Suomen Harmonikkaliitto

Garmoshkat eli venäläiset vähäriviset

Aloittaja klezberg, 01-02-2009, 23:24:06

« edellinen - seuraava »

Viljo

Jäätävän kokoinen basson kielipenkki. Melodiabassoharmonikkojen bassorungon välipohjan muotoilu sekä koneisto näyttää sellaisilta, että olisi kiva tutustua vähän syvällisemmin niihin.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

risto

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 10-10-2010, 20:27:30
Jäätävän kokoinen basson kielipenkki. Melodiabassoharmonikkojen bassorungon välipohjan muotoilu sekä koneisto näyttää sellaisilta, että olisi kiva tutustua vähän syvällisemmin niihin.

Huutonetistä alle satasella ostamassani kolmerivissessä venäläisessä, suomalaisella järjestelmällä, on juuri tuollainen valtava basso, yhteensä bassopuolella 6 äänikertaa.

risto

Ja toiselta puolelta. Huono homma on se, että osa kielipenkeistä on liimattu kiinni pohjaan:

htoyryla

No tänään sain sitten Venäjältä Viron kautta tilaamani upouuden karmoskan, Bb/Gm-vireessä. Ainakin se on komean näköinen. Ja puurunkoisen pahvikotelon sijaan soittimen mukana tuli gigbag-tyylinen pehmeä kotelo. Ensivaikutelma on että näppäimet toimivat paljon kevyemmin (oikeastaan alkaa tuntua melkeinpä heppoiselta, voi olla siksi että on niin jäykkään tottunut). Ääni tuntui alkuun selvästi paremmalta, nyt sitä tarkkailee hieman tarkemmin. Jotain liiankin terävää siinä tuntuu olevan, vai olisiko uudenkarheutta? Vähän oudolta taitaa tuntua sekin että bassopuolella kuulostaisi olevan jokin hyvin korkealta soiva äänikerta.

Satunnaista koesoittelua löytyy täältä http://www.youtube.com/watch?v=Xmfem_bwetQ .

Ja kuva pelistä kantokasseineen

Johan

Onnittelut uuden pelin johdosta.

Nätti peli ja saunditkin sopivat korvalle, kyllä sillä taa kelpaa soitella!

Johan

Dragspel

Lainaatänään sain sitten Venäjältä Viron kautta tilaamani upouuden karmoskan

Onnittelut uuden pelin johdosta!
Hyvältä kuullostaa.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 28-11-2010, 12:57:44
Nyt on huuto.netissä saratovilainen karmoska myynnissä, siis yksirivinen, kolmella bassonäppäimellä ja soittokelloilla jotka kilahtavat kun bassoa painaa. http://www.huuto.net/kohteet/vanha-venalainen-koristeellinen-haitari/157811950

Ja siis myyjä en ole minä. Hetkisen jo harkitsin hankintaa, mutta mutta.
Kolmisen vuotta sitten vastaava oli myös Huutonetissä. Hinta nousi 40 paikkeille ja jätin leikin. Silloin sitä myytiin "lastenhaitarina", päätin kuitenkin tuolla kertaa, etten ole vielä noin lapsenmielinen. Olikohan sama peli.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 28-11-2010, 20:15:14
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 28-11-2010, 19:24:41
Kolmisen vuotta sitten vastaava oli myös Huutonetissä. Hinta nousi 40 paikkeille ja jätin leikin. Silloin sitä myytiin "lastenhaitarina", päätin kuitenkin tuolla kertaa, etten ole vielä noin lapsenmielinen. Olikohan sama peli.

No, ei neljäkymppiä saratovskajasta ole paha hinta, eikä kyseessä ole lastenhaitari. Kts. esim.
http://www.youtube.com/watch?v=atANdmKsLTI&feature=related . No, ei ehkä minun juttuni kuitenkaan.

Onkos tuo muuten vaihtoääninen? ...tsekkasin lähteistä ja niin tosiaan on, lähes kolme oktaavia äänialuetta.

Pistetääs toinen video vielä, samalta kaverilta http://www.youtube.com/watch?v=ZTgNpboEzpY&feature=related

Vaihtoääninen kyllä. Myytävä kohde kai vähän pienemmän kokoinen (mittatikuista päätellen), kuin näytteissäsi oleva. Eihän 40 tuosta ole hinta eikä mitään - ranskalaisen samppakaljan hinta; ei vain oikein mahdu minun "soitinkirjastooni" - kun en oikein keksi sille mitään tekemistä:-)

risto

Nyt on huuto.netissä saratovilainen karmoska myynnissä, siis yksirivinen, kolmella bassonäppäimellä ja soittokelloilla jotka kilahtavat kun bassoa painaa. http://www.huuto.net/kohteet/vanha-venalainen-koristeellinen-haitari/157811950

Ja siis myyjä en ole minä. Hetkisen jo harkitsin hankintaa, mutta mutta.

Aika nätti ja koristeellinen, tekis mieli huutaa pois, vaan myös mutta, mutta ...

