Suomen Harmonikkaliitto

Nettisoitto-opas

Aloittaja Viljo, 10-02-2009, 12:51:08

« edellinen - seuraava »

klezberg

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 29-05-2009, 22:03:39
Haitarinsoittoa en kieltäisi;-). Sinultakaan näin alussa!

Olen tässä ihmetellyt miten ja miksi haitarinsoitto on vienyt mukanaan. Luulisin että siinä tulee esiin se kokonaisvaltainen kokemus kun rytmi, harmonia (ja melodia) hetkittäin melkein alkavat toimia yhteen ja viedä mukanaan. Se tahtoo oikein hirvittää. Minulle kun oma soittaminen alle kaksikymppisenä tarkoitti pelkän melodian tapailua.

Luulisi että jo pianossa olisivat nuo samat elementit yhdistyneet, mutta ei sen kanssa pääse samaan kokemukseen. Veikkaisin että ero on siinä että haitari on kuitenkin "wind instrument" vaikkei suomenkielen puhallinsoitin olisikaan. Ääneen on erilainen kontrolli kuin pianossa.

Voi myös olla että klarinetin kanssa elättelin haaveita soittoporukasta, ja nyt olen luopunut toivosta ja päätynyt soittimeen joka ei tarvitse säestäjää  :-\

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 29-05-2009, 22:20:20
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 29-05-2009, 22:03:39
Haitarinsoittoa en kieltäisi;-). Sinultakaan näin alussa!

Olen tässä ihmetellyt miten ja miksi haitarinsoitto on vienyt mukanaan. Luulisin että siinä tulee esiin se kokonaisvaltainen kokemus kun rytmi, harmonia (ja melodia) hetkittäin melkein alkavat toimia yhteen ja viedä mukanaan. Se tahtoo oikein hirvittää. Minulle kun oma soittaminen alle kaksikymppisenä tarkoitti pelkän melodian tapailua.

Luulisi että jo pianossa olisivat nuo samat elementit yhdistyneet, mutta ei sen kanssa pääse samaan kokemukseen. Veikkaisin että ero on siinä että haitari on kuitenkin "wind instrument" vaikkei suomenkielen puhallinsoitin olisikaan. Ääneen on erilainen kontrolli kuin pianossa.

Voi myös olla että klarinetin kanssa elättelin haaveita soittoporukasta, ja nyt olen luopunut toivosta ja päätynyt soittimeen joka ei tarvitse säestäjää  :-\

Kyllähän haitari on upea kaveri; toki vain noista pikkaraisista tiedän. Soittelin nuorena miehenä sakseja ja huiluja (jazzia) - klaria en koskaan. Pianokin oli lapsuudenkodissa, joten jotain pohjaa on.

- Nyt harjoitellut komppaamaan laulua 2-rivisellä; aivan uusi mielenkiintoinen elämys, kun oppii 2 -rivisen mahdollisuuksia oikealla kädellä, eikä  vain rajoitetulla bassokompilla. Tsemppiä!

Viljo

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 29-05-2009, 22:20:20

Ihanaa, että voin siteerata itseäni omalta sivustoltani  :)

LainaaVapaalehdykkä kuuluu moneen soitinluokkaan, joskin luokat ovat toistensa sisällä. Pääluokka, johon vapaalehdykkä kuuluu, on puhallussoittimet eli aerofonit. Luokitukseen kuuluvat kaikki soittimet, joiden äänenmuodostuksessa ilma toimii ensisijaisesti värähtelijänä. Aerofonit jaetaan puolestaan kahteen pääryhmään: vapaa-aerofonit sekä varsinaiset puhallussoittimet. Vapaalehdykkä kuuluu vapaa-aerofonien yhteen alaluokkaan, katkoaerofoneihin. Kun kielityyppi liitetään eri soittimiin, ryhmittely tarkentuu soitinkohtaisesti. Esimerkiksi harmonikka kuuluu vapaalehdykkäsoittimien lisäksi näppäin- tai kosketinsoittimiin ja huuliharppu vastaavasti puhallinsoittimiin.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

risto

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 29-05-2009, 21:48:03

...80-luvulla näin jotain balkanilaisnuotteja mutta eihän niiden perusteella saanut aikaan mitään hämärästikään balkanilaisen kuuloista. Siihen tarvittiin toistakymmentä vuotta kuuntelua että rytmi alkoi tarttua. ...

