Suomen Harmonikkaliitto

Garmoshkat eli venäläiset vähäriviset

Aloittaja klezberg, 01-02-2009, 23:24:06

« edellinen - seuraava »

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 07-11-2009, 23:04:00
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 07-11-2009, 23:01:32
Peruutan ennensanomani. Kyseessä C/G ristibasolla!!!!!

Ja miten enemmän sitä tuijotan, huomaan eroja garmoshkaan. Yllättävä samankaltaisia kulkuja diskanttipuolella kumminkin. Mielenkiintoista.
Joo, olinpa tyhmä, kun en ensin tunnistanut soitinta. Vaikka olen harjoitellut "krossia"...

squeeze

Toi ristibasso on 23 diskanttinäppäintä ja aksidentaali näppäimet on kummassakin päässä.
Luulempa että peli on G/C tai C/F
Luukinen Accordions offers a full line of fine handcrafted custom made accordions.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: squeeze - 07-11-2009, 23:24:41
Toi ristibasso on 23 diskanttinäppäintä ja aksidentaali näppäimet on kummassakin päässä.
Noin varmaan. Ei pitäisi amatöörinä heti olla "besserwisseri",  niinkuin minä näköjään.

squeeze

Luukinen Accordions offers a full line of fine handcrafted custom made accordions.

Armando Bugari

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 07-11-2009, 23:27:24
Noin varmaan. Ei pitäisi amatöörinä heti olla "besserwisseri",  niinkuin minä näköjään.

Minähän tässä olin johtamassa harhaan. Yllättävän samoin tuo kyllä kulkee. Pitää katsoa tarkkaan että huomaa erot. Se oli selvä että basso meni aivan eri lailla. Sitten huomasin että käytti viereistä aksidentaalinäppäintä siihen nähden mitä garmoshkalla. Ja välisoitto tuntui menevän samaan tapaan mutta väärästä kohtaa. Kyllä tuommoistakin pitäisi vielä kokeilla.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 07-11-2009, 23:35:33
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 07-11-2009, 23:27:24

Minähän tässä olin johtamassa harhaan. Yllättävän samoin tuo kyllä kulkee. Pitää katsoa tarkkaan että huomaa erot. Se oli selvä että basso meni aivan eri lailla. Sitten huomasin että käytti viereistä aksidentaalinäppäintä siihen nähden mitä garmoshkalla. Ja välisoitto tuntui menevän samaan tapaan mutta väärästä kohtaa. Kyllä tuommoistakin pitäisi vielä kokeilla.

Kiitoksia tarkkanäköisyydestäsi - hanki joku "kotimainen" huviksesi - niin saadan "perfettoa".

htoyryla

Tavasin noita pannuhuonemiehen videon kommentteja, ja jos oikein ymmärrän niin eipä ole ukrainalainen hänkään eikä varsinaisesti osaa ukrainaa, ja ainakin venäjäksi kirjoittaa.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 07-11-2009, 23:57:46

Tavasin noita pannuhuonemiehen videon kommentteja, ja jos oikein ymmärrän niin eipä ole ukrainalainen hänkään eikä varsinaisesti osaa ukrainaa, ja ainakin venäjäksi kirjoittaa.

Kaverin esitys on kuitenkin mahtava. Tunnetta.... Jenkithän tekevät sen toisella tavalla. Tässä yksi biisi, jota olen digannyt toistakymmenta vuotta - aihe hiukan sama. Ihan livenä aikoinaan San Franciscossa...: Sarjassammme kauniita lauluja:
http://www.youtube.com/watch?v=4Qlm4v6i80c

Pakko vielä kertoa, että tämä piisi herättää jotain tunteita ilmaan!!!!

htoyryla

Nyt mulla on sitten pannuhuonemiehen "hyväksyntä" omalle versiolleni. On tämä netti ihmeellinen.

risto

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 08-11-2009, 00:47:10

Nyt mulla on sitten pannuhuonemiehen "hyväksyntä" omalle versiolleni. On tämä netti ihmeellinen.