Johan

Minulla on tuollanen peli, ainoa näppäinpelini, muistaakseni joskus -78 uutena hankittu, tuttavani toi sen työmatkaltaan NL:n puolelta, tarkkaa hintaa en enää muista, mutta muutaman kympin se silloin maksoi.
Peli on Eb vireinen ja siinä on voimakkaat äänet, aika on vienyt siitä nuo kellot ja diskantin koskettimet ovat hieman mustuneet, mutta muuten se kyllä on kestänyt aikaa hyvin, joskin on nykyisin enemmän toimittanut maskotin virkaa tuolla hyllyssä.
Peli oli aikoinaan poikani leluna ja opettelin sillä soittamaankin jonkun polkan, hauska peli, mutta en ole sitä soitellut enää kymmeniin vuosiin, koska noilla pianokahvaisilla saan totetutettua ne tarpeet.
Myynnissä oleva peli on ollut Huutonetissä melko usein tarjolla, mutta ei se ole vielä löytänyt ottajaansa.

Sama tuttavani innostui silloin harmonikasta ja toi itselleen III-äänikertaisen 37/80 pianopelin ja kävi sitten minulta hakemassa nuotteja ja oppimaterialia.
Kysyin sitten kahden viikon jälkeen, että miten harmonikka on alkanut soida ja kaveri vastasi, että muuten menee mukavasti, mutta koira alkaa aina laulaa, kun hän koittaa soitella.
Miehestä ei sittemmin ole tullut soittajaa.

Johan

Tässä kuva saratovilaisen diskattiäänikerroista, pelin mitat palkeen kohdalal ovat 2x17cm.

Johan

Periskooppi

Nyt myynnissä (Muusikoiden.netissä ja Vapaalehdykässäkin) oleva peli ei ole koskaan ollut huutonetissä tai muuallakaan (paitsi Berjoshkassa joskus) myynnissä, vaikka näyttääkin samanlaiselta. Soitin on käyttämätön ja kaikin puolin ehjä. Joku on joskus näpelöinyt sitä sen verran, että sormista tarttunut epäpuhtaus on vähän tummentanut bassokoskettimia.

Armando Bugari

Näin Neuvostoliiton aikainen turistilelu jatkaa elämäänsä suomalaisilla kirpputoreilla - koskemattomana kuin Berjozkan myyjätär:-)
http://www.huuto.net/kohteet/haitari-sirmakka/160062436

Johan

Niinpä näkyy tekevän, ja myyjällä tuntuu olevan ankarat tavoitteet!
En ole tiennytkään, että minullakin on oikein sijoutuspeli tuolal hylyssä. ;)

Toivotaan parasta ja peljätään pahinta, seuraten miten kaupankäynti tulee edistymään.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Johan - 14-12-2010, 21:39:17
Niinpä näkyy tekevän, ja myyjällä tuntuu olevan ankarat tavoitteet!
En ole tiennytkään, että minullakin on oikein sijoutuspeli tuolal hylyssä. ;)

Toivotaan parasta ja peljätään pahinta, seuraten miten kaupankäynti tulee edistymään.

Tämä "Seratovkaja" - tyyppinen lelu aina silloin tällöin piipahtelee kirpputoreilla, mitä milloinkin hinnoiteltuna. Uusi ikäluokka alkaa myydä pois isukkivainajiensa 1960-1990  Leninrgadista ja tallinnasta tekemiä "löytöjä. Ainahan voi pyytää. Mitään noilla ei tosiasiassa tee. Jos keräilee neuvostorihkamaa, niin siitä vaan - mukaan vitriiniin Babuska - nukkien vierelle.

Periskooppi

Saratovskaja = saratovilainen (harmonikka), ja soittimen malli on kotoisin Saratovista, jossa rakennettiin alkujaan näitä tämännäköisiä pelejä. Neuvostoajan Saratovskajat voi olla valmistettu vaikka missä suuren ja mahtavan alueella, eikä siis välttämättä Saratovissa. Mallihan on periaatteessa samankaltainen kellopeleineen kuin Magdeburgilainen harmonikka Saksasta. Toimintaperiaatekin on sama.

Nyt huutonetissä myynnissä oleva peli ei ole minun. Ei siis ole sama kuin täällä Vapaalehdykässä, vaikkakin on samanvärinenkin. Tätä on joku aikaisemminkin epäillyt, mutta tämä nyt sitten ihan asian vahvistamiseksikin.

Näiden neuvostoajan pelien hinnoittelun suhteen voisi sanoa seuraavaa:

1980-luvulla virallisen vaihtokurssin mukaan hinnoiteltuna soittimet eivät olleet kovin kalliita, mutteivät myöskään ihan ilmaisia. Pimeällä kurssilla vaihdettuna hinta sitten putosi roimasti. Kun Neuvostoliitto hajosi, hinnat putosivat vielä edelleenkin. Esim. mandoliinin sai 8:lla markalla.