Samoja kokemuksia täällä. Kansanmusiikkiin (irkku, BG, OT) olen tutustunut vasta vuosituhannen alusta vähitellen. Kokemukseni on, että nuoteista saa ne nuotit, mutta vasta kuuntelemalla oikeita soittajia oppii ymmärtämään miten ne nuotit pannaan peräkkäin että syntyy kansanmusiikin kuuloista juttua. Tyyli pitää olla korvien välissä, sitä eivät nuotit kerro.

olli

"Haitarihuoneessa" taisi ollakin puhetta tästä "korvakuulo" tai "nuoteista" soittamisesta.  Molempi paras, mielestäni.  On olemassa näitä "absoluuttisen korvan" omaavia ihmisiä (isäni mm. ikä 91 v).  Sitten on näitä meikäläisiä, joiden korva on kehittymätön.  Itse opettelin nuoteista mieleisen kappaleen niin pitkälle, että se siirtyi sormiin.  Ei tarvinnut enää nuotteja.  Parhaimmillaan oli vaivaisen tunnin ohjelma sormissa.  Sitten tuli tämä soittotauko (matkatyöt yrittäjänä) ja hanuri jäi. Uudelleen innostuin sitten eläkeläisenä,  sormissa oli vain kolme valssia vanhasta ohjelmistosta.  No en ota siitä stressiä.  Nuottien lukutaito on kehittynyt (Capella-ohjelman ansiosta) ja nyt voi sitten "soitella" mieluisia kappaleita nuoteista.  Jotkin kappaleet jäävät sitten sormiin, jotkin eivät.

Tuosta teorian korostamisesta olen sitä mieltä, että se on tärkeää.  Meidän opistossa ainakin porukka nimenomaan vaatii myös teoriaosuuksia.  Ei olla pelkästään soittelemassa porukassa.  Täytyy olla haasteita.  Seniorikin haluaa oppia, näin ainakin meikäporukassa (jonka keski-ikä on varmasti senioritasoa)!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Eiköhän siitä paketista tule sellainen, että siellä on eri oppiosioita, mistä voi valita itselleen mieleisiä harjoituksia. Kokonaisuuteen teoria kuuluu ehdottomasti.

risto

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 30-05-2009, 18:24:39
Eiköhän siitä paketista tule sellainen, että siellä on eri oppiosioita, mistä voi valita itselleen mieleisiä harjoituksia. Kokonaisuuteen teoria kuuluu ehdottomasti.

No kerro nyt kuitenkin uteliaille onko jotakin kuitenkin jo tehty asian suhteen?

Viljo

Koeta nyt jaksaa vuottaa.

Ei homma ole mennyt ajatuksia pidemmälle, mutta eiköhän se aika basic-hommiin kuulu tuo teoria.

kari-nli

Tervehdys harmonikan ystävät
Vielä sen verran nuoteista soittamisesta, että ihailen niitä, jotka pystyvät suoraan nuoteista soittamaan mitä vain. Minä en pysty, vaan pidän tosi vaikeana opetella kappaletta nuoteista, kuuntelemalla se käy paljon helpommin. Totta kai opettelen esim bassoja nuoteista, niin että ne jää muistiin.
En tiedä siitä musiikkikorvasta, että onko se aina siitä kiinni. Mielestäni kehittyy vain...sanoisinko sormimuisti.
Olen itsekin jo eläkeiässä, ja olen sitä mieltä, että siinä iässä ei kannata liikaa painottaa teoriaa, koska se on vaikeaa ja sopii paremmin nuorille. Soittamaanoppii muutenkin.
Hyvää kesän alkua kaikille.

