Suomen Harmonikkaliitto

Harmonikka Oy:n Excel-taulukko

Aloittaja olli, 03-04-2011, 11:42:07

« edellinen - seuraava »

olli

Rupesin tulostamaan uutisissa mainittua taulukkoa.  A4-sivuja tulee 27 kpl.  Voisiko sitä taulukkoa hiukan editoida. ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Millä tavalla editoida?

Täytyy huomata, että en ole suunnitellut listaa tulostettaksi vaan sähköiseksi. Tällöin ulkoasu on erilainen sekä datan määrä voi olla runsaampi.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Esimerkiksi kääntää A4-vaakatasoon ja hiukan supistaa sarakkeita.  Nyt auenneessa taulukossa oli lisäksi turhaan "kaksi osaa" limittäin. :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Siinä pitäisikin olla kaksi saraketta päällekkäin. Ylemmästä näkee jatkuvasti otsikkotiedot ja alempi osa on sitten se tieto-osa.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 03-04-2011, 21:44:14
Siinä pitäisikin olla kaksi saraketta päällekkäin. Ylemmästä näkee jatkuvasti otsikkotiedot ja alempi osa on sitten se tieto-osa.
Asiaan liittyen. Mielestäni kaikki tiedot olisi syytä esittää pedareina. Jotkut meistä - kuten minä, - en halua koneelleni (ihan periaatteellisesistakin syistä) mitään "Mikkisoftaa" - ja näinollen jään ulkopuolelle maailmanvallanneesta informaatiosta.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 03-04-2011, 22:13:12
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 03-04-2011, 21:44:14
Asiaan liittyen. Mielestäni kaikki tiedot olisi syytä esittää pedareina. Jotkut meistä - kuten minä, - en halua koneelleni (ihan periaatteellisesistakin syistä) mitään "Mikkisoftaa" - ja näinollen jään ulkopuolelle maailmanvallanneesta informaatiosta.

Ja sinähän juuri tarvitset noita tietoja vanhoista panssarivaunuista?

Asiaan tarkemmin tutustumatta (en äkkipäätä keksinyt missä tämmöinen excel-tiedosto majailee) oletan että myös Viljolla on tässä pointti. Kun tietoa on tarpeeksi paljon sen esittäminen siististi ja kätevästi tulostetussa muodossa (mikä pdf:kin on) voi olla vaikeaa.

Ja sitten meinasin alkaa mainita OpenOfficea ja NeoOfficea, mutta muistin että Armandolle turha niitäkään tuputtaa, muistelen ettei Armando halunnut niitäkään. Mutta tuskinpa Viljokaan on taulukkojaan mikkisoftalla tehnyt.

Armando Bugari

Enhän minä mitään tietoja tarvitse tai halua panssarivaunuista. Kommenttini oli vaan tollanen periaatteellinen heitto; Oikeastaan ohjelmapoliittinen ja "liiketaloudellinen" kannanotto mikkisoftaa vastaa. Jotainhan täytyy elämässä vastustaakkin;-), muuten olis liian helppoa.

Viljo

Oon Ubuntun peruskäyttäjä jo vuodesta 2006 :-) Ihan on OpenOfficella tehty tuo, mutta tiedostomuoto on sellainen, minkä useimmat ohjelmat tajuavat.

Itse taulukossahan on paljon epäkohtia. Ensinnäkin itse ehkä kaipaisin lisää akuuttia tietoa kuten mitat (Pituus, leveys, korkeus), massa ja niin edelleen. Koristelistoja ja muuta koristelua kuvaavat jutut pitäisi olla eri soluissa yms. Tiedon pitäisi olla ehkäpä enemmän kyllä-ei -tyyppisesti... Ehkäpä nämä epäloogisuudet koostuvat lähinnä siitä, että tietoja on kerätty pohtimatta ensin, mitkä kaikki asiat ovat tärkeitä. Onneksi monista soittimista on kuitenkin kuva.

Runsaan mahdollisen datamäärän kodalla tullaan siis kahteen kysymykseen: aika ja esittämistapa. Ensimmäisestä on aina pulaa ja varsinkin, jos jokaisen soittimen tutkimiseen menee vaikkapa 10 minuuttia, niin 100 soittimesta... tai vaikkapa 200 soittimesta... Esittämistapaongelma onkin jo ilmentynyt aikaisemmista viesteistä. Tuo lista palvelee ehkä kaikkeista eniten juuri alan aktiivisa harrastajia ja tutkijoita.

ftamt

1930-luvun mitat on aina samat 50x18 Kouvolan peleissä. 1940- ja 1950-luvuillakin kahta korkeutta. Onhan siellä ilmoitettu,että on pienempi koko. Painokin on 8 kilon tietämillä
1950-luvulle saakka. Painon vaihtelut ovat minimaalisia, koska vanhemmissa malleissa
rakenne oli koko ajan sama. Vain kielien määrä, koplarien määrä tai korkeus vaikuttavat
painoon vähäisessä määrin.
Nuo väri- ja muut ulkonäköseikat ovat tärkeitä asioita, koska näissä vanhemmissa jo
keräilyharmonikoissa moni lukija haluaa tehdä vertailuja omiinsa tai kavereidensa peleihin.
Mitä enemmän lista täydentyy, niin alkupäässä kaikki harmonikat ovat jollakin tavalla
erilaisia. Kahta täysin identtistä ennen sotaa tehtyä peliä ei ole toistaiseksi löytynyt peräkkäisillä numeroilla. On ollut sarjatuotantoa, mutta ei massatuotantoa. Tuohon aikaan harmonikoissa täytyi olla myös silmänruokaa ja taitavat työntekijät toteuttivat ostajien pienimmätkin toiveet.
Toivo