Suomen Harmonikkaliitto

Ongelmia, hidasta

Aloittaja olli, 10-03-2011, 15:33:17

« edellinen - seuraava »

risto

Täällä oli sama juttu, Soneran verkko.

htoyryla

Mä olen tässä illan mittaan tehnyt kokeeksi hakuja sekä elisan liittymästä että Tukholmassa olevalta serveriltä. Nyt tuli ensimmäisen kerran hidastelu esiin Tukholmasta käsin. Eli ongelma näyttää tulevan vähän kaikkialta, mutta ei kaikkialta samaan aikaan. Nyt toimii Elisalta mutta ei Tukholmasta.

20:51 jatkuu edelleen tuo hidastelu Tukholmasta nähtynä, sivun haku vie sen runsaan minuutin.

21:03 nyt toimii taas Tukholmasta ja täältä, hakee kokonaisen sivun alle sekunnissa

21:24 hidastelee molemmista paikoista kokeiltuna

Dragspel

Nyt toimii ongelmitta ja normaalinopeudella, asettelukin OK.

olli

Taas toimii.  Suljen ja lähden maata! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Minulla taas ei ole toiminut koko iltana :-( Tämä on näemmä sellasta toimii, ei toimi, toimii, ei toimi...
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 11-03-2011, 21:52:53
Minulla taas ei ole toiminut koko iltana :-( Tämä on näemmä sellasta toimii, ei toimi, toimii, ei toimi...
Minä olen tässä illanmittaan piipahtanut monta kertaa kokeilemassa. Verkko on Elisan ja operaattori on Porvoon Puhelin. Jälkimmäisellä ei varmaan osaa eikä arpaa sivujesi toimivuuteen? Ei mitään ongelmia: kaikki toimii hyvin. Kannattaisko ajatukset siirtää siihen webbihotelliin - missä serveri on.....

Viljo

Ongelmia on punnittu ja etsitty. Serverin ylläpitäjä ei pysty viikonlopun aikana paikantamaan tällaista ongelmaa, mutta esim. jos koko sivusto kaatuisi, niin se saataisiin pystyyn. Joudumme siis kiltisti odottelemaan serveri-sedän maanantaiaamua. Juho puolestaan siirtänee mainoshallintapuolen myös omalle tietokannalleen alkuviikosta.

risto

Ettei vain kuitenkin tullut tuon uusimman mainoksen laittamisen yhteydessä? Tökkii tosi pahasti ja keskustelupalsta on minulla 4 cm otsikkopalstasta vasemmalla eikä mainoksia näy ollenkaan...

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 11-03-2011, 22:24:58
Ettei vain kuitenkin tullut tuon uusimman mainoksen laittamisen yhteydessä? Tökkii tosi pahasti ja keskustelupalsta on minulla 4 cm otsikkopalstasta vasemmalla eikä mainoksia näy ollenkaan...

Näin voisi olla jos ongelma olisi pysyvä ja johdonmukainen. Nyt se esiintyy eri osoitteista nähtynä eri aikoihin. Yhdestä paikasta katsottuna toimii, toisesta takkuaa semmoisen puolisen tuntia.

DNS-ongelmat voisivat selittää tämmöistä, koska eri palveluntarjoajilla on omat DNS:nsä, mutta tässä ei näytä olevan siitä kysymys. DNS tarkoittaa systeemiä joka etsii url-osoitteen perusteella serverin ip-osoitteen. Nyt DNS-haku toimii, serveriin saadaan tcp-yhteys, mutta webbiserverin vastaus tulee vasta 1 min 3-4 s päästä ja osa sisällöstä puuttuu.

Kyllä tuo aika todennäköisesti liittyy webbiserveriin ja serverihotellin toteutukseen. Mutta vaikea sanoa varmasti semmoisesta mitä ei näe.

Rupesin vielä miettimään tuota Riston ajatusta. Tuo vakioviive voisi viitata siihen että php-skriptin ajo katkaistaan aikavalvonnalla ja silloin osa sisällöstä jää puuttumaan. Ja se puuttuva sisältö on noita mainoksia. Outoa on kuitenkin se että ongelma esiintyy ajoittain ja pyynnön lähteestä riippuen. Ja jokin syy pitäisi olla miksi tuolloin skripti jää pyörimään minuutiksi, kun se normaalisti toimii sekunneissa. Tietokannan hakujen lukitukset voisivat aiheuttaa tämmöistä, jos mainossisältöä ei saadakaan ajoissa tietokannasta, mutta senkään ei pitäisi riippua siitä mistä pyyntö tuli. Käy välillä mielessä, että jonkinlainen kuormanjako servereillä voisi riippua siitä mistä pyyntö tuli, eli taas palataan siihen että tavalla tai toisella on todennäköistä että webbihotellilla on osuutensa asiassa.

PS. Tein noita hakuja komentoriviltä wget-ohjelmalla, jolloin oli helppo katsoa alku- ja loppuajat, niiden perusteella tuo 1 min 3-4 s

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 11-03-2011, 22:48:54
Lainaus käyttäjältä: risto - 11-03-2011, 22:24:58

Kyllä tuo aika todennäköisesti liittyy webbiserveriin ja serverihotellin toteutukseen. Mutta vaikea sanoa varmasti semmoisesta mitä ei näe.