Viljo

11. päivä pidämme palaverin tämän asian tiimoilta. Ilmoittelen sitten kuulumisia.

Viljo

Nyt tulee kuulumisia. Pidin Suvin kanssa tänään parin tunnin tapaamisen, mikä oli ihan mielenkiintoinen. Lähtökohtamme työntekemiseen ovat niin erilaiset - tietotaitoa ja tapoja yhdistelemällä tulee aika jees matskua tulevaisuudessa...

Pohdimme lähinnä soitto-oppaan sisältöä, ei niinkään toteutustapaa. Teemme siten, että kokoamme kesän aikana oppaalle rungon ja elokuussa lähdemme haalimaan tämän rungon pohjalta tarvittavia resursseja ympärille. Millaisissa kohdissa käytämme videota, missä kuvaa tai tekstiä selviää vasta myöhemmin.

Kokonaisuus on sangen iso, vaikka kohderyhmä on rajattu aikuisopiskelijoihin. Itse heitin ilmoille, että opas jakautuisi neljään osaan: käyttö, logiikka, teoria ja käytäntö. Järjestys on nyt vaan jokin, eikä tiedetä millainen oppaan ns. tiedostopuu voisi olla ja miten tieto sirottuu keskenään järkeväksi kokonaisuudeksi. Tehdään nyt ensin perustyötä, jonka jälkeen sitten lähdetään kasaamaan koko prokkista.

Huomionarvoista on vallalla olevat soittotottumukset, mahdollinen nuotinlukutaidottomuus, pitkälle edenneet ja henkilöt, jotka haluavat syventää tuntemustaan. Itse heitin, että mahdolliset kappaleet voisivat olla musiikkityylillisesti aika kirjavia (klassista, perusvalsseja, slaavilaista musiikkia jne. Iso kattaus). Hommahan menee niin, että monella on hukassa koko paletti, joten perusasiat täytyy opettaa jotenkin ennen kuin voidaan heittää eteen jotain jazz-harjoituksia. Eli asia on mietintämyssyn alla.

Suvihan on soiton opettaja ja minä soitinrakentaja, joten aikamoinen ammattilaisten kokoonpano. Muistettiin myös, että Tuisku Marttinen on tehnyt Gradunsa harmonikan aikuisopiskelusta - eiköhän häntäkin tule käytettyä apuna projektissa. Meillä tulikin joitain kohtia esiin, mihin ei itse osata vastata, vaan taidetaan teiltä kysyä sitten apuja jossain kohtaan. Joten voin sanoa, että meillä on kaikki elementit hyvän oppaan tekemiseen kasassa!

Niin - se aikataulu.

Lähdetään siitä, että tehdään huolellista työtä. Näissä asioissa ei höttyillä. Kesän aikana siis tehdään oppaan runko. Syksyllä ja talvella työstetään materiaalia ja valmis tuotos voisi olla valmis aika tarkkaan vuoden päästä. Mahdollisia julkaisuja pohdittiin: nettiin jotain, mahdollisuus dvd:hen (ilman nuotteja ja nuoteilla) jne. jne. Eli vielä homma on hyvin avoin. Itse kuitenkin jollain tapaa vähän nirsoilen amatöörimäisyyttä, eli itse poltettua dvd:tä tuskin tulette näkemään, jos sellainen tulee, vaan eiköhän se ole sitten ihan kunnon painettu versio...

Nojoo.. Eiköhän tämä tältä erää riitä.

olli

Tsemppiä hankkeelle!  Olen samaa mieltä, ettei amatöörihommia, vaan ammattilaishommaa kaiken kaikkiaan! :D

olli

Naapurissa "hanuristit.net" oli video, jossa oli soiton ohella nuottikuva yläosassa.  Siitä saattoi seurata nuotteja soiton edistyessä.  Mielenkiintoinen juttu.  Olisko tästä jotain apua tähän nettisoitto-oppaaseen? ;)

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 12-04-2009, 10:21:13

Tämmöinen olisi kyllä hieno juttu.

Tuossa edellä keskustelu tuntui painottuvan kappaleiden opetteluun. Opetus-DVD:t taitavatkin jakautua aivan alkeiden läpikäyntiin tai sitten kappaleiden opetukseen. Varmaan olisi hyödyllistä käsitellä soittamisen tekniikkaa myös sinänsä, kappaleista riippumatta. Silloin pystyy näyttämään läheltä, hitaasti ja yksityiskohtaisesti miten homma menee.

Katselin tuossa jonain iltana millaisia "opetusvideoita" netistä löytyi haitarille. Ne olivat käytännössä kaikki pianomallille, mutta katselin kuitenkin bassoa koskevat osuudet. Niissä käytännössä vain esiteltiin stradellabasson nappulajärjestys ja sitten esittelijä rupesi soittamaan. Soitto meni sen verran vikkelään ettei katsoja pystynyt siitä mitään hahmottamaan. Tuon voisi ehkä tehdä paremminkin.

Tietysti oppimateriaalin kohderyhmä pitää olla kirkkaana: ihan aloittelija, vähän pitemmälle ehtinyt (jolle ei enää tarvitse selittää basson nappulajärjestystä) vaiko jo pitempään soittanut, repertuaaria laajentava ja nyansseja hiova. Muistan kun aloin käydä klarinettitunneilla ja opettaja neuvoi dynamiikan käyttöä käsittelyn alla olevassa kappaleessa. Se tuli siinä kohtaa liian aikaisin, huomioni oli vielä aivan muissa asioissa silloin.

Joitain vois kiinnostaa tällainenkin läytämäni linkki: http://www.seventhstring.com/tuningfork/tuningfork.html

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 16-04-2011, 00:11:21

Tämmöinen olisi kyllä hieno juttu.

Tuossa edellä keskustelu tuntui painottuvan kappaleiden opetteluun. Opetus-DVD:t taitavatkin jakautua aivan alkeiden läpikäyntiin tai sitten kappaleiden opetukseen. Varmaan olisi hyödyllistä käsitellä soittamisen tekniikkaa myös sinänsä, kappaleista riippumatta. Silloin pystyy näyttämään läheltä, hitaasti ja yksityiskohtaisesti miten homma menee.

Katselin tuossa jonain iltana millaisia "opetusvideoita" netistä löytyi haitarille. Ne olivat käytännössä kaikki pianomallille, mutta katselin kuitenkin bassoa koskevat osuudet. Niissä käytännössä vain esiteltiin stradellabasson nappulajärjestys ja sitten esittelijä rupesi soittamaan. Soitto meni sen verran vikkelään ettei katsoja pystynyt siitä mitään hahmottamaan. Tuon voisi ehkä tehdä paremminkin.

Tietysti oppimateriaalin kohderyhmä pitää olla kirkkaana: ihan aloittelija, vähän pitemmälle ehtinyt (jolle ei enää tarvitse selittää basson nappulajärjestystä) vaiko jo pitempään soittanut, repertuaaria laajentava ja nyansseja hiova. Muistan kun aloin käydä klarinettitunneilla ja opettaja neuvoi dynamiikan käyttöä käsittelyn alla olevassa kappaleessa. Se tuli siinä kohtaa liian aikaisin, huomioni oli vielä aivan muissa asioissa silloin.

Joitain vois kiinnostaa tällainenkin läytämäni linkki: http://www.seventhstring.com/tuningfork/tuningfork.html

Oppiikos tuolla sitten soittamaan haitaria, niin että löytää ne nappulat?

