Suomen Harmonikkaliitto

Ongelmia, hidasta

Aloittaja olli, 10-03-2011, 15:33:17

« edellinen - seuraava »

Viljo

Jaa'a. Minulla ei ole mitään hidastelua näkynyt. Voi olla, että porukat ovat nyt siellä täällä lomilla ja vasta tiistaina tulee ryöppy palautetta toimattomuudesta, mikäli ongelmia vielä silloin on.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 24-04-2011, 21:46:25
Jaa'a. Minulla ei ole mitään hidastelua näkynyt. Voi olla, että porukat ovat nyt siellä täällä lomilla ja vasta tiistaina tulee ryöppy palautetta toimattomuudesta, mikäli ongelmia vielä silloin on.

Kiinnitä(n) huomiota  tähän Riston kohtaan "Selaimeni asetuksissa selain tsekkaan tai lataa sivun uusimman version aina sivulla käydessä, eli ei siis mistään koneeni muistista mitään.". Kyllähän tuolla systeemillä kaikki hidastelut näkyvätkin heti, jos kaikki kuvatkin haetaan joka kerta uudestaan. Sanoin: jos, en tiedä miten tuo Riston mainitsema asetus loppujen lopuksi toimii.

Toisaalta luulisi, että selain tällöinkin uskoo serverin palauttamaa tietoa 304 Not modified.

risto

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 24-04-2011, 22:04:34

Kiinnitä(n) huomiota  tähän Riston kohtaan "Selaimeni asetuksissa selain tsekkaan tai lataa sivun uusimman version aina sivulla käydessä, eli ei siis mistään koneeni muistista mitään.". Kyllähän tuolla systeemillä kaikki hidastelut näkyvätkin heti, jos kaikki kuvatkin haetaan joka kerta uudestaan. Sanoin: jos, en tiedä miten tuo Riston mainitsema asetus loppujen lopuksi toimii.

Toisaalta luulisi, että selain tällöinkin uskoo serverin palauttamaa tietoa 304 Not modified.

Näitä asetuksia rupesin käyttämään vuosia sitten, kun kävi niin, että jotkin sivut eivät kunnolla koskaan päivittyneet, ja koska en halua koneeseeni kerääntyvän turhaa krääsää.

Kerroin tuon siksi, että tulisi selväksi, että koneen muistista ladatut sivun vanhat versiot eivät olleet esittämässä tilannetta parempana kuin mitä se on vaan, että lataamisessa todella oli/on poikkeavaa hitautta. Noilla asetuksilla VL on toiminut aina ok, paitsi silloin kun yleisesti huomattiin ongelmia sekä nyt.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 24-04-2011, 22:18:31
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 24-04-2011, 22:04:34

Kiinnitä(n) huomiota  tähän Riston kohtaan "Selaimeni asetuksissa selain tsekkaan tai lataa sivun uusimman version aina sivulla käydessä, eli ei siis mistään koneeni muistista mitään.". Kyllähän tuolla systeemillä kaikki hidastelut näkyvätkin heti, jos kaikki kuvatkin haetaan joka kerta uudestaan. Sanoin: jos, en tiedä miten tuo Riston mainitsema asetus loppujen lopuksi toimii.

Näitä asetuksia rupesin käyttämään vuosia sitten, kun kävi niin, että jotkin sivut eivät kunnolla koskaan päivittyneet, ja koska en halua koneeseeni kerääntyvän turhaa krääsää.

Kerroin tuon siksi, että tulisi selväksi, että koneen muistista ladatut sivun vanhat versiot eivät olleet esittämässä tilannetta parempana kuin mitä se on vaan, että lataamisessa todella oli/on poikkeavaa hitautta. Noilla asetuksilla VL on toiminut aina ok, paitsi silloin kun yleisesti huomattiin ongelmia sekä nyt.

Joo. Vaikea tietää tarkalleen mitä se asetus aiheuttaa. Lataako se todella joka h-tin kuvan uudestaan joka kerta kun painat reloadia, vai onko sillä kuitenkin cache ja se kyselee serveriltä vain onko muuttunut. Joka tapauksessa noilla asetuksilla alkaa kaikenlainen takkuaminen näkymään aikaisemmin. Vaikea sitten tietää onko taustalla jokin oikea ongelma, vai onko kyse juurikin siitä että halpis-webbihotellin palvelu ei ole supertehokasta ja pyynnöt joutuvat välillä jonottamaan... Viljohan jo mainitsi että spammaajat ovat sitä kuormaa aiheuttaneet.

Lisäys: Veikkaisin kuitenkin että kyllä se selaimesi cacheeta pitää nytkin, lähettää vain sitten uudetkin haut jotka kerta. Ilman mitään cacheta mutkikkaammat sivut kyllä takkuaisivat silmin nähden.

htoyryla

Katsoin tässä mitä Firefox minulla tekee. Täältä haettaessa lähtee tapauksesta riippuen  5 - 50 hakua,  joista suurimpaan osaan tulee vasteena 304 Not Modified, eli serveri kertoo että ei ole muutoksia (sen ajankohdan jälkeen minkä selain on ilmoittanut).  Kun jotain oikeasti haetaan, vasteajat ovat ihan kohtuullisia, kymmenistä millisekunneista alkaen, enimmäkseen 300 - 400 ms.

