Suomen Harmonikkaliitto

sekoavat sormet

Aloittaja htoyryla, 27-05-2013, 11:25:04

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 11-09-2013, 14:06:23
Lainaus Hannulta:  "Kyllä asteikkoja on tullut kelattua edestakaisin. Mutta asteikkoa soittamalla oppii soittamaan asteikkoja. Ne ongelmat tulevat sitten kun sävelet onkin ihan muussa järjestyksessä kuin mihin on parhaiten tottunut tai jos on pitkiä hyppyjä."

Aika monessa sävelmässä on 'vakiosävelkulkuja'. Ja jos ne jäävät sormien lihasmuistiin päällimmäisiksi, niin kyllähän ne koukuttavat.

Mun soitossa on tuommoisia, ja senkin takia annan mennä ulos kolmelta riviltä, kun tietyt kuviot on hyvä soittaa niinkuin sormet ne osaavat.

Mutta voi myös olla, että uutta kappaletta opetellessa sormet tahtovat mennä harhaan jos kappale ei menekään niin kuin sormet ovat tottuneet menemään.

Lainaa
Asteikkojen soittamisesta olen tuuminut sitä, että jos asteikkoa soittaessa soitetaan esim. g pikkurillillä, niin samassa sävellajissa olevan melodian g soitettaisiin samalla sormella. Ja sama voisi olla sormien duuni myös muiden sävelien kohdalla. Onko ajatuskulkuni lepikossa?

Kyllä minä näen ette se sävelkulku (ja sen kautta käden ja sormien asento ennen tiettyä nuottia) vaikuttaa siihen mitä sormea käytetään, ei se että mitä nappia painetaan.

Mä luulen että mulle on nyt aika hyvin hahmottunut nämä mun soiton ongelmat ja syyt. Käden ja sormien asento, kuvioiden ja kappaleen riittävä harjoittelu ja sitten ehkä tärkeimpänä se että soittoon pitää keskittyä. Huomio ei saa siirtyä mihinkään, ei edes miettimään sitä sujuuko se soitto. Sekin riittää sekoamiseen, jos alkaa ajatella että nythän tämä sujuu.

Näin minulla, kun myöhään haitarin aloittaneena ja kun en keskity vain haitariin, ei näytä pääsevän siihen että kokonaiset kappaleet tulisivat lihasmuistista ja selkärangasta.

olli

Olen ruvennut vanhemmiten palaamaan entiseen eli kappaleiden harjoittelemiseen sormimuistiin - eli ulkomuistiin.  Kun kappale on sormissa, voi sitten tunnelmoida ;)  Nyt alkaa tuo "Sininen huivi" olla sormissa.  Samoin "maniskamiehen" aikoinaan lähettämät Tynnilän foxit "Kevätlinnut" ja "Ansarikukka" :D  Olen niitä soittanut viikkotolkulla - Kevätlinnuissa on kylläkin vielä tekemistä parissa kolmessa tahdissa - Ansarikukassa yksi tahti tökkii vielä ;D.  Ehkäpä kevään kuluessa laitan kappaleet youtuubiinkin :P

Mielestäni kappale kannattaa opetella hyvin - silloin nauttii soitostaan itse ja jopa kuulijatkin 8)  Toisaalta joskus mieleen tulee pelkästään "soitella" lapuista, osaa sitten tai ei :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 11-09-2013, 14:06:23
Asteikkojen soittamisesta olen tuuminut sitä, että jos asteikkoa soittaessa soitetaan esim. g pikkurillillä, niin samassa sävellajissa olevan melodian g soitettaisiin samalla sormella. Ja sama voisi olla sormien duuni myös muiden sävelien kohdalla. Onko ajatuskulkuni lepikossa?

Mietin vielä sitä, kun sinä olet maniskamies, ja itse olen todennut että ei mulla sormet kitaran kaulalla eksy, jos kohta eivät ole muuten tarpeeksi vikkeliä. Että onkos sulla mielessä että kielisoittimen sormituksissa oikeasti sävelet soitetaan sillä asteikon mukaisella sormella. Ensin tuntui että joo.

Mutta sitten hoksasin että kyllähän kitarassa, ja eikös mandoliinissakin, sävelet soiteta eri sormella kun käsi vaihdetaan toiseen asemaan.