Amatöörin ajatuksia aiheesta: Suunnittelin 6 vuotta sitten erään suuren julkisyhteisön nettisivuille "tietokilpailun" - siis ulkoasun. Tietokilpailu sitten pyöri kolmannen osapuolen serveriltä, eli nettihotellista. Hotelliksii oli valittu halpa - jostain syystä, jota en ymmärrä. Vuosimaksu taisi olla silloin luokkaa 50 euroa vuodessa. Homma tökki koka ajan, sitten "miljoonafirma" siirsi sen sitten pari kertaa kalliimpaan nettihotelliin, jolloin ongelmat katosivat.
- Summa summarum: halvalla ei saa hyvää?

Viljo

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 11-03-2011, 23:05:13

Tuskin tästä on kyse. Käytössä on yrityspaketti, mikä on riittävä - jossain määrin myös ylimitoitettu - tämän palvelun tarpeisiin.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 11-03-2011, 23:05:13

Amatöörin ajatuksia aiheesta: Suunnittelin 6 vuotta sitten erään suuren julkisyhteisön nettisivuille "tietokilpailun" - siis ulkoasun. Tietokilpailu sitten pyöri kolmannen osapuolen serveriltä, eli nettihotellista. Hotelliksii oli valittu halpa - jostain syystä, jota en ymmärrä. Vuosimaksu taisi olla silloin luokkaa 50 euroa vuodessa. Homma tökki koka ajan, sitten "miljoonafirma" siirsi sen sitten pari kertaa kalliimpaan nettihotelliin, jolloin ongelmat katosivat.

Noinhan se pääasiallisesti on, toisaalta voi saadakin. Iso ja tehokas firma saattaa onnistua tekemään hyvän ja halvan, economy of scale siis, pieni on epäilyttävämpi.

Mutta tässä ei nyt ole ihan perustakkuamisesta kysymys. Semmoistahan vapaalehdykässä ei ole juuri esiintynyt minusta. Viat ovat enemmän mystisen puolella, niin tämä kuin puolentoista vuoden takainen haittaohjelmatapaus.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 11-03-2011, 23:12:06
Tuskin tästä on kyse. Käytössä on yrityspaketti, mikä on riittävä - jossain määrin myös ylimitoitettu - tämän palvelun tarpeisiin.

No, paketin tyyppihän ei kerro mitään itse palveluntarjoajan toiminnan laadusta, pakettihan on yleensä vain joukko ominaisuuksia ja dimensioita joiden mukaan hinta määräytyy. Mitään service level agreementtiä ei tämän tason palveluissa liene.

Mutta silti: totesinhan juuri itsekin että hyvinhän tämä on pyörinyt noin yleisesti ottaen. Sitten vain tulee näitä mystisempiä ilmiöitä.

Viljo

Joo. Toivottavasti tämä ratkeaa mahdollisimman nopeasti. Huomenna haitareita, remmejä ja huoltopalveluja esittelemään Varsinais-Suomen nuorten harmonikkakilpailuihin Turkuun.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 11-03-2011, 23:16:02
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 11-03-2011, 23:12:06

No, paketin tyyppihän ei kerro mitään itse palveluntarjoajan toiminnan laadusta, pakettihan on yleensä vain joukko ominaisuuksia ja dimensioita joiden mukaan hinta määräytyy. Mitään service level agreementtiä ei tämän tason palveluissa liene.

Jatkan vielä - ilman mitään alan tekniikkatietoa. Yleensähän yhden tai muutamankin kaverin ylläpitämien nettihotellien kanssa - niinkuin kaikkien "kellarifirmojen" kanssa ongelmat liittyvat henkilöasioihin tai.... rahaan.

risto

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 11-03-2011, 22:48:54
... Ja se puuttuva sisältö on noita mainoksia. ...

Ja nyt siitten taas pelittää.

Tuohon vasemmalta puuttuvan mainoksen vasempaan reunaan se tosiaan siirsi minulla koko keskustelupalstan, otsikkoalueen pysyessä normaalissa paikassaan keskella. Selityksesi, että mainoksia ei saada luettua tietokannasta kuulostaisi aika järkeenkäyvältä spekulaatiolta.

risto

Koskas Viljo muuten laitat tänne palstalle sellaisen Fbookin tykkää/suosittele napin :)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 11-03-2011, 23:25:51

Jatkan vielä - ilman mitään alan tekniikkatietoa. Yleensähän yhden tai muutamankin kaverin ylläpitämien nettihotellien kanssa - niinkuin kaikkien "kellarifirmojen" kanssa ongelmat liittyvat henkilöasioihin tai.... rahaan.

Pienen firman on vaikea muutenkin pitää palvelu kunnossa varsinkin siinä vaiheessa kun kysyntä ja käyttö alkaa kasvaa. Ratkaisujen skaalaaminen ei ole mitenkään simppeliä, ei tekniikan eikä talouden kannalta. Ja vaatii taitoa.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: risto - 11-03-2011, 23:29:08
Tuohon vasemmalta puuttuvan mainoksen vasempaan reunaan se tosiaan siirsi minulla koko keskustelupalstan, otsikkoalueen pysyessä normaalissa paikassaan keskella. Selityksesi, että mainoksia ei saada luettua tietokannasta kuulostaisi aika järkeenkäyvältä spekulaatiolta.

Niin, sehän mitä tässä ihmetellään on tämä ajoittaisuus yhdessä sen kanssa että vika näkyy milloin mistäkin, mutta ei kaikkialta yhtaikaa.

Johan

Aamuvuorossa kaikki hyvin!