Suomen Harmonikkaliitto

Kravatti!

Aloittaja olli, 05-04-2011, 17:41:53

« edellinen - seuraava »

ftamt

Kiitos onnitteluista! Soitin on kotona ja lähipäivinä aion keittää kieron häkin suoraksi. Pintatyötä on vähän, mutta huonolaatuiset kielet vaihdan saman ikäisiin italialaisiin, jotka ovat odottaneet pitkään hyväkuntoiseen harmonikkaan pääsyä. Pahemmistakin olen kunnialla selvinnyt. Nyt olen sitten mukana kravattikerhossa. Onnittelut myös Johanille edullisesta ja kauniista harmonikasta.
Toivo

Johan

Kiitos Toivo!

Uskon, että tulet olemaan Kravatin kimpussa lähitulevaisuudessa!

Minä odotan myös suurella mielenkiinnolla, että pääsen tutkimaan mistä oikien on kyse tuon NM:n
kanssa. Joka tapauksessa se istuu hyvin aikaisempien -30 lukulaisteni joukkoon jo pelkän ulkonäkönsä
johdosta. Saa sitten nähdä mitä se pitää sisällään ja millaisia kunnostustoimenpiteitä se vaatii.

Johan

fox

Minulle henkilökohtaisesti soittimesta luopuminen olikin yllättävän kova pala, sillä olihan se ainoita konkreettisia ja vahvoja muistoja isästä. Toisaalta olen iloinen että soitin oli kunnostamisen arvoinen ja meni sitä arvostaviin käsiin. Tätä nimenomaan perheessä toivottiin. Näin soitin saa varmasti vielä uuden elämän ja vaikuttaisi siltä, että se saa uuden sielunkin uusien kielien myötä. Tuhannet kiitokset vielä kerran Viljolle asiantuntevasta kuntoarviosta ja Toivolle onnea ja sitkeyttä restaurointiin!

T: Pasi

ftamt

Kravatin häkin entisöinti on käynnissä. Kielien vaihdon aloitin bassopenkistä. Kouvolan omat kielet olivatkin pahasti viilattuja. Nyt tilalle tuleekin 1940-luvun alun italialaiset kovalaattakielet, jotka ovat huippulaatua. Niissä ei nimittäin näy minkäänlaisia virittäjän viilan jälkiä kummallakaan puolella laattaa, joten kravattiin tulee erittäin hyvin vireensä pitävät tarkkuuskielet. Näin hyviä kielisarjoja tulee äärimmäisen harvoin vastaan. Olenkin pitänyt näitä kruunun jalokiviä visusti pitkään laatikossani. Nyt löytyi niille arvoisensa soitin, johon voin ne laittaa. Varmasti pääsen vielä helpolla virityksessäkin, kun nämä hyvin kovasta teräksestä tehdyt kielet ovat pelissä vahattuna ja nahoitettuna. Tässä välissä on muita projekteja, mutta olen saanut tämän hienon harmonikan remontin alulle. Kiitos Pasi, kun pystyit luopumaan tästä muistojen harmonikasta.
Toivo

Reppumies

Miten kravatti jaksaa tänä päivänä jamiten se soi uusilla kielillä Toivo?

ftamt

Ei mitenkään. Kaverit painaa niin paljon päälle omilla romuillaan, että en millään pääse tekemään hienoa Kravattiani ja Cooperativaani eteenpäin. Taitaa mennä henki ennen kuin ne ovat valmiina.
Toivo

Pete85

Lainaus käyttäjältä: Hannu S - 06-04-2011, 11:43:12
OK, no tuohan todistaa Toivon tiedon paremmasta laadusta ja onkin sellaista tietoa, mitä ei tavan kotisoittelija voi tietääkään.

Hei näin leikkimielisesti listatkaa mitä mieleen tulee ketkä ovat tehneet kravattimalleja. Itselläni tulee mieleen: Harmonikka Oy Kouvola, Soitin tehdas Viipuri, Hagström / Excellent, Kurikan Soitintupa Elomaa, Raggie Special, Excelsior, Leo Hill NY USA. Tuo oli uusi tuo Ollin löytämä Romanelli - Olille pisteet siitä  :). Ei nyt tule muita mieleen. Laittaka lisää.