Ja nuo 5 - 50 hakua siis lähtevät joka kerta kun tekee jotain tällä foorumilla. Vaihtaa näkymää, postaa jotain, avaa viestin...

Tosin mulla on tässä myös cache käytössä niin, että alun jälkeen serveriltä ei edes kysellä staattisia tiedostoja joka kerta, jolloin hakujen määrä tippuu muuttamaan.

Armando Bugari

Ei myöskään minun Safarilla mitään hidastelua tai muuta häipäkkää. Ihan vakiasetuksilla - nollaan kuitenkin Safarin vähintään kerran viikossa - hidastelut on vaan kun Tuubeja selaan.

htoyryla

Mutta siis, voihan olla että Risto on hakenut sivua juuri spam-hyökkäyksen aikaan, jolloin joku tiedosto on jäänyt saamatta kun serveri ei ole ehtinyt kaikkea palvelemaan. Ja jos hänellä ei ole cache käytössä (vaikka tuskin siellä täysi cacheton toiminta on päällä) niin se näkyy sitten heti.

risto

No ei tää mitään, ja voihan olla että koskee vaan Soneraa tms..

olli

Olen Soneran asiakas, ei ongelmia! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

risto

No ehkä tää sivusto ei sitten vaan tykkää minusta :) Äskenkin kesti 10-15s että tämä topikki aukesi.

Viljo

Joo. Nyt näyttää toistaiseksi siltä, että muilla ei ole ongelmia ollut. Itselläni sivustot ja tämäkin sivu on auennut ihan hyvin joka kerta.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

htoyryla

Sama täällä, enkä ole viitsinyt ruveta selvittämään miten saisin cachet pois päältä --edes kokeeksi. IE:kös Ristolla on? Se on kyllä perinteisesti ollut cachen kannalta pirullinen --tallettaa vaikka mitä, älyttömiä määriä, eikä tahdo millään hakea uusinta tietoa. Kun periaatteessa nykyään homma on hoidettavissa sekä tehokkaasti että toimivasti. Uusista IE-versioista en paljon tiedä kyllä.

risto

Joo, antaa olla, ehkä se korjaantuu itsestään tai jos ei niin ei sitten.

Dragspel

Toimii edelleenkin ihan hyvin ja IE on selaimena.

risto

Voisko johtua proxy asetuksista tai niiden puutteesta. Nyt huomasin, että tämän dual boot koneeni win7 puolelta selaimen asetuksista puuttui soneran proxy asetukset, kun  XP puolella olin ne laitatnut. Ainakin nyt tällä hetkellä näyttäisi pelaavan paremmin...

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 25-04-2011, 23:02:52
Voisko johtua proxy asetuksista tai niiden puutteesta. Nyt huomasin, että tämän dual boot koneeni win7 puolelta selaimen asetuksista puuttui soneran proxy asetukset, kun  XP puolella olin ne laitatnut. Ainakin nyt tällä hetkellä näyttäisi pelaavan paremmin...

Voi johtua. Normaalisti avoimessa internetissä ei kyllä nykyään tarvitse käyttää proxyja. Firmat suosivat niitä kun voivat sitä kautta säädellä miten nettiä käytetään.

Tuohan tarkoittaa, että kun olet laittanut selaimesi asetukseen sen Soneran proxyn, niin käytät sitä sitten mm. cachena. Siksi just se hyvinkin voikin pelata paremmin, jos sun selain on säädetty olemaan cacheamatta.

risto

Kiitti valaisusta, tuo tieto oli minulle uutta. Proxy ja sen portti Sonera mukaan ja nyt pelaa hienosti.

htoyryla

Joo, täsmennän vielä. Harvemmin tarvitsee nykyään proxyja määritellä, ellei ole jotain erityistä syytä käyttää tiettyä proxya. Kyllä siellä verkossa silti saattaa olla proxyja välissä.

Proxyn tehtävänä on juurikin optimoida verkkoa tuomalla usein ladatut tiedostot lähemmäs käyttäjiä. Ja se toinen tarkoitus on seurata, valvoa ja rajoittaa verkon käyttöä.

risto

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 26-04-2011, 11:02:20
Joo, täsmennän vielä. Harvemmin tarvitsee nykyään proxyja määritellä, ellei ole jotain erityistä syytä käyttää tiettyä proxya. Kyllä siellä verkossa silti saattaa olla proxyja välissä.

Proxyn tehtävänä on juurikin optimoida verkkoa tuomalla usein ladatut tiedostot lähemmäs käyttäjiä. Ja se toinen tarkoitus on seurata, valvoa ja rajoittaa verkon käyttöä.

Joo, nyt vasta lueskelin netistä mikä proxy oikein on. Eli Soneran palvelimella voi sitten olla tästäkin sivustosta jokin kopio, jonka lataaminen käy nopeammin. Se miten käyttäjä kuitenkin saa viimeisimmät muutokset sivustossa ei kuitenkaan selvinnyt. Joka tapauksessa proxy asetukset korjasivat tilanteen täällä.

risto

Paitsi että sitten kuitenkin: