Suomen Harmonikkaliitto

Garmoshkat eli venäläiset vähäriviset

Aloittaja klezberg, 01-02-2009, 23:24:06

« edellinen - seuraava »

Kaifun

Höyrylähhää on harrastanu henkisyyttä Karmoskan identiteetin selvittämiseks. Ja on miälestäni oikeille jäljillekin pohinnassaan ulottunu.

Kyllä kaksrivinen hoolla kirjottaa pittää. Ja muatoon HARMISKA. Naispoualinen ku on. Jatkuvaa harmija. Ihan ninku höyryläkkii tovistaa. Kolme rivijä ku vaillansa on. Alkaa pihtaa soitossa.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Kaifun - 08-10-2009, 18:27:13
Höyrylä

Tätä en olekaan kuullut kuin kansakoulussa viimeksi.

Lainaa
Kolme rivijä ku vaillansa on.

Kaikissa kolmessa harmoskassani on viisi riviä kussakin, yhteensä viisitoista.

Kaifun

Älä ota tosta nimes oikoluvustan ittees. Mulla on helkutillinen lukihäirijö.
Ja noista nappulijen lukumäärisstä selvinnee mun matikkapääni taso.
Oon mahtanu kätkyveestäkkiin usseempaankertaan puvota.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Kaifun - 08-10-2009, 19:04:19
Älä ota tosta nimes oikoluvustan ittees. Mulla on helkutillinen lukihäirijö.
Ja noista nappulijen lukumäärisstä selvinnee mun matikkapääni taso.
Oon mahtanu kätkyveestäkkiin usseempaankertaan puvota.

Niin ja ne rivit on kaksi toisella ja kolme toisella puolella  :)

Kaifun

Mutta mikä on se vipu siällä tiskantin takana ylhäällä? Ku ei kuulosta tuntuvan missään. Pittääkö sekkii laskija. Vuatavat palkeetko hoitavat puhallusnappulan puuttumisen?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Kaifun - 08-10-2009, 20:12:47
Mutta mikä on se vipu siällä tiskantin takana ylhäällä? Ku ei kuulosta tuntuvan missään. Pittääkö sekkii laskija. Vuatavat palkeetko hoitavat puhallusnappulan puuttumisen?

Ei mulla siellä mitään vipua ole, ellei nyt hihnan kiinnike. Kolmesta harmoskasta yhdessä on ilmanappi, mutta siinä yksilössä ei sitten juuri muuta hyvää olekaan, siksi se on nyt tämän näköinen: http://freygish.com/soitinwiki/index.php/Mitä_garmoshka_on_syönyt

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 08-10-2009, 21:42:03

Ei mulla siellä mitään vipua ole, ellei nyt hihnan kiinnike. Kolmesta harmoskasta yhdessä on ilmanappi, mutta siinä yksilössä ei sitten juuri muuta hyvää olekaan, siksi se on nyt tämän näköinen: http://freygish.com/soitinwiki/index.php/Mitä_garmoshka_on_syönyt...

Onkohan linkki puutteellinen...tyhjä sivu?
Perruutan, löytyihän kuvat. mutta mutkan kautta.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 08-10-2009, 21:49:04

Ei mulla siellä mitään vipua ole, ellei nyt hihnan kiinnike. Kolmesta harmoskasta yhdessä on ilmanappi, mutta siinä yksilössä ei sitten juuri muuta hyvää olekaan, siksi se on nyt tämän näköinen: http://freygish.com/soitinwiki/index.php/Mitä_garmoshka_on_syönyt...

Joo, näyttää tämä SMF katkaisevan linkin tuon ään kohdalta, se kun ei taida virallisesti kuulua noihin linkkeihin. Ja mediawiki taas laittaa nuo sivujen otsikot suoraan tuohon linkkiin mukaan. Mutta etkös sinä ollut tuon jo nähnytkin.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 08-10-2009, 21:59:18
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 08-10-2009, 21:49:04

Joo, näyttää tämä SMF katkaisevan linkin tuon ään kohdalta, se kun ei taida virallisesti kuulua noihin linkkeihin. Ja mediawiki taas laittaa nuo sivujen otsikot suoraan tuohon linkkiin mukaan. Mutta etkös sinä ollut tuon jo nähnytkin.

