selluloidia isoina levyinä vielä monta arkkia, jos joku tarvitsee tätä väriä. En ole ottanut selvää, että tekevätkö kiinalaiset vanhan ajan neliskanttisiin näppäimiin sopivan paksuista keltaloimuista selluloidia. Olen sitä ostanut pieninä paloina amerikkalaisesta kitaratarvikeliikkeestä. Haitarin korkuisia paloja tarvittaisiin, sillä valkoisien kravattien häkit on myös tehty tästä lähes 3 mm paksusta keltaisesta levystä. Monien kravattien häkit ovat olleet aina jostakin kohtaa rikki huonon pidon takia. Teillä on onneksi niitä hyviä yksilöitä, joissa kaikki on viimeisen päälle. Kyllä sieltä Kiinasta isojakin ohuita levyjä saa, mutta pitäisi tilata satoja arkkeja. Se vaatisi jo tehtaan perustamista.
Toivo

mahu

Onko varmasti selluloidia? Olen kuullut että kitararakentajille myidään muovia selluloidi nimellä, koska kitararakentamisessa ei asetonilla selluloidia pehmitetä. Kokeile sulaako levyt asetoniin.

Pete85

Tosiaan, yritin etsiä lähinnä näitä vanhoihin sopivia värejä mutta tuntuvat olevan kiven alla, ellei jopa mahdotonta hankkia. Toisaalta ainakin tämä lila ja sininen näyttäisivät olevan erittäin lähellä paria uudempaa italialaista soitinta joita meillä on. Jos vaikka joskus sattuu vahinko käymään niin löytyypä ainakin joku korjauspala, josta aloittaa

Olen tässä kesäloman aikana innostunut harjoittelemaan harmonikan korjausta ja viritystä enemmänkin. Vaativimpien korjausten harjoittelu on hyvä aloittaa pianoharmonikasta josta maksoin 7 markkaa vuonna 2000 erään kaverini isälle! Harmonikkaan on on tehty luovuutta hyväksi käyttäen maski 40 litran AIV-kanisterien kyljistä.

;D

Pete85

Lainaus käyttäjältä: Marko - 11-07-2017, 18:59:23
Onko varmasti selluloidia? Olen kuullut että kitararakentajille myidään muovia selluloidi nimellä, koska kitararakentamisessa ei asetonilla selluloidia pehmitetä. Kokeile sulaako levyt asetoniin.

Selluloidina nämä ainakin myytiin mutta kiinanpoika on voinut toki höynäyttääkin! Teen muutaman testin viikonloppuna.

Ps. Levyistä ohuin on 1,2mm ja paksuin 3mm vahvaa. Testausmielessä otin useaa eri levyä.

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Marko - 11-07-2017, 18:59:23
Jos tarkoitat keltaista paksua selluloidia, niin varmasti on aitoa tavaraa, josta olen jo tehnytkin muutamia näppäinsarjoja. Myös nuo Peten palaset ovat oikeaa selluloidia. Selluloidia ei enää tehdäkkään muualla kuin Kiinassa. Muistaakseni siellä on kaksi tehdasta.
Toivo

tumasava

Terve mieheen!

Vilkaiskaapa oheisia linkkisivuja. Niiden perusteella saattaisi saada ko. tavaraa kohtuullisissa erissä, mikäli ilmoituksen tiedot pitävät paikkansa. Ensimmäisen linkin mukaan levyn paksuus vaihtelee välillä 0,24 – 1,2mm (onko liian ohutta pintahommiin?), koko on 1380mm x 700mm ja minimitilaus 20 levyä. Värivaihtoehtoja on useita ja materiaali (nitro cotton) saattaisi viitata nitrattuun puuvillaselluun eli saattaisi olla aitoa selluloidia. Kannattaa vähän zoomailla kuvia ja rullata sivuja alaspäin lisätietojen saamiseksi.

https://www.alibaba.com/product-detail/mother-pearl-celluloid-sheet_60488280735.html?spm=a2700.7724838.2017115.63.7x1t5c

Tämä taitaa olla saman myyjän tavaraa (nyt paksuutta jo 1,5mm:iin):

https://www.alibaba.com/product-detail/celluloid-sheets_60490667813.html?spm=a2700.7724838.2017115.1.5J8w6K

Nuo sivujen tiedot vaikuttavat joidenkin asioiden osalta ristiriitaisilta, mutta paksumpaa tavaraa (3mm) voisi saada täältä asiallisissa erissä:

https://www.alibaba.com/product-detail/nitro-cotton-celluloid-sheets_60504923115.html?spm=a2700.7724838.2017115.71.bdBxOo

CAS

Joo, komiat on värit ! Suomalainen haitarimiäs ei vaan taivu tuommoiseen jooga asentoon... ;D kuin loidin esittelijä ? On se kummaa kun ei Suomesta saa mitään erikoisempaa tavaraa yhtään mihinkään.