Euron myötä meidän hintatasomme on todellakin muuttunut. Joissakin tuotteissa on melkein menty tilanteeseen 1 mk = 1 EUR (esim. kahvikupillinen huoltoasemalla, aika usein 2,5 EUR, mutta pahimmillaan olen nähnyt 2,80 EUR).

Kun näitä neuvostovempaimia ei enää laajassa mitassa valmisteta tai ainakaan niitä ei enää niin  suuressa määrin Suomeen turistien mukana kulkeudu, on luonnollista, että niiden hinnat tuppaavat nousemaan. Minusta ihan oikeista materiaaleista valmistetun harmonikan käytännön arvo on enemmän kuin bensatankillinen,  ja kun tätä määritelmää sitten soveltaa hinnoitteluun, niin 70 EUR ei vielä riitä harmonikan hinnaksi. 40 EUR on käytännössä ilmainen. Jos siis joku myy todella edullisesti tuotetta, jota satutte tarvitsemaan, niin hankkikaa ihmeessä. Itse en 500 EUR maksaisi näistä vehkeistä, mutta kysyntä ja tarjonta ja etsijän tarpeet sitten viime kädessä määrittelevät lopullisen hinnan.

Minä kyllä pystyn antamaan täydellisen kuvan myymieni soittimien kunnosta, jos vihjaus oli kohdistettu minun suuntaan - siitä vaan kyselemään.

Johan

Lainaus käyttäjältä: Periskooppi - 15-12-2010, 14:49:57
Nyt huutonetissä myynnissä oleva peli ei ole minun. Ei siis ole sama kuin täällä Vapaalehdykässä, vaikkakin on samanvärinenkin. Tätä on joku aikaisemminkin epäillyt, mutta tämä nyt sitten ihan asian vahvistamiseksikin.

Olet ilmeisesti käsittänyt minun tekstini jossain vaiheessa väärin kommenteistasi päätellen.
Olen kaiken aikaa kirjoitellut nimenomaan Huutonetissä esiintyneestä pelistä, joka on samanlainen kuin itsellänikin oleva, josta laiton muutaman sisäkuvankin joitakin aikoja sitten liitteeksi.
Ei ole ollut mitenkään vaiketa havaita eroja Sinun pelisi  ja tuon ( noiden ) Huutonetissä esiintyneiden välillä, vaikka värisävy onkin kaikissa vihreä:)

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 15-12-2010, 22:39:08
Lainaus käyttäjältä: Johan - 15-12-2010, 22:17:40
Lainaus käyttäjältä: Periskooppi - 15-12-2010, 14:49:57

Olet ilmeisesti käsittänyt minun tekstini jossain vaiheessa väärin kommenteistasi päätellen.
Olen kaiken aikaa kirjoitellut nimenomaan Huutonetissä esiintyneestä pelistä, joka on samanlainen kuin itsellänikin oleva, josta laiton muutaman sisäkuvankin joitakin aikoja sitten liitteeksi.
Ei ole ollut mitenkään vaiketa havaita eroja Sinun pelisi  ja tuon ( noiden ) Huutonetissä esiintyneiden välillä, vaikka värisävy onkin kaikissa vihreä:)

Vai viittasikohan Periskooppi minun kirjoitteluuni? Minäkään en julkisesti kyllä esittänyt mitään epäilyjä, ainoastaan sen jälkeen kun hän ensimmäisen kerran mainitsi ettei kyseessä ole sama peli, tunnustin että ajatus oli käynyt mielessä  :)

Hinnoitteluahan minä tarkoitin, kun ketjun aloitin. Mutta vähän myös filosofointia aiheesta:

Jos soittelee työkseen tai rakkaaksi harrastuksekseen sirkuksessa, television lastenohjelmissa, tyänantajan pikkujouluissa, moderneissa performansseissa, kadulla, esiintyy elokuvissa pellenä tai nauttii muuten vaan myötähäpeän herättämisesta, niin tuollainen yksirivinen "kellopelihaitari" on varmaan ihan omiaan. Hinta ei silloin ratkaise - ei 500 euroakaan ole kova hinta - eihän;-?.
- Eihän sillä nykyään saa kuin 10 pulloa hyvää ranskalaista kuohuviiniä. Mutta ihan yhtälailla maistuvat 10 pulloa vaikkapa italialaista skumppaa saa 40 eurolla!
- Tämä siis hinnoista - maksakoon ken tarvitsee ja jaksaa.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 15-12-2010, 22:49:01
Taisit Armando lainata väärää keskustelunhaaraa, tuossa ei ollut mitään yhteyttä sinun kommentteihisi enää, vaan siitä että mikä missäkin myytävänä oleva saratovilainen on kenenkäkin mielestä kenen myytävänä pitämä.

:D

Kyllä minä nämät kaikki ole lukenut, mitä täällä Saratovilaisista kirjoitettu. Ilmaisin vain kyynishumoristisen mielipiteeni kaikille haitarifriikeille. Joku varmaan vielä ostaa tämänkin:
http://www.huuto.net/kohteet/vanha-hohner-hanuri-2-rivinen-jossa-lisarivi-puoliaania/160068675