Olin nähnyt. Tuo jäi aikaisemmasta viestistäsi ihmetyttämään:

koplarilla löytyy korvakuulolta 16+8 ja 8+8. Tuota en ihan ymmärtänyt?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 08-10-2009, 22:07:34

Siis tuohan oli kolmeäänikertainen, siinä on kaksi rekisteriä joista toisessa soi selvästi oktaavia alempi vire mukana, lienee siis 16' ja 8' äänikerrat yhdessä. Toisessa on sitten sen verran terävyyttä mukana että nyt mietin jo olisiko se kumminkin 8' + 4' eikä 8' + 8'. Tuommoinen 8'+4' soundi kun ei minulle ole tuttu kun tuo viisirivinen on vain kolmeäänikertainen.

Ja tuo ensimmäinenkin voisi sitten olla 16'+8'+4' (ellei ole 16'+8'+8').

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 08-10-2009, 22:16:32
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 08-10-2009, 22:07:34

Siis tuohan oli kolmeäänikertainen, siinä on kaksi rekisteriä joista toisessa soi selvästi oktaavia alempi vire mukana, lienee siis 16' ja 8' äänikerrat yhdessä. Toisessa on sitten sen verran terävyyttä mukana että nyt mietin jo olisiko se kumminkin 8' + 4' eikä 8' + 8'. Tuommoinen 8'+4' soundi kun ei minulle ole tuttu kun tuo viisirivinen on vain kolmeäänikertainen.

Ja tuo ensimmäinenkin voisi sitten olla 16'+8'+4' (ellei ole 16'+8'+8').

Alan ymmärtää. Nythän olisi mukava sitten jossain vaiheessa kuulla ääninäyte a la versus?

Kaifun

Kyllä mun Karmoskassani on se vipu kuvvaillullani tavalla. Nyppäsin tossa saunan jälkeen tiskanttipään palkeista irti ja vilkasin mitä se tekkee. Se näkkyy liikuttavan keskimmäisessä kiälipenkissä ilmanohjausliuskoja. Se on siis peukalolla toimiva koplari. Peukalolla tiätenkin, jotta silläkin olis jottain tekemistä, kun kaksrivistä soitetaan peukku tiskanttilauvan takana.
Ei tää mun voi olla tollalailla mailman ainova. Kattokaas pelinne.

Hyvä että avasin. Nahkaläpät näkkyy olevan koholleen käyristynneet. Senvuaks laite kuluttaa hukkailmaa. Täytyy nahkaläpykät irrottamati rullata  pehmeiks ja sitte ne asettuu kunnolla sulkuasentoon. Ovat kuiteskin suarija, eivätkä roiku sivuttain. Haitarija on näämmä säilytetty oikein rannehihnapää alaspäin. Jos haitarija pittää pitkijä aikoja soittopystyssä, ku ei soiteta, nin nahkaläpät alkaa pikkuhiljaa roikkuva sivuttain. Tiätenkin tiäsitte tuan.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Kaifun - 08-10-2009, 23:43:02
Kyllä mun Karmoskassani on se vipu kuvvaillullani tavalla. Nyppäsin tossa saunan jälkeen tiskanttipään palkeista irti ja vilkasin mitä se tekkee. Se näkkyy liikuttavan keskimmäisessä kiälipenkissä ilmanohjausliuskoja. Se on siis peukalolla toimiva koplari. Peukalolla tiätenkin, jotta silläkin olis jottain tekemistä, kun kaksrivistä soitetaan peukku tiskanttilauvan takana.
Ei tää mun voi olla tollalailla mailman ainova. Kattokaas pelinne.

Kattottu on. Koplaria ei löydy kuin tuosta eilen tulleesta, ja se on reilusti maskin päällä. Ellei sitä sitten pidä lähteä puukon tai sahan kanssa etsimään.

Voit vaikka katsoa itse jos haluat. Tuolta http://freygish.com/soitinwiki/index.php/Muut_soittimet klikkaat "Mitä garmoshka on syönyt" ja siellä on sitten kuvat miltä ensimmäinen harmoskani näyttää sisältä ja vähän ulkoakin.

Lainaa
Hyvä että avasin. Nahkaläpät näkkyy olevan koholleen käyristynneet. Senvuaks laite kuluttaa hukkailmaa. Täytyy nahkaläpykät irrottamati rullata  pehmeiks ja sitte ne asettuu kunnolla sulkuasentoon. Ovat kuiteskin suarija, eivätkä roiku sivuttain. Haitarija on näämmä säilytetty oikein rannehihnapää alaspäin. Jos haitarija pittää pitkijä aikoja soittopystyssä, ku ei soiteta, nin nahkaläpät alkaa pikkuhiljaa roikkuva sivuttain. Tiätenkin tiäsitte tuan.