Edit: Mulla taas kävi niin että luin tuon lainatun tekstin taustaksi tuolle uudelle kirjoitukselle. Mitenkäs oppisi täällä olemaan tekemättä niin? Kokonaan en aio siitä tavasta luopua, sähköpostin kanssa ainakin se on hyvinkin tarpeellista.

Edit2: Niin se Armandon ketku taas sai minut huijattua lukemaan jonkun oman vanhan viestini aivan turhaan.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 16-04-2011, 10:23:08
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 16-04-2011, 00:11:21

Edit2: Niin se Armandon ketku taas sai minut huijattua lukemaan jonkun oman vanhan viestini aivan turhaan.

HT: Toista, toista, toista! - Kertaa, kertaa, kertaa!:-D

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 16-04-2011, 20:22:29
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 16-04-2011, 10:23:08

HT: Toista, toista, toista! - Kertaa, kertaa, kertaa!:-D

Toistan:  Niin se Armandon ketku taas sai minut huijattua lukemaan jonkun oman vanhan viestini aivan turhaan.

Ja kertaan kun pyydettiin: Niin se Armandon ketku taas sai minut huijattua lukemaan jonkun oman vanhan viestini aivan turhaan.

kolmirivi

Nettisoitto-opetuksesta voisi itselleni käydä semmoinen, kun muut linkittäisivät havainnollisia, salaisuuksia paljastavia, tms. soittovideoita tänne. Osaavat voisivat vielä kirjallisesti selittää mitä kulloisestakin musapätkästä kannattaa tumpelon ottaa opiksi.

Muutama malliksi jotta selviää mitä meinaan:

http://www.youtube.com/watch?v=CBHtNJdZCLA&feature=related
Kaveri painaa välillä diskanttipuolelta yhtä nappulaa pohjaan piitkiä aikoja. Kivan kuuloinen kikka.

http://www.youtube.com/watch?v=vvRvW_uDDNs
Tuossa aika kädestä pidellen paljastellaan Amelien valssin soittoa.

Hyville vinkeille on käyttöä, koska opetan itse itseäni - eli oppilas on laiska ja opettaja huono.

olli

Taisin aiemmin itsekin kannattaa nettisoitto-opasta, nyttemmin en niinkään kannata.  Kokemukseni mukaan: nuotit, joihin on merkitty myös haitarin bassot, dynamiikka yms. siitä vaan liikkeelle.  Ammattitaitoinen henkilökohtainen opettaja (elävä ihminen) vierelle, siitä se lähtee.  Kappaleiden kuunteleminen auttaa "nyanssoinnissa".  Ei kannata apinoida vain yhtä virtuoosia.  Kukin soittaja tekee omanlaisensa lopputuloksen.  Katsellessani tänään YLE Teemalta sveitsiläistä dokumenttia "haitariheimosta", jossa myös Maria Kalaniemi oli mukana jäi mieleen hänen kommenttinsa:  "Metsäkukat-valssi itkettää myös häntä, silloin kun kuulija on samalla aaltopituudella!"  Maria siis arvostaa kaikkea haitarimusiikkia laidasta laitaan.  Sain aivan uutta intoa omaankin soittoharrastukseeni.  Olen saanut myös "fanin" amerikanmaalta tuolla youtuubissa.  Sekin on mahtavaa, vaikkei oma soittoni niin ammattimaista olekaan! :D  Kolmirivin youtuubi-esimerkit eivät minun mielestäni paljon auta, valitettavasti! :D

htoyryla

Jouduin m.netissä selittämään stradellabasson periaatetta ja logiikkaa. Mm. että miksei se vain mene järjestyksessä niinkuin pianossa c - cis - d - dis -...

Selitykset eivät auttaneet niin tein tämmöisen http://www.youtube.com/watch?v=2XCgcmSiuPc . Amatööritouhuahan tämä, mutta tarkoitus ei olekaan opettaa soittotekniikkaa vaan avata hieman tuota logiikkaa. Tämä oli hutaisten tehty, heti on mielessä mitä olisi voinut selittää lisää taikka paremmin.