Ja sitten hoksasin, että jos mä soitan mandoliinilla g-duuriasteikon sieltä alimmalta kieleltä alkaen, niin a otetaan etusormella ja e myös etusormella. Asteikkoa soittaessa menee hyvin. Mutta jos pitääkin siirtyä aasta eehen, niin ei niitä voi molempia soittaa etusormella.

Samahan se on haitarissa. Peräkkäisiä erillisiä säveliä ei soiteta samalla sormella. Se jo tekee ettei oikean kappaleen sormitukset voi olla kaavamaisesti asteikon mukaiset.

Maniskamies

Lainaus: "Mutta sitten hoksasin että kyllähän kitarassa, ja eikös mandoliinissakin, sävelet soiteta eri sormella kun käsi vaihdetaan toiseen asemaan.

Ja sitten hoksasin, että jos mä soitan mandoliinilla g-duuriasteikon sieltä alimmalta kieleltä alkaen, niin a otetaan etusormella ja e myös etusormella. Asteikkoa soittaessa menee hyvin. Mutta jos pitääkin siirtyä aasta eehen, niin ei niitä voi molempia soittaa etusormella."

Miksi ei?
Mandoliini on viritetty g-d-a-e, siis puhdasta kvinttiä. Jos haluaa siirtyä melodiaa soittaessa alimman kielen aasta kvintin ylös seuraavan kielen eehen, joka on siis samalla nauhalla, niin pläjäytetään pieni kahden kielen barre, ja down-up-pikkauksella ne soivat peräkkäin.

Toinen vaihtoehto lienee kitaristien käyttämä 'rullaus': sormen päällä otetaan a, ja sitten sormea rullataan nauhan suunnassa siten, että voidaan näppäillä e. Onnistuuko?

Alkuun sitä tuskailin ja ihmettelin, miten ihmeessä sitä oppii tietämään kaikkien nauhojen ja eri kielien sävelet, mutta sitten löytyi pelastus. Ei niitä kannatakaan päntätä, vaan soveltaa FFcP-sormituksia. Kannattaa googlettaa "ffcp mandolin", sillä sitä kautta maniskan eri sävellajien soittamiseen saa hyvät ja helpottavat kuviot.

Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

Maniskamies

Kitaristien rullauksesta lisää googlettamalla "guitar rolling technique".

Lainaus: "Samahan se on haitarissa. Peräkkäisiä erillisiä säveliä ei soiteta samalla sormella. Se jo tekee ettei oikean kappaleen sormitukset voi olla kaavamaisesti asteikon mukaiset."

Olet oikeassa! Esim. pianoharmonikalla skaalan sormitus 1-2-3-1-2-3-4-5 ja viitosesta alas ei päde, jos pitää soittaa kaksi oktaavia, vaan 4:n jälkeen aloitetaan uusi peukulla alkava jakso ylöspäin.

Olisiko niin, että pääsääntöisesti kaavan mukaan, ja poikkeukset vahvistavat säännön?

Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 12-09-2013, 00:00:48
Lainaus: "Mutta sitten hoksasin että kyllähän kitarassa, ja eikös mandoliinissakin, sävelet soiteta eri sormella kun käsi vaihdetaan toiseen asemaan.

Ja sitten hoksasin, että jos mä soitan mandoliinilla g-duuriasteikon sieltä alimmalta kieleltä alkaen, niin a otetaan etusormella ja e myös etusormella. Asteikkoa soittaessa menee hyvin. Mutta jos pitääkin siirtyä aasta eehen, niin ei niitä voi molempia soittaa etusormella."

Miksi ei?
Mandoliini on viritetty g-d-a-e, siis puhdasta kvinttiä. Jos haluaa siirtyä melodiaa soittaessa alimman kielen aasta kvintin ylös seuraavan kielen eehen, joka on siis samalla nauhalla, niin pläjäytetään pieni kahden kielen barre, ja down-up-pikkauksella ne soivat peräkkäin.

Toinen vaihtoehto lienee kitaristien käyttämä 'rullaus': sormen päällä otetaan a, ja sitten sormea rullataan nauhan suunnassa siten, että voidaan näppäillä e. Onnistuuko?

Alkuun sitä tuskailin ja ihmettelin, miten ihmeessä sitä oppii tietämään kaikkien nauhojen ja eri kielien sävelet, mutta sitten löytyi pelastus. Ei niitä kannatakaan päntätä, vaan soveltaa FFcP-sormituksia. Kannattaa googlettaa "ffcp mandolin", sillä sitä kautta maniskan eri sävellajien soittamiseen saa hyvät ja helpottavat kuviot.

Mulle tuli itselle mieleen tuon barre myös. Mutta maniskaahan en soita, mitä nyt 40 vuotta sitten sain siitä vähän vauhtia soittohommiin, ja tänä keväänä kokeilin sen verran mitä tässä soi http://freygish.com/htoyryla/music/ylikulkupaikka-ht.mp3

Enkä maniskaa aiokaan opetella, eri soittimien määrä häiritsee nyt jo. Meinasin alkaa myydä pois ainakin puhaltimia. Kitaran kaulalla mä kyllä tiedän missä sävelet on, vaikkei soitto olekaan kummoista muuten.

Kitaraa mä kyllä soitan niin että seuraavan sävelen otan vapaalla sormella, kaavoista riippumatta, ja niin soitan kyllä haitariakin. Kyllähän sormen pystyy haitarissa hyppäyttämään viereiselle näppäimelle, ja sitä joskus sattuu epähuomiossa, mutta olin ymmärtänyt ettei niin pidä tehdä.

PS. Huomasin että kyllä minäkin kitaralla saatan ottaa seuraavan sävelen viereiseltä kieleltä samalla sormella, jos se on sujuvin ratkaisu. Mutta entä jos seuraava sävel onkin kauempana tai eri nauhanvälissä, mutta asteikon sormituksessa silti samalla sormella. Ehkä on parempi pysytellä haitarin sormituksissa tässä keskustelussa :)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 12-09-2013, 00:58:42
Kitaristien rullauksesta lisää googlettamalla "guitar rolling technique".

Lainaus: "Samahan se on haitarissa. Peräkkäisiä erillisiä säveliä ei soiteta samalla sormella. Se jo tekee ettei oikean kappaleen sormitukset voi olla kaavamaisesti asteikon mukaiset."

Olet oikeassa! Esim. pianoharmonikalla skaalan sormitus 1-2-3-1-2-3-4-5 ja viitosesta alas ei päde, jos pitää soittaa kaksi oktaavia, vaan 4:n jälkeen aloitetaan uusi peukulla alkava jakso ylöspäin.

Olisiko niin, että pääsääntöisesti kaavan mukaan, ja poikkeukset vahvistavat säännön?

No, ei minusta kyllä kaavan mukaan muutenkaan, vaan seuraava sävel sopivalla vapaalla sormella ja niin ettei jatkossakaan joudu umpikujaan.

(Lisäys jälkikäteen: Nyt mä alan epäillä että puhutaanko me samasta asiasta. Kyllä mä sen tietysti ymmärrän että soitossa on toistuvia kuvioita/kaavoja niin asteikoissa kuin muutenkin. Se mitä tässä ihmettelen on ehdottamasi "jos asteikkoa soittaessa soitetaan esim. g pikkurillillä, niin samassa sävellajissa olevan melodian g soitettaisiin samalla sormella")

En mä ymmärrä edelleenkään tuota. Jos pianopelissä skaalan sormitus menee 1-2-3-1... eli c ja f vaikka molemmat peukalolla, niin miten soitat sillä peukalolla peräkkäin c:n ja f:n. Ja miksi edes pitäisi yrittää?

PS. soitatko pianopeliä, näppäinpeliä vai molempia. Tämä koko keskustelu koskee viisirivistä näppäinpeliä. En ole soittanut pianohaitaria, piano on kyllä tuttu, ja on minusta aika eri juttu. Siinä ei ainakaan voi erehtyä väärälle riville. Ja muutenkin pianokoskettimisto on niin erilainen ettei siinä voi samalla lailla harhautua. Tosin en ole sitä soittanut pystysuunnassa.

PPS. Huomaan että tässä sä puhut kaavan käyttämisestä. Kyllähän minun soitto perustuu paljolti siihen että käytän malleja joihin sormet ovat tottuneet. Mutta se on ihan eri asia kuin soittaa sama sävel aina samalla sormella (joka oli se kohta kirjoituksessasi josta lähdin keskustelemaan). Mallia siirrettäessä sormet siirtyvät eri sävelille kuin mallin alkuperäisessä asemassa. Niinkuin Helismaan Ilta Tukkikämpällä välisoitossa toistuu sama sävelkulku kaksi kertaa, mutta eri korkeudelta. Näppäinpelissä sormet siirtyvät viereisillä näppäimille mutta soittavat saman liikesarjan.

Olenkohan ymmärtänyt väärin mitä ajat takaa?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 12-09-2013, 11:39:50
Jokainen voi sitten itse päättää, että mikä on oikein. Huomionarvoista kuitenkin on, että meillä jokaisella on omat rajoituksemme, peli ehkä väärässä paikassa käteen nähden,  käsi on anatomisesti erilalinen, löytyy lyhyitä ja paksuja sormia ja käden koko on erilainen samoin sen liikkuvuus, saattaapa olla vammojakin ja soittaa kuitenkin pitää.

Ohjeista kanattaa ottaa opiksi se minkä pystyy, mutta ei kuitenkaan hakata päätä seinään vaan tehdä niin kuin soitto paarhaiten sujuu sillä jokainen itse kuitenkin tuntee ne erikoisolosuhteesa parhaiten.
Suurin osa meistä on harrastelijoita, joista ei tarvitse tulla maailmanmestreita, riittää kun soitto on sujuvaa.
En ole koskaaan soitellut skaaloja vaan edennyt siten, että kun jokin kohta ei suju tarkennan sormitusta tökkivässä kohdassa ja usein olen havainnut, että noita ohjeita vilkaisemalla apu yleensä löytyy.

Liitteenä eilaisia ohjeita C duurisakaaln sormituksiksi.

Johan

Enimmäkseen samaa mieltä. Ja sekoaviin sormiini on jo löytynyt konsteja. Pitämällä sormia vähän koukussa pysyy tarkemmin kartalla eikä eksy riviltä toiselle. Pianopelissähän tämmöistä vaaraa ei edes ole. Ja jos pystyy keskittymään soittoon sekoamista tapahtuu hyvin vähän.

Uuden kappaleen opettelussa joutuu aina sormituksia vähän hakemaan. Mutta ratkaisut löytyy kyllä muualtakin kuin asteikoiden sormituksista. Mutta siis jos löytyy sormituksia asteikoiden lisäksi myös semmoisille sävelkuluille joissa mennään joka toinen/kolmas/neljäs sävel ja sen lisäksi vielä näistä semmoisia sovelluksia joissa vaihdetaan suuntaa kesken kaiken, niin uskjon että ne ovat hyödyllisiä. Ainakin klarinetin kanssa ne olivat todella tarpeellisia, koska asteikkoa soittamalla ei oppinut niitä siirtymiä joissa mennään muualle kuin seuraavan säveleen. Vaikka puhaltimien haasteet ovatkin erilaisia.

En ollut tässä kyseenalaistamassa valmiiden sormitusten tutkimista, vaikka en itse sitä paljon teekään, vaan kummastelemassa semmoista periaatetta että "jos asteikkoa soittaessa soitetaan esim. g pikkurillillä, niin samassa sävellajissa olevan melodian g soitettaisiin samalla sormella".

Katsoin Johanin postaaman pdf:n ja siinäkin asteikossa f soitetaan peukalolla, mutta kuviossa c - d - e - f  g - f - e - d nimettömällä. Saati sitten jos pitäisi soittaa c - f - c' - f - c niin tuskin soitettaisiin kaikki peukalolla.

olli

Jotain mieltä lienee siinäkin, että esimerkiksi e-molli soitetaan pääosin kolmelta sisimmäiseltä riviltä, c-molli kolmelta keskimmäiseltä riviltä.  Luonnollisesti täytyy olla poikkeuksiakin sormituksiin - "lähin vapaa sormi seuraavalle nappulalle" :D

PaRisto

Ja lisää maustetta soppaan..