Noista kuvista näkyy myös miten nuo nahkat tuossa repsottavat. Ja tuolla oli kyllä aika ankea soittaa, nuo nahat eivät taida selittää koko kurjuutta. Mutta pääsinpähän tuollakin soittamisen alkuun.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 08-10-2009, 22:26:57

Alan ymmärtää. Nythän olisi mukava sitten jossain vaiheessa kuulla ääninäyte a la versus?

Äänittelin jotain jo eilen alkuillasta, mutta jälki ei kuulostanut samalta kuin soittajan korvaan. Täytyy katsoa mikitystä.

Huomasin myös jo, että soundi on selvästi epätasainen. Erityisesti se tuntuu aksidentaalien kohdalla, ne kuulostavat kirkkaammilta kuin muut sävelet.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 09-10-2009, 11:04:05
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 08-10-2009, 22:26:57

Äänittelin jotain jo eilen alkuillasta, mutta jälki ei kuulostanut samalta kuin soittajan korvaan. Täytyy katsoa mikitystä.

Huomasin myös jo, että soundi on selvästi epätasainen. Erityisesti se tuntuu aksidentaalien kohdalla, ne kuulostavat kirkkaammilta kuin muut sävelet.

Äsken kuuntelin tuota "Pelaa harmonikka" -videota. Alkaa viehättää, mitä enemmän kuuntelee. Oma jalka kopsaa mukana ja mieli tekisi soittaa, mutkun ei voi:-)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 09-10-2009, 13:43:25
Äsken kuuntelin tuota "Pelaa harmonikka" -videota. Alkaa viehättää, mitä enemmän kuuntelee. Oma jalka kopsaa mukana ja mieli tekisi soittaa, mutkun ei voi:-)

Pelaa Harmonikka? Jotain Youtubessa olevia "igrai garmon"-juttuja vai? Vai olikos se postaamani moldavialaisjuttukin sillä nimellä?

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 09-10-2009, 14:37:29
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 09-10-2009, 13:43:25

Pelaa Harmonikka? Jotain Youtubessa olevia "igrai garmon"-juttuja vai? Vai olikos se postaamani moldavialaisjuttukin sillä nimellä?

Tätä moldavialaisjuttua tarkoitin - svengaa todella.
http://www.youtube.com/watch?v=4GgUOFEGgjc

Играй гармонь, Google suomensi sen "Pelaa harmonikka".

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 09-10-2009, 14:51:28

Juu, niin minustakin.

Lainaa
Играй гармонь, Google suomensi sen "Pelaa harmonikka".

Arvasin kyllä tuon igrai garmonin, mutta juutubessa on melkoisesti sen nimistä aineistoa, mahtaakohan sillä nimellä pyöriä jokin tv-ohjelma itänaapurissa?

Venäjässä tosiaan soittaminen ja pelaaminen on saman sanan takana, samoin leikkiminen. Joskus 80-luvulla hain Moskovan Dom igruskista eli leikkikalutalosta tuliaisia tyttärelle. Djetski mirissä eli lasten maailmassa taas olisi ollut jääkiekkomailoja tekstillä "Karjala Sortavala Sport". Jos semmoisia olisi Suomessa tehty, ties mikä selkkaus siitä olisi syntynyt.

Viron kielessäkin mängida on sekä soittamista että leikkimistä. Mänguasja on kuitenkin vain lelu eikä soitin.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 09-10-2009, 23:41:02
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 09-10-2009, 14:51:28

Juu, niin minustakin.

Millähän nimellä tuo löytyisi suomalaisista "musiikkikirjastoista" - on niin tutuntuntuinenkin. Oisko Loituma tai jokin vastaava tehnyt sitä. Nyt nukumaan.

htoyryla

No nyt olisi näytettä vastahankitun 3äk. harmoskan äänestä http://htoyryla.dyndns.org/music/ieva.mp3 . Siinä on molemmat rekisterit peräjälkeen käytössä.

Tuo on nyt äänitetty olohuoneessa pikkuzoomilla H4. Laatuvehkeillä tahtoi tulla ihan kamalan kuuloinen soundi. Onkohan nyt äänitysvehkeet käytön puutteessa jotenkin kuralla.