Huomasin myös, onneksi olkoon. :)

Noiden videoiden tekemisen täytyy olla mukavaa ja varmaan kehittää soittoakin.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: squeeze - 07-11-2009, 23:24:41

Koetin nyt katsella kaksirivisen näppäinkaavioita ja niistä tulee edelleen aika sekava olo. Videolta katsottuna sävelkulut menevät selkeän näköisesti aika samanlaisella logiikalla kuin garmoshkassakin. Palkeen suunnan vaihto toki sitten vaihtaa systeemin, jos olen oikein ymmärtänyt.

Taitaa olla että tuo vaihtoääninen peli ei kaavioita katsomalla hahmotu  :)   

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 08-11-2009, 00:56:09

Noiden videoiden tekemisen täytyy olla mukavaa ja varmaan kehittää soittoakin.

Minulla on kolmenlaisia videoita periaatteessa. On valokuvasarjoja joihin on tarvinnut taustamusiikin. On musiikkia joka tarvitsee kuvituksen jotta sen voi laittaa youtubeen. Ja sitten on noita joissa kuva ja ääni kuuluvat yhteen, lähinnä nyt noita garmoshkan esittelyvideoita. Kaikki vaativat erilaisen tekoprosessin. Vaativin tuntuu olevan tuo musiikin kuvitus. Hyvin tehtynä tarvitsisi paljon kuvamateriaalia ja se vaatisi paljon työtä ja aikaa. Kaikkea ei myöskään ole helppo tehdä yksinään. Mutta huvin vuoksihan näitäkin tehdään  :)

Tein nyt vielä valmiiksi mielessä kypsyneen kuvasarjan Kuivajärven ja Hietajärven maisemista, siinä on kuvia 40 vuoden takaa ja nyt. Kehittelin siihen kanteleesta lähtevän toistuvan kuvion, nuo kylät kun ovat sitä vanhaa runonlaulumaata. Mukaan vähitellen poikkihuilu, tinapilli, huuliharppu ja haitari --tässä oli pakko käyttää viisirivistä, nuo pillit ja harput eivät olisi taipuneet fis-molliin  :) Kun pistin lopulta äänen ja kuvan yhteen, ääniraita kuulosti aivan liian häiritsevältä. Nyt teen äänen ja kuvan eri koneilla, siis silloin kun äänessä on enemmän miksattavaa. Olisi kyllä helpompaa sovittaa ne yhteen jos kaiken tekisi samassa ohjelmassa. Lopulta vielä lisäsin alkuun vanhan äänilevyn rahinaa, mutta Youtube tuntuu siistineen sen pois, mokoma! Samalla tuntuu ääniraita puuroutuneen jotenkin. Harmillista, kun kerran postatun videon ääniraitaa ei pääse enää itse vaihtamaan.

squeeze

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 08-11-2009, 15:43:13
Koetin nyt katsella kaksirivisen näppäinkaavioita ja niistä tulee edelleen aika sekava olo. Videolta katsottuna sävelkulut menevät selkeän näköisesti aika samanlaisella logiikalla kuin garmoshkassakin. Palkeen suunnan vaihto toki sitten vaihtaa systeemin, jos olen oikein ymmärtänyt.

Taitaa olla että tuo vaihtoääninen peli ei kaavioita katsomalla hahmotu  :)   

Diskantti on vaihtoääninen ja bassossa on sama ääni kumpaakin suuntaan.
Tässä on G/C pelin basso layout.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: squeeze - 08-11-2009, 17:13:19

Tuo bassohan näyttää ihan selkeältä. Ne minun hahmotusvaikeudet olivat diskantissa, kun katsoin tuolla Viljon sivuilla olevan kaavion perusteella miten se menisi, kun videolla näytti menevän niin suoraviivaisesti. 

risto

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 08-11-2009, 17:25:53
Lainaus käyttäjältä: squeeze - 08-11-2009, 17:13:19

Tuo bassohan näyttää ihan selkeältä. Ne minun hahmotusvaikeudet olivat diskantissa, kun katsoin tuolla Viljon sivuilla olevan kaavion perusteella miten se menisi, kun videolla näytti menevän niin suoraviivaisesti. 