.. Itse soitan kaikki kappaleet (muutamaa poikkeus kohtaa tietysti lukuun ottamatta) kolmella rivillä.
C ja A-mollit soitan sisäriviltä (kuten myös Duurit) keskiriveiltä menee mm D ja H mollit ja duurit ulkoo taas soittelen mm G ja E molli ja duuri kappaleet..
Soitin on näppäin suomalaisella järjestelmällä..

Miettikääpä sitä   ;)

t. PaRisto
PaRisto

olli

Lainaus käyttäjältä: PaRisto - 12-09-2013, 15:39:20
Ja lisää maustetta soppaan..
.. Itse soitan kaikki kappaleet (muutamaa poikkeus kohtaa tietysti lukuun ottamatta) kolmella rivillä.
C ja A-mollit soitan sisäriviltä (kuten myös Duurit) keskiriveiltä menee mm D ja H mollit ja duurit ulkoo taas soittelen mm G ja E molli ja duuri kappaleet..
Soitin on näppäin suomalaisella järjestelmällä..
Miettikääpä sitä   ;)
t. PaRisto
Mausteita ja makuasioitakin - varmaan... ;)
Juuri tänään opettajani kanssa kävimme läpi foxia "Ansarikukka", e-molli.  Olin tehnyt siihen omanlaiseni sormitukset.  No hän ensimmäiseksi kommentoi aloitusta - peukalolla h keskiriviltä - no hän antoikin läksyksi miettiä h etusormella sisäriviltä!  Ja siitä sitten eteenpäin.  Hän soitti kappaleen kokonaan kolmelta sisäriviltä.  Hänen mielestään tämä on "helpoin" sormitus.  Riippuu luonnollisesti kappaleesta, mikä on sitten se helpoin.  Mulla on ollut nyt näitä e-mollikappaleita putkeen, joten se on eniten mielessä. :D
Uusin humppa on "Lähde lappiin" a-mollissa (Erik Lindströmin sovitus).  Kokeilin sitä lämpimikseni, ei ollut huono - keskiriveiltä mentiin ;)

htoyryla

No, tässä ketjussa on ollut aiheena sormien sekoaminen kesken soiton. Yleiset sormitusjutut, ja moneltako riviltä ja miltä riveiltä, niitä voi jauhaa tietysti loputtomiin. Ja on jo jauhettukin. Ja niissä asioissa useimmat lienevät jo kantansa valinneet.

Sormien sekoamisesta. Tänään harjoituksissa sekosi vasta sitten, kun piti laulaa soittaessa ja kaikkien säkeistöjen sanat eivät olleet vielä kunnolla mielessä. Eikä saa myöskään alkaa liikaa kuunnella mitä viulu soittaa siinä vieressä. Meno ei kuitenkaan pysähtynyt, viulu jatkoi, ja sain kiinni.

Maniskamies

Kiitokset Johanille pdf-tiedostosta.

Kiitokset Hannulle hyvästä aiheesta ja kommenteista.

Lainaus: "Katsoin Johanin postaaman pdf:n ja siinäkin asteikossa f soitetaan peukalolla, mutta kuviossa c - d - e - f  g - f - e - d nimettömällä. Saati sitten jos pitäisi soittaa c - f - c' - f - c niin tuskin soitettaisiin kaikki peukalolla."

Tarkoitat varmaan 2. ylintä, joka on Huuskosen. Ylempi nuottiviivasto on 2 oktaavin asteikkoharjoitus ja alempi on mielestäni vain peukalonsiirto-harjoitus, ei sormitus"kaava".

Tietysti vaikkapa F-duurinsoinnun kvinttikäännöksessä murtosointuna on sormet leväytettävä leviälle, c -f - a - c'  saattaisi onnistua 1-2-4-5 pianopelillä. Näitä arpeggioitahan esiintyy usein sävelmissä.

Joten ei ole siis kiveenhakattuja sääntöjä, vaan eri tilanteissa näyttäisi eri sormitukset tarjoavat 'sopivan' vaihtoehdon.

Meikäläisellä myös bassopuolella sormet sanoo so-so-soo.
Niinpä kysynkin, mikä mielestänne on paras sormitus bassossa?  3/2 vai 4/3 duurisoinnulle, ja 3/2 vai 4/2 molli-, 7- ja dimisoinnuille?