Tv, C Griff.

Vanhaan viestiin yksi "kravattilisäys" joka pisti silmään tänään ulkoimaiden tarjontaa selaillessa -->
https://www.ebay.com/itm/VINTAGE-Settimio-Soprani-castello-Accordion/222712865868?hash=item33dab8a44c:g:hb8AAOSw3eJZzN5i

Johan

Tuo ei olisi paha lisäys kokoelmaan josta löytyy jo ennestäänkin ko. merkki.
Noiden engelsmannien kanssa on ongelmia, kieltäytyvät toimittamasta suomeen ja siksi siellä pitää olla
"bulvaani" paikalla niin homma onnistuu ehkä jatkossa. Kontakteja siinä mielessä on viritelty tulevaisuutta silmälläpitäen.

Olen epätoivosesti etsinyt -30 luvun Scandalli Butterfly mallia onnistumatta sellaista saamaan sopivalla rahalla noilta markkinoilta ja sitten kun on löytynyt on vastaus ollut: Emme myy suomeen!

Johan

Pete85

Itse olen ostanut kaksi 1920-30 luvun harmonikkaa englannista, eikä myyjät ole sen enempää kysyneet kuin että mikä on osoite! Hyvin ovat tulleet kotiin ja vieläpä ehjänä. Toisen toi posti ja toisen DHL.

Johan

Tässä yksi linkki Ebay UK josta kyllä näkyy, että miten esim. siellä suhtaudutaan.

https://www.ebay.co.uk/itm/Paolo-Soprani-120-Bass-Accordion/152776939930?hash=item239237199a:g:oZgAAOSwuU9ZmyiZ

Valitettavasti minulla ei ole enää sähköpostia tallessa  tositteeksi eräältä Lontoolaiselta soitniliikeeltä josta koitin ostaa heillä entisöityä  noin 1000 £ hintaista soitinta. Ilmoittivat kohteiaasti, että emme myy suomeen.

Lähetin hyvin yksilöidyn kyselyn soittimesta pakkauskineen, vakuutuksineen ja rahteineen, toimitusehto:  vapaasti Turussa.
Minulta ei siis ole kysytty mitään vaan ilmoitettiin  "Emme myy suomeen" kommentti vastauksena kirjalliseen kyselyyn.

No voi sitten tietysti todeta, että "väärin ostettu", mutta kyllä tuo Ebay komentttikin jotain kertoo.

Olen kyllä saanut muualla hankinnat suoritettua, joten ilman soittimia tässä ei tarvitse taapertaa;-))

Johan

Harrastelija

Kirjoitetaan nyt tähän kravatti aloituksen alle... Kysymys Toivolle, Viljolle tai jollekkin muulle asiasta mahdollisesti tietävälle. Onko viipurin kravateissa tuo bassopuolen teksti (viipuri suomi) erilainen pelkästään väristä/koristelusta riippuen vai voiko siitä päätellä jotain vuosimallista? Katselin vapaalehdykän galleriasta kuvia ja huomasin että osassa lukee nuo tekstit niinkuin omassani, eli esim V on kolmio jossa pystyviivoja. Osassa taas ovat kirjoitettu "normaaleilla" kirjaimilla?
"jos se ei ole rikki, täytyy tutkia miksi se toimii"

ftamt

Sinulle tullut kravatti on se yleisin malli ja muut ovat harvinaisempia poikkeuksia. Tiesithän, että Viipurin Kravatti oli Soitintehtaan halvin malli. Jopa yleisempi H-malli oli kalliimpi, vaikka se on ulkonäöltään vaatimattomammin koristeltu.

Harrastelija

Kiitoksia Toivolle :) joo olen aiemminkin kuullut että kravatti oli soitintehtaan halvin malli, eikös Kukkola tehnytkin juuri tällätavalla "kiusaa" Koskelle? Kravatti kun oli Oy harmonikan myydyimpiä malleja tuohon aikaan, toki hintaan vaikuttaa sekin että Kouvolan kravatti on paljon koristeellisempi. Vanhoja hinnastoja kun vertaa tuosta Suomalaisen harmonikan historia-kirjasta, niin Viipurin kravatti oli tuhat markkaa halvempi
"jos se ei ole rikki, täytyy tutkia miksi se toimii"