En tiedä miten yrität hamottaa, mutta ehkä et tiennyt, että rutistamalla tulee rivin nimellisskaalan skaalan 1-3-5 äänet ja vetämällä 2-4-6-7 ja 1 ja 2 äänet ovat "lähtönapissa" samassa napissa?

Noista bassoista puuttuu F#m, mikä minusta huono juttu D-duuria ajatellen. Oliks siinä kuitenkin Bm (Hm)...? Jos kaikki soinnut olisivatkin duurien ja mollien sijasta vitossointuja...

PS. Miks muuten teksti hyppii ylös alas ihan älyttömästi tässä vastausikkunassa kun kirjoittaa vastauksia ???

squeeze

Lainaus käyttäjältä: risto - 08-11-2009, 17:37:15

Noista bassoista puuttuu F#m, mikä minusta huono juttu D-duuria ajatellen. Oliks siinä kuitenkin Bm (Hm)...? Jos kaikki soinnut olisivatkin duurien ja mollien sijasta vitossointuja...

Juu F#m puuttuu ja H on duurissa.
Itellä on ollu suunitelmissa tehdä 23 diskantti näppäimella ja 12 bassolla oleva peli. Bassoa en ole vielä hahmottanut, eli lisä ääniä, mitä laittaisi niihin. Kyseessä tulee kumminkin olemaan G/C tasabasso peli.
G/D, C/G, A/F
Em/Am, H/H, D/A#
Tuossa on 2.5 rivisen  G/C basso layout.
Mutta molleja vois lisätä esim: Hm, Em toiseen suuntaan yms

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 08-11-2009, 17:37:15
En tiedä miten yrität hamottaa, mutta ehkä et tiennyt, että rutistamalla tulee rivin nimellisskaalan skaalan 1-3-5 äänet ja vetämällä 2-4-6-7 ja 1 ja 2 äänet ovat "lähtönapissa" samassa napissa?

Vaihtaako se palkeen suuntaa siinä kesken fraasin? MInusta näyttää että se antaa palkeen kulkea päästä päähän ja soittaa molemmilla riveillä. Siksihän sitä ensin karmoshkaksi luulin, kun soitto kulkee siksakkia melkein samoilla kuvioilla kuin minulla karmoshkalla. Mutta kun koetan hahmottaa sitä Viljon kaavion avulla, ei tahdo täsmätä. Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että tämmöinen asia on varmaan helpompi löytää kokeilemalla kuin kaavioita tutkimalla.

Vai vaihtaako se kumminkin palkeen suuntaa nuottikohtaisesti? Sitten en sano mitään.

Lainaa
PS. Miks muuten teksti hyppii ylös alas ihan älyttömästi tässä vastausikkunassa kun kirjoittaa vastauksia ???

Olen huomannut samanlaista ilmiötä ilman vastausikkunaakin, kun ollaan pitemmän sivun alareunassa. Tiedän kyllä jotain mekanismeja joilla tuota saa aikaan. Sivu muuttuu jotenkin dynaamisesti niin että se lähtee värähtelemään.

olli

Logosta päätellen näyttäis tuo Pikku syntisen soittopeli Lasse Pihlajamaa Made in Italy eli Pigini? ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Katsoin sitä syntistä taas. Monessa kohden diskanttikäsi kulkee niin tutunnäköisiä kuvioita. Mutta palje vaihtaa välillä suuntaa, kuitenkin aika harvoin. Siksi kai tuo on niin vaikea hahmottaa, kun soitetaan kahdella rivillä, ajoittain palkeen suunta muuttuu ja toisinaan taitaa palje nytkähtää hetkisen verran eri suuntaan. Kaaviosta katsomalla en löydä niitä videolla näkemiäni ja tutun tuntuisia sormituksia yhdellä palkeen suunnalla (siis olettamalla että fraasi soitetaan kahdella rivillä palkeen vaihtamatta suuntaa). Äh, ei tätä kukaan tajua kumminkaan.