Entä terssibassolla ja kvinttibassolla ko. soinnut?

(Ahvenaisen Harmonikkaoppaan mukaan duuri-, molli- ja septimisoinnuissa käytetään jokaisessa kolmea eri sormitusta.)

Maniskamies

Lainaus Hannulta: "PS. soitatko pianopeliä, näppäinpeliä vai molempia. Tämä koko keskustelu koskee viisirivistä näppäinpeliä."

Anteeksi Hannu, etten ymmärtänyt keskustelun koskavan vain viisirivisiä näppäinpelejä.

(Kyllä tuo pianopelikin on aika romanttinen peli, varsinkin jos harjoittelee vaikka Kummisetä-valssia  :-*   

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 12-09-2013, 22:19:19
Kiitokset Johanille pdf-tiedostosta.

Kiitokset Hannulle hyvästä aiheesta ja kommenteista.

Lainaus: "Katsoin Johanin postaaman pdf:n ja siinäkin asteikossa f soitetaan peukalolla, mutta kuviossa c - d - e - f  g - f - e - d nimettömällä. Saati sitten jos pitäisi soittaa c - f - c' - f - c niin tuskin soitettaisiin kaikki peukalolla."

Tarkoitat varmaan 2. ylintä, joka on Huuskosen. Ylempi nuottiviivasto on 2 oktaavin asteikkoharjoitus ja alempi on mielestäni vain peukalonsiirto-harjoitus, ei sormitus"kaava".

Tietysti vaikkapa F-duurinsoinnun kvinttikäännöksessä murtosointuna on sormet leväytettävä leviälle, c -f - a - c'  saattaisi onnistua 1-2-4-5 pianopelillä. Näitä arpeggioitahan esiintyy usein sävelmissä.

Mä en nyt mitenkään näe miten tämä liittyy siihen, mitä kirjoitit:

"että jos asteikkoa soittaessa soitetaan esim. g pikkurillillä, niin samassa sävellajissa olevan melodian g soitettaisiin samalla sormella."

ja jota minä olen tässä viimeisen sivun verran kyseenalaistanut. Siksi juuri vertasin asteikon sormitusta perässä tulevan harjoituksen sormitukseen.

Ja jos melodian sävel pitäisi soittaa asteikon sormituksen mukaisella sormella, niin sävelkulussa c f c' f c pitäisi soittaa kaikki sävelet peukalolla. Alkaa tuntua että oletkohan tarkoittanut jotain muuta kuin mitä kirjoitit. Kun tuossa nyt lainaamassani teet itsekin eron asteikon sormituksen ja harjoituksen sormituksen välillä.  Eikö harjoitus ole melodia? Ja tuo itse esittämäsi arpeggion sormitus myös osoittaa ettei tuo yllä siteeraamani periaate toimi.

Mun täytyy todeta etten mä enää tiedä mistä me keskustellaan.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 12-09-2013, 22:25:58
Lainaus Hannulta: "PS. soitatko pianopeliä, näppäinpeliä vai molempia. Tämä koko keskustelu koskee viisirivistä näppäinpeliä."

Anteeksi Hannu, etten ymmärtänyt keskustelun koskavan vain viisirivisiä näppäinpelejä.

Niin, aloitin tämän keskustelun toukokuussa, kun sormet alkoivat sekoilla viisirivistä soitettaessa. Kaksirivisellä ei tule samanlaista. Varsinaisista sormitusongelmista ei ole kysymys vaan siitä että helppokin juttu yhtäkkiä alkoi seota. Tässä on löytynyt hommaan jo sekä ratkaisuja että syitä.

Pianohaitaria en kyllä ala soittaa. Nyt mulla on jo kolmen systeemin haitareita, siinäkin on yksi liikaa. Viisirivistä pidän hyvänä systeeminä, vaikka siinä onkin selvästi isompi tuo sekoamisen riski. Käsi on vähän väärässä asennossa ja eksyy viereiselle riville. Mutta käden ja sormien asentoon huomiota, ja muutenkin keskittyminen soittoon näyttäisi olevan ne tekijät joilla asia ratkeaa. Laulun sanat pitää osata, ei saa kiinnittää vieressä soivaan toiseen soittimeen yhtään enempää huomiota kuin on välttämätöntä. Ei saa alkaa miettiä että soiton on nyt pakko sujua. Ei saa alkaa miettiä että soittohan sujuu nyt hyvin. Ei saa alkaa kummastella että laseilla näkee taas huonosti.

Sormitusasiat on vähän eri juttu. Tää keskustelu taisi olla tässä. Mutta jos tuossa esimerkiksi g:n soittamisessa melodiassa aina samalla sormella oli jokin idea, jota en onnistunut tavoittamaan, niin kertokaa ihmeessä.

htoyryla

Mutta siis, jatkakaa vain kaikin mokomin sormituksista, parempi sekin kuin ei mitään elämää täällä.

Mulla vain meni siinä jonkin hahmottaa, että miten tuoreimmat neuvot auttaisi tai edes liittyisi mun ongelmiin. Ilmeisesti ei paljon mitenkään  :)

htoyryla

Jaahah, tänään taas sormet eksyy eikä löydä perille. Voi olla että tuo minun otsikko "sekoavat sormet" oli jo alkujaankin harhaanjohtava. Sormet enemmänkin eksyy, väärille näppäimille, väärille teille ja sitten saattaa koko näppäimistö tuntua oudolta. Silloin taas kun homma sujuu, niin väärän sävelenkin tullessa osaa sen samantien korjata.

olli

Lieneekö jo toistoa - pitkä ketju :)  Kun kappaleen opettelee viimeisen päälle "sormimuistiin" - eivät sormet sekoile ;)  Mielentila saattaa kuitenkin tehdä joskus stopin - ei suju :D  Kannattaa siis harjoitella sormiin - sekoamisia sattuu vähemmän - luulisin ;D

PS Itse sekoan, kun joku alkaa laulamaan!  Se laulaja laulaa useimmiten "väärin"! >:(

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 17-09-2013, 16:08:36
Lieneekö jo toistoa - pitkä ketju :)  Kun kappaleen opettelee viimeisen päälle "sormimuistiin" - eivät sormet sekoile ;)  Mielentila saattaa kuitenkin tehdä joskus stopin - ei suju :D  Kannattaa siis harjoitella sormiin - sekoamisia sattuu vähemmän - luulisin ;D

PS Itse sekoan, kun joku alkaa laulamaan!  Se laulaja laulaa useimmiten "väärin"! >:(

En tiedä tuosta sormimuistista, miten sinne harjoitellaan. Hyvin harva kappale tulee mulla suoraan muistista, eikä juuri mikään aina ja varmasti.

Ja nämä mun sormien eksymiset alkoivat keväällä kun aloin soitella kaverin kanssa, kaveri soittaa viulua. Ja itse pitäisi vielä laulaa.

Eikä tässä touhussa sormimuistikaan auttaisi, kun lopulta pitää hakea semmoista sovitusta joka sopii yhteen viulun kanssa. Homma kyllä sujuu silloin kun sormet eivät eksy.

Mutta eksymisiä tulee kyllä yksinäänkin harjoitellessa. Eilen kaikki sujui kuin rasvattu. Tänään sormet tahtoivat eksyä samoissa kappaleissa. Vähän niinkuin eksyisi tutussa maastossa, jokin ei täsmää. Täytyy nyt vain jatkaa kappaleiden treenaamista, yksin ja kaverin kanssa. Tavoitteena kohtuullinen soittovalmius tämmöisessä touhussa.

Pianohaitarilla tuskin näin pystyy eksymäänkään, kun käytännössä sävelet on yhdessä rivissä. Mustat toki vähän erillään, mutta nekin vain helpottavat hahmottamaan missä mennään, ainakin luulisi. Mutta enpä kuitenkaan käy vaihtamaan pianopeliin enää tässä vaiheessa.

PS. Mikä sitten on sekoamista ja mikä eksymistä? No, jos mulla sormet tekevät oikeita liikkeitä mutta väärässä paikassa, niin se on eksymistä. Toki siinä jo soittajakin sitten sekoaa, jos ei heti onnistu löytämään sormille oikeaa